W miar? jak pa?stwa na ca?ym ?wiecie ?agodz? ograniczenia zwi?zane z podró?owaniem, coraz wi?cej osób zaczyna planowa? d?ugo wyczekiwane letnie wakacje. Jednak na konsumentów korzystaj?cych z rezerwacji online czyhaj? pu?apki zastawiane przez hakerów.
Po miesi?cach obowi?zania ?cis?ego dystansu spo?ecznego i ogranicze? pandemicznych ludzie potrzebuj? relaksu w nadmorskiej wilii b?d? domku nad malowniczym jeziorem. Wiele osób poszukuje wakacyjnych ofert w Internecie, gdzie mo?na trafi? na oszuka?cze serwisy u?ywaj?ce nazw znanych firm i biur podró?y. Obok opisów bardzo cz?sto pojawiaj? si? prawdziwe zdj?cia skradzione z oficjalnych stron internetowych. Wst?pna lektura fa?szywej witryny lub platformy pocz?tkowo nie wzbudza ?adnych podejrze? u klienta. Jednak bardziej rozwa?nych internautów powinny zastanowi? niskie ceny za wypoczynek w popularnych miejscach, ciesz?cych si? du?ym zainteresowaniem w?ród turystów.
- Rezerwuj?c letnie wakacje nale?y uwa?a? na fa?szywe e-maile, telefony, nieprawdziwe strony internetowe i posty w mediach spo?eczno?ciowych reklamuj?ce oferty specjalne i wyszukiwarki – przestrzega Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora Bitdefender w Polsce.
Znaki ostrzegawcze o fa?szywych rezerwacjach i ofertach wakacyjnych
Oszu?ci dysponuj? szerokim arsena?em ?rodków pozwalaj?cych wprowadzi? w b??d internautów poszukuj?cych ofert wakacyjnych. Bitdefender przygotowa? kilka porad, które mog? uchroni? przed rezerwacj? na fa?szywej witrynie pobytu wakacyjnego. Je?eli wyst?pi który? z poni?szych czynników, to nale?y zachowa? szczególn? ostro?no??.
1.         Je?li obiekt wymaga p?atno?ci przelewem bankowym – u?ywaj podczas rezerwacji tylko karty kredytowej, aby u?atwi? odzyskanie pieni?dzy.
2.         Ceny zbyt dobre, aby by?y prawdziwe – przed podj?ciem decyzji o rezerwacji, sprawd? ceny podobnych ofert w okolicy, w której planujesz si? zatrzyma?.
3.         Kaucja bezzwrotna – wiele fa?szywych stron internetowych oferuje jedne z najni?szych cen na rynku i prosi o wp?acenie bezzwrotnej kaucji przed przyjazdem. W rzeczywisto?ci nieruchomo?ci nie istniej?, a klienci zostaj? bez noclegu i pieni?dzy.
4.         Zduplikowane oferty dla tej samej nieruchomo?ci znajduj? si? na wielu stronach internetowych, cz??? z nich zawiera inny opis adresu lub zdj?cia – przed dokonaniem rezerwacji przeprowad? wyszukiwanie w Google i zapoznaj si? ze szczegó?ami nieruchomo?ci, dopasowuj?c obrazy w reklamach do tych na oficjalnej stronie internetowej.
5.         Nie otrzymano potwierdzenia rezerwacji, rachunku ani umowy.
6.        Kalendarz dost?pno?ci obiektu nie jest aktualizowany po dokonaniu rezerwacji.