Dane diametralnie zmieni?y nasz ?wiat. Ka?dy proces – zarówno zewn?trzna interakcja z klientem, jak i wewn?trzne zadanie realizowane przez pracownika – zostawia po sobie ?lad w postaci cyfrowych informacji. Ilo?? cyfrowych zasobów generowanych przez ludzi i maszyny ro?nie dzi? dziesi?ciokrotnie szybciej ni? ilo?? tradycyjnych danych biznesowych. Co wi?cej, w przypadku danych generowanych przez maszyny mamy do czynienia z tempem pi??dziesi?ciokrotnie wy?szym. Nieustannie zmienia si? tak?e sposób, w jaki konsumujemy zasoby informatyczne i wchodzimy z nimi w interakcje. Ro?nie liczba innowacji zwi?kszaj?cych pr??no?? dzia?ania firm i ich wydajno?? biznesow?. W takim ?rodowisku wa?ne jest, aby w przedsi?biorstwach rozumiano zapotrzebowanie na inteligentne zarz?dzanie danymi, co pomo?e wyprzedza? zachodz?ce zmiany i zapewnia? klientom coraz lepsze us?ugi.Dave Russell, wiceprezes ds. strategii produktu w firmie Veeam prezentuje pi?? najwa?niejszych trendów, których w nadchodz?cym roku musz? by? ?wiadome osoby decyzyjne w regionie EMEA.
1. Wzrost wykorzystania ?rodowisk wielochmurowych
Jak wynika z raportu firmy McKinsey & Company, od 2005 roku przep?yw danych do Azji wzrós? co najmniej 45-krotnie. Szybko?? przesy?u danych z najwa?niejszych regionów, takich jak Ameryka Pó?nocna i Europa, wzros?a drastycznie, osi?gaj?c warto?? (odpowiednio) 5000–20000 Gb/s oraz 1000–5000 Gb/s, podczas gdy w 2005 roku wynosi?a ona zaledwie 100–500 Gb/s oraz mniej ni? 50 Gb/s. Wiele firm prowadzi dzia?alno?? na skal? mi?dzynarodow?, a ich zale?no?? od technologii staje si? coraz bardziej wyra?na. To w?a?nie dlatego ekspansja w obszarze ?rodowisk wielochmurowych wydaje si? niemal nieunikniona. Jak szacuje firma IDC, w 2021 roku klienci wydadz? 554 miliardy dolarów na chmury obliczeniowe i zwi?zane z nimi us?ugi — to ponad dwukrotnie wi?cej ni? w 2016 roku. Lokalne dane i aplikacje nie stan? si? zb?dne, jednak modele wdra?ania rozwi?za? zwi?zanych z danymi b?d? ewoluowa? w kierunku po??czenia systemów lokalnych, SaaS, IaaS oraz chmur zarz?dzanych i prywatnych.
Oczekuje si?, ?e z czasem coraz wi?ksza liczba systemów b?dzie przenoszona poza ?rodowiska lokalne. Mimo ?e ta transformacja b?dzie odbywa? si? na przestrzeni lat, naszym zdaniem wa?ne jest, aby?my ju? dzi? byli gotowi sprosta? wymogom nowej rzeczywisto?ci.
2. W 2019 roku wzro?nie poda? pami?ci flash, a jej ceny spadn?
Jak wynika z raportu firmy Gartner z pa?dziernika 2018 roku, w po?owie nadchodz?cego roku poda? pami?ci flash powróci do stanu nieznacznego niedoboru, po czym jej ceny si? ustabilizuj? — g?ównie ze wzgl?du na wzrost produkcji w Chinach. Wi?ksza poda? i korzystniejsze ceny spowoduj? szersze stosowanie pami?ci flash w warstwie operacyjnej przywracania danych, obejmuj?cej zazwyczaj kopie zapasowe i repliki danych z ostatnich czternastu dni. Wi?ksza pojemno?? pami?ci flash doprowadzi tak?e do szerszego wykorzystania mo?liwo?ci szybkiego montowania kopii zapasowych obrazów maszyn (tzw. Copy Data Management — zarz?dzanie danymi kopii).
