Jak zmienia si? co-packing?

Newsroom BrandsIT
6 Min

Co-packing to us?uga logistyczna, która mo?e by? ogromnym u?atwieniem dla firm dostarczaj?cych do sklepów lub klientów ko?cowych zestawy produktów. Obecnie jednak pod poj?ciem co-packingu mo?e kry? si? znacznie wi?cej – np. pe?na obs?uga stojaków z produktami dostarczanymi do sieci handlowych.

Cho? poj?cie co-packingu przeci?tnemu Kowalskiemu mo?e si? wydawa? egzotyczne, to jednak w ?wiecie handlu i logistyki jest powszechnie znane. Nie zawsze jednak oznacza dok?adnie to samo.

Zgodnie z definicj? co-packing to g?ównie sortowanie i etykietowanie produktów, ale mo?e równie? oznacza? wszystkie inne czynno?ci przygotowuj?ce produkt do przekazania odbiorcy. Mo?e to by? nawet tworzenie zestawów prezentowych pakowanych w ozdobne pude?ka lub pakietów promocyjnych, w których kilka produktów (np. kosmetyków) jest zwi?zanych ze sob? ozdobn? kokard?.

Istnieje te? co-packing nieco innego typu. Producenci lub importerzy produktów szybkozbywalnych (np. spo?ywczych lub kosmetycznych) dostarczaj? tysi?ce produktów do sieci handlowych. Aby ich towar „nie znikn??” w masie innych, eksponuj? swoje produkty na specjalnych stojakach (displayach), z logo i w kolorystyce spójnej z identyfikacj? wizualn? marki.

Nie chodzi tu jednak ani o kilka stojaków, ani o kilka sklepów. Mówimy o setkach displayów rozmieszczonych w ca?ej Polsce, czasem w kilku sieciach handlowych. Zapanowanie nad tak? ilo?ci? materia?ów to nie lada wyzwanie. A przecie? chodzi nie o produkty, na których dana marka si? koncentruje, ale na elemencie dodatkowym, wspieraj?cym sprzeda?. Aby wi?c do pracy zwi?zanej z displayami nie anga?owa? w?asnych pracowników, producenci decyduj? si? na outsourcing.

– Us?ugi co-packingu ?wiadczymy od dawna. Nowo?? polega na tym, ?e teraz producenci mog? zleci? nam ca?y proces „?ycia” stojaka – od jego zamówienia, przez magazynowanie, dostosowanie do standardów danej sieci, po dostaw? i monta? w sklepie. W efekcie firma b?d?ca w?a?cicielem stojaków, prawie w ogóle nie musi zajmowa? si? tym tematem mówi Urszula R?bkowska z firmy logistycznej XBS Group. 

Nowoczesny co-packing krok po kroku

Jak to wygl?da w praktyce? Firma z bran?y FMCG (fast-moving consumer goods) podpisuje z sieci? handlow? umow? na dostarczenie 500 lub 1000 stojaków ze swoimi produktami (np. spo?ywczymi) do sklepów w ca?ej Polsce. Firma okre?la swoje wymagania dotycz?ce stojaków i wraz z technicznymi wymaganiami sieci handlowej przekazuje je do firmy logistycznej.

XBS Group korzysta z elektronicznej platformy, dzi?ki której ma dost?p do wielu producentów displayów. To z kolei pozwala na wybór oferty atrakcyjnej cenowo, a przy tym gwarantuj?cej wysok? jako?? realizowanego zamówienia.

Poza tym klient mo?e zdecydowa? si? na ekologiczne rozwi?zanie, jakim jest wynaj?cie stojaków wielokrotnego u?ytku z wymienn? grafik?, dost?pnych bezpo?rednio u operatora logistycznego. Tego typu displaye mo?na otrzyma? szybciej i taniej. Mimo to wiele firm wybiera opcj? indywidualnie wykonanych materia?ów promocyjnych, by sta? si? ich w?a?cicielem i móc z nich korzysta? podczas kolejnych akcji promocyjnych. Istniej? te? stojaki kartonowe jednorazowego u?ytku, które najcz??ciej wykorzystywane s? w sieciach dyskontowych.

Gdy pierwsze stojaki zostan? dostarczone do firmy logistycznej, jej specjali?ci sprawdzaj? czy spe?niaj? one zarówno wymagania klienta, jak i wytyczne konkretnej sieci handlowej. Na tym etapie mo?liwe s? jeszcze poprawki, np. dotycz?ce odpowiednich wymiarów lub estetyki. Firma logistyczna na bie??co pozostaje w kontakcie z klientem, z którym uzgadniane s? kolejne kroki, w tym ewentualne poprawki.

Zaakceptowane displaye mog? by? przechowywane w magazynach firmy logistycznej, a w odpowiednim terminie s? transportowane do poszczególnych sklepów sieci handlowej na terenie ca?ej Polski. Tam stojaki s? montowane, odpowiednio ustawiane oraz zape?niane produktami klienta zgodnie z uzgodnieniami.

Korzy?ci z integracji us?ug

Pe?na obs?uga materia?ów POS w jednej firmie stanowi istotn? nowo?? na polskim rynku. Oznacza bowiem, ?e podpisuj?c umow? z jednym operatorem logistycznym, istnieje mo?liwo?? przekazania wszystkich operacji zwi?zanych z zarz?dzaniem stojakami – od zamówienia, przez nadzór produkcji, transport,  monta?, ekspozycj?, a? po odbiór i magazynowanie po okresie promocji.

Dla firmy zlecaj?cej taki outsourcing, mo?e to oznacza? powa?n? redukcj? kosztów.

Po pierwsze dlatego, ?e integracja poszczególnych procesów w jeden ?a?cuch likwiduje koszty po?rednie, jakie wi?za?yby si? z przekazywaniem kolejnych zada? pomi?dzy kilkoma firmami (np. organizowanie transportu od producenta do magazynu, a potem do sklepów).

Po drugie, ze wzgl?du na fakt, ?e zamawianie displayów odbywa si? z wykorzystaniem platformy zakupowej, z uwzgl?dnieniem ratingu producentów materia?ów POS. Dzi?ki temu klient ma zagwarantowan? najlepsz? relacj? jako?ci do ceny.

Po trzecie – klient nie musi anga?owa? do ca?ego procesu w?asnych pracowników, co mo?e przek?ada? si? na ni?sze koszty pracy.

Dzi?ki takim zmianom nowoczesny co-packing – i szerzej: ?a?cuch logistyczny – mo?e stawa? si? jeszcze bardziej kompleksowy i ekonomiczny. Pe?na integracja ?a?cucha dostaw sprzyja równie? ekologii, pozwala zmniejszy? marnotrawstwo i zrezygnowa? z nadmiarowego transportu. Je?li do tego dodamy jeszcze bardziej ekologiczne materia?y, z jakich wykonywane s? stojaki oraz mo?liwo?? ich wielokrotnego stosowania, korzy?ci oka?? si? imponuj?ce.

Udostępnij