Jak wykorzysta? otwart? bankowo???

Newsroom BrandsIT
4 Min

Rozwój platform cyfrowych i ich szybkie przyj?cie przez konsumentów stworzy?y znacz?ce mo?liwo?ci dla sektora finansowego. Liderzy bran?y, dzi?ki inwestycjom w ten kana? dystrybucji, ju? dzi? generuj?  dzi?ki niemu dodatkowe przychody. Do udzia?u w otwartej bankowo?ci zach?caj? równie? regulatorzy – poprzez opracowywanie wytycznych lub przepisów maj?cych na celu zwi?kszenie konkurencji na rynku us?ug finansowych. Ponadto tempo innowacji technologicznych obni?a barier? wej?cia na rynek, co zwi?ksza zainteresowanie otwart? bankowo?ci? zarówno w?ród przedsi?biorstw o ugruntowanej pozycji, jak i nowych firm rewolucjonizuj?cych rynek. Poni?ej pokazujemy pi?? korzy?ci dla firm, które p?yn? z otwartej bankowo?ci.

1.   Wy?sze przychody

Interfejsy API umo?liwiaj? tworzenie nowych kana?ów dystrybucji i kierowanie oferowanych produktów oraz us?ug do szerszego grona klientów. W ten sposób firmy, wykorzystuj?c open API, mog? wygenerowa? dodatkowe przychody. Badanie przeprowadzone przez Boston University wykaza?o, ?e wdro?enie API generuje wzrost warto?ci rynkowej firmy o 10,3 proc. Oczekuje si?, ?e do 2025 r. dzi?ki temu nowemu kana?owi sprzeda?y wygenerowane zostanie 30 proc. ?wiatowej puli przychodów.

2. Nowe rynki

Klienci poszukuj? wygody, dost?pu i szybko?ci w cyfrowym ?wiecie aplikacji, us?ug czy zakupów. Coraz cz??ciej banki i instytucje finansowe uczestnicz? w cyfrowych projektach, takich jak Uber, Airbnb czy Houzz. Otwarta bankowo?? pozwala bankom rozszerzy? swój zasi?g dzia?ania poza tradycyjny model dzia?ania znany do tej pory.

3. Szybka reakcja na nowe potrzeby klientów

Otwarta bankowo?? daje mo?liwo?? szybkiego reagowania na potrzeby klientów oraz integracji nowych rozwi?za? pochodz?cych od zewn?trznych dostawców z istniej?c? infrastruktur? banku. Instytucje te mog? pozosta? konkurencyjne dzi?ki szybkiemu rozszerzeniu funkcjonalno?ci istniej?cych aplikacji cyfrowych – bez konieczno?ci samodzielnego tworzenia rozwi?za? od podstaw.

4. Lepsze relacje z klientami

W odpowiedzi na pytanie o najwa?niejszy czynnik, który pog??bi ich relacje z dotychczasowym bankiem, 37% klientów poda?o personalizacj?. Udzia? w transakcjach obejmuj?cych coraz wi?cej cyfrowych punktów kontaktu mo?e mie? efekt mno?nikowy, przejawiaj?cy si? w generowaniu wi?kszej liczby spersonalizowanych ofert, cz?stszych interakcjach, wi?kszej popularno?ci, mo?liwo?ci sprzeda?y produktów dodatkowych lub produktów wy?szej klasy oraz zwi?kszeniu zadowolenia klientów.

5. Bycie istotnym elementem w oczach klientów

Dzi?ki otwartej bankowo?ci instytucje finansowe mog? rozbudowa? swoj? ofert? o us?ugi dodatkowe, takie jak zarz?dzanie finansami osobistymi, premie za lojalno?? i edukacja finansowa. Us?ugi te pomog? bankom zachowa? konkurencyjno?? i zmniejszy? ryzyko, ?e klienci b?d? szuka? tych us?ug gdzie indziej.

Budowa strategii otwartej bankowo?ci

Wa?nym etapem tworzenia strategii otwartej bankowo?ci jest wybór otwartej platformy, która b?dzie wspiera? elastyczno?? i innowacje. Nie chodzi tu jednak tylko o to, aby bank zapewni? zewn?trznym firmom techniczny dost?p do swoich wewn?trznych systemów za pomoc? interfejsów API. Istotn? rol? w wykorzystaniu pe?nego potencja?u otwartej bankowo?ci odgrywa równie? budowa spo?eczno?ci i sieci partnerów.

Najwi?kszy sukces osi?gn? banki, które wdro?? platform? technologiczn? eliminuj?c? problemy z udost?pnianiem oprogramowania i realizuj?c? architektur? mikrous?ug, a jednocze?nie niewymagaj?c? wi?zania si? z jednym dostawc?. Dzi?ki temu elastycznie i szybko b?d? mog?y reagowa? na potrzeby rynku. Taka platforma musi równie? wykorzystywa? mo?liwo?ci skalowania dost?pne w ?rodowisku chmurowym oraz spe?nia? wymagania operacyjne jak cho?by bezpiecze?stwo i stabilno??.

Autor: Adam Wojtkowski, senior regional manager CEE, Red Hat
Benzell, Scott, LaGuarda, Guillermo, Van Alstyne, Marshall. “The Impact of APIs in Firm Performance.” Boston University. 2017. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2843326
Atluri, Venkat, Dietz, Miklos, Henke, Nicolaus. “Competing in a world of sectors without borders.” McKinsey Quarterly. 2017. https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-analytics/our-insights/competing-in-a-world-of-sectors-without-borders
Marous, Jim. “The Psychology of Personalization in Banking.” The Financial Brand. 2018
https://thefinancialbrand.com/74465/the-psychology-of-personalization-in-banking/
Udostępnij