Systemy udost?pniaj?ce funkcj? Copy Data Management b?d? w stanie dostarcza? warto??, która wykroczy poza samo zapewnianie dost?pno?ci i prze?o?y si? na lepsze wyniki finansowe. Przyk?ady wykorzystania kopii zapasowych i replik danych mo?emy znale?? w obszarach DevOps, DevSecOps i DevTest, a tak?e testowania poprawek (Patch Testing), analizy i raportowania.
3. Analiza predykcyjna trafi do g?ównego nurtu i stanie si? wszechobecna
Przewiduje si?, ?e do 2022 roku rynek analizy predykcyjnej osi?gnie warto?? 12,41 miliarda dolarów, co b?dzie oznacza? wzrost o 272% w stosunku do roku 2017, przy CAGR wynosz?cym 22,1%. Najwy?sz? warto?? CAGR w okresie obj?tym prognoz? przewiduje si? w regionie Azji i Pacyfiku.
Analiza predykcyjna oparta na danych telemetrycznych – zasadniczo na wytycznych i zaleceniach popartych uczeniem maszynowym (ML) – to jedna z technologii, które najprawdopodobniej wejd? do g?ównego nurtu i stan? si? wszechobecne.
Prognozowanie z u?yciem uczenia maszynowego nie jest nowym rozwi?zaniem, jednak ju? wkrótce technologia ta b?dzie przetwarza? podpisy i odciski palców oraz stosowa? zasady i konfiguracje oparte na najlepszych praktykach, umo?liwiaj?c firmom pozyskiwanie wi?kszej warto?ci z wdro?onej i utrzymywanej infrastruktury.
Diagnostyka predykcyjna pomo?e nam zapewni? ci?g?o?? dzia?alno?ci, zmniejszaj?c jednocze?nie skal? obci??e? administracyjnych zwi?zanych z zachowaniem optymalnego dzia?ania systemów. Mo?liwo?ci te staj? si? niezwykle istotne, poniewa? dzia?y informatyczne s? zmuszone do zarz?dzania coraz bardziej zró?nicowanym ?rodowiskiem — z coraz wi?ksz? ilo?ci? danych i coraz bardziej rygorystycznymi celami w dziedzinie poziomu us?ug.
W miar? wzrostu popularno?ci analizy predykcyjnej rosn? równie? wymogi SLA i SLO, a oczekiwania firm zwi?zane z poziomem us?ug (SLE) staj? si? coraz wy?sze. Taki stan rzeczy oznacza, ?e potrzebujemy wi?kszego wsparcia i wiedzy, aby realizowa? cele stawiane nam przez firmy.
4. Nowy model panuj?cy w wi?kszo?ci dzia?ów informatycznych b?dzie stawia? na osoby zdolne do szybkiej adaptacji do nowych ról
Podczas gdy pierwsze dwa trendy skupiaj? si? wokó? technologii, w przysz?o?ci cyfrowego ?wiata wci?? obecny b?dzie czynnik „analogowy”, czyli ludzie. Niedobory talentów, w po??czeniu z szybko zmieniaj?c? si? infrastruktur? oraz stosowaniem chmur publicznych i SaaS, stwarzaj? wymóg korzystania z techników o szerszym portfelu umiej?tno?ci, dysponuj?cych do?wiadczeniem w wielu ró?nych dziedzinach, a tak?e coraz wi?ksz? ?wiadomo?ci? biznesow?. Wysoki poziom rekrutacji na rynku informatycznym obserwujemy dzi? np. w Singapurze.
Co wi?cej, standaryzacja, orkiestracja i automatyzacja przyczyniaj? si? do przyspieszenia tego procesu: wydajniejsze systemy pozwalaj? bowiem administratorom zyska? szersze spojrzenie — zamiast skupia? si? na w?skiej specjalizacji. Rzecz jasna, specjalizacja wci?? b?dzie wa?na, jednak w miar? wzrostu wp?ywu informatyki na wyniki biznesowe konieczny b?dzie rozwój talentów informatycznych w wielu ró?nych domenach.
Powy?sze tendencje z pewno?ci? wp?yn? na sytuacj? w przysz?ym roku, jednak pewne rzeczy pozostan? niezmienione. Zawsze istniej? bowiem pewne sta?e elementy, a dwa z nich b?d? nadal niezwykle wa?ne dla firm na ca?ym ?wiecie.
a. Przestarza?e rozwi?zania i podej?cia do tworzenia kopii zapasowych b?d? powodem do frustracji
W 2019 roku trzech najwi?kszych dostawców b?dzie nadal traci? udzia?y w rynku. Co wi?cej, najwi?kszy dostawca obecny na rynku traci swoj? pozycj? ju? od 10 lat. Firmy odchodz? od dotychczasowych dostawców i kieruj? wzrok ku nowym — bardziej pr??nym, dynamicznym i rewolucyjnym, aby zyska? mo?liwo?ci potrzebne do rozwoju w erze wszechobecnej cyfryzacji.
b. Nadal utrzymaj? si? trzy wa?ne problemy: koszty, z?o?ono?? i niewystarczaj?ce mo?liwo?ci
Te trzy wyzwania wci?? stanowi? powody, dla których osoby pracuj?ce w centrach przetwarzania danych s? niezadowolone z rozwi?za? innych dostawców. Nadmierne koszty, zb?dna z?o?ono?? i braki w mo?liwo?ciach przejawiaj? si? w takich aspektach jak szybko?? tworzenia kopii zapasowych b?d? te? czas przywracania danych lub montowania obrazów maszyn wirtualnych. Te trzy problemy nadal b?d? g?ównymi przyczynami rozszerzenia lub ca?kowitej wymiany rozwi?za? do tworzenia kopii zapasowych w przedsi?biorstwach.
5. Pojawienie si? pierwszych sieci 5G otworzy przed dilerami i dostawcami us?ug przetwarzania w chmurze nowe mo?liwo?ci gromadzenia, przechowywania i przetwarzania coraz wi?kszych ilo?ci danych.
Na pocz?tku 2019 roku b?dziemy ?wiadkami wej?cia na rynek pierwszych telefonów z obs?ug? sieci 5G. Stanie si? to na targach CES w Stanach Zjednoczonych oraz MWC w Barcelonie. Moim zdaniem technologia 5G zostanie najszybciej zaadoptowana przez rozwi?zania komunikacji mi?dzy maszynami oraz przez technologi? Internetu rzeczy (IoT). Obecnie stosowane sieci 4G osi?gn??y bowiem punkt, w którym szybko?? przesy?u danych jest obecnie wystarczaj?ca dla wi?kszo?ci osób korzystaj?cych z sieci mobilnych.
W 2019 r. wi?cej uwagi po?wi?ci si? pe?nej standaryzacji i testowaniu technologii, a tak?e przygotowywaniu urz?dze? na przysz?e potrzeby — tak, aby mog?y wspó?pracowa? z now? technologi?, gdy stanie si? ona szerzej dost?pna, a Europa stanie si? prawdziwie gigabitowym spo?ecze?stwem.
Sprzedawcy i dostawcy us?ug przetwarzania w chmurze z pewno?ci? zwróc? uwag? na rozwój nowych mo?liwo?ci generowania przychodów, które b?d? wykorzystywa? infrastruktur? lub sieci 5G. Przetwarzanie wi?kszych ilo?ci danych w czasie rzeczywistym i z wi?ksz? szybko?ci?, nowe wymogi zwi?zane ze sprz?tem i urz?dzeniami oraz nowe aplikacje do zarz?dzania danymi otworz? liczne nowe mo?liwo?ci oraz u?atwi? prowadzenie rozmów na temat przetwarzania danych na kraw?dzi sieci.