Jak zmienia si? oprogramowanie biznesowe?

Bartosz Martyka
Bartosz Martyka
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.
6 Min
open source, specjalistów IT, dolina krzemowa

Transformacja cyfrowa jest faktem i wp?yn??a ju? niemal?e na wszystkie bran?e, ale nadal to w?a?nie ona jest g?ównym trendem wp?ywaj?cym na biznesow? rzeczywisto?? firm i organizacji. Wiele zosta?o ju? powiedziane o rosn?cej ilo?ci danych, które ka?da firma musi zbiera?, przechowywa?, przetwarza?. Rola i skuteczno?? tego procesu b?d? mia?y jednak coraz wi?kszy wp?yw na sukces biznesowy i mo?liwo?? pozostania konkurencyjnym na zmieniaj?cym si? rynku. Post?puj?ca cyfryzacja wp?ywa równie? na oprogramowanie dla biznesu.

Systemy ERP przesz?y ju? d?ug? drog? ewolucji z prostych programów z dost?pem dla wybranych u?ytkowników, do platform, które nie tylko przetwarzaj? ogromne ilo?ci danych, ale tak?e u?atwiaj? prac? wszystkich pracowników firmy – ich zreszt? stawiaj?c na pierwszym miejscu. Cho? w najbli?szych latach nikt nie spodziewa si? rewolucji, post?powa? b?d? dalsze zmiany. Jakie w?ród nich mo?na wskaza? trendy na nadchodz?cy rok?

  1. ERP w chmurze

Koszty utrzymania w?asnej infrastruktury rosn? i b?d? ros?y wraz z m.in. podwy?kami cen pr?du. Jednocze?nie, firmy borykaj? si? z brakiem odpowiednio wykwalifikowanej kadry do zarz?dzania tak? infrastruktur? wewn?trznie. Alternatyw?, po któr? si?ga coraz wi?cej organizacji, jest chmura. Systemy ERP wdro?one w tym modelu pozwalaj? na korzystanie z elastycznych opcji subskrypcji oraz zapewniaj? bezpieczn? i niezawodn? prac?. Istotne jest to, ?e dost?p do platformy jest wówczas zapewniony u?ytkownikom w dowolnym miejscu i czasie – co mo?e mie? kluczowe znaczenie w przypadku pracy zdalnej, cz?stych podró?y s?u?bowych czy elastycznych godzin pracy. Odpowiada wi?c trendom w zakresie organizacji pracy, pozwala na jeszcze lepsze funkcjonowanie w du?ych firmach, a tak?e umo?liwia lepsz? kontrol?. Wybieraj?c system wdra?any w chmurze producenta warto wzi?? pod uwag? dojrza?o?? jego rozwi?za? chmurowych. „Przy wdro?eniach systemu w naszej chmurze zapewniamy kompleksowy serwis, dbamy o konfiguracj? sprz?tu czy konserwacj? oprogramowania. Dane s? zapisywane i zabezpieczone dzi?ki kopiom zapasowym. To dobre rozwi?zanie dla firm ka?dej wielko?ci, zw?aszcza, ?e nie wi??e si? z du?ym pocz?tkowym kosztem zakupu serwerów, a nast?pnie – z ich obs?ug?, do której potrzeba zatrudni? specjalistów – mówi Filip Fludra, Sales Manager Exact Software Poland.

  1. ?atwo dost?pne rozwi?zania mobilne

Dawniej systemy dawa?y dost?p wy??cznie wybranej grupie pracowników. Dzisiaj nie tylko s? platform?, które obejmuje ju? ca?? firm?, ale tak?e s? dost?pne mobilnie. Specjalne modu?y, które umo?liwiaj? logowanie si? poprzez przegl?dark? czy aplikacj?, sprawiaj?, ?e procesy mog? by? jeszcze bardziej zautomatyzowane i zoptymalizowane. Systemy ERP ju? teraz stawiaj? do?wiadczenie u?ytkownika na pierwszym miejscu, a ten trend w najbli?szych latach b?dzie tylko rós?. Oprogramowanie ma by? ?atwe w obs?udze, niewymagaj?ce posiadania skomplikowanych kompetencji cyfrowych czy szkole?. Nowoczesne systemy ERP pokazuj? dane w przejrzystej formie, maj? przede wszystkim realnie u?atwia? codzienn? prac?. Systemy s? wci?? udoskonalane o nowe funkcjonalno?ci czy cechy, które pozwalaj? na dostosowanie do bie??cych potrzeb ich u?ytkowników i automatyzacj? kolejnych procesów.

  1. Sztuczna inteligencja

Algorytmy sztucznej inteligencji ju? teraz wykorzystywane s? w systemach ERP. Ich znaczenie b?dzie coraz wi?ksze, wraz z przyrostem danych i konieczno?ci? ich efektywnego przetwarzania i wykorzystywania. Analiza danych za pomoc? SI odbywa si? na dwóch poziomach. Jest stosowana przez producentów, którzy dzi?ki niej s? w stanie dostarcza? coraz lepsze rozwi?zania, dopasowane do realnych potrzeb swoich klientów. Algorytmy wykorzystuje si? równie? bezpo?rednio w systemach, co umo?liwia przedsi?biorstwom jeszcze lepsze przetwarzanie informacji i wyci?ganie wniosków na podstawie zebranych danych. Proces ten obejmuje coraz bardziej skomplikowane procesy, jest dok?adniejszy, szybszy i pozwala na efektywn? automatyzacj? jeszcze wi?kszej liczby zada?. Skrócenie czasu wykonywania pewnych czynno?ci oznacza znaczne oszcz?dno?ci kosztowe. Dane zgromadzone w systemach ERP pozwalaj? na dzia?ania prewencyjne, m.in. zwi?zane z dok?adn? kontrol? kosztów czy elastyczno?ci? i efektywno?ci?. ”Ró?nice w automatyzacji, która wykorzystuje sztuczn? inteligencj? wida? przede wszystkim w sytuacjach nieplanowanych i nieoczekiwanych. O ile wcze?niej systemy pozwala?y na automatyzacj? rutynowych i powtarzalnych czynno?ci, coraz cz??ciej b?d? tak?e radzi?y sobie z sytuacjami mniej oczywistymi. W niektórych przypadkach system b?dzie jedynie informowa? pracownika o nietypowych wynikach – ale to w?a?nie takie informacje, pozwalaj? niemal natychmiastowo reagowa? na potencjalne problemy, nadmierne koszty czy awarie – mówi Filip Fludra, Sales Manager Exact Software Poland.

Ad imageAd image
  1. Klient na pierwszym planie

Stawianie potrzeb klientów na pierwszym planie jest raczej obecn? rzeczywisto?ci? ni? trendem. Obecnie ta idea jest jednak realizowana za pomoc? innych narz?dzi i w dzisiejszej cyfrowej rzeczywisto?ci oznacza co? innego ni? jeszcze kilka lat temu. Oczekiwania klientów rosn? i firmy musz? im sprosta?, aby pozosta? konkurencyjnymi. Cykl ?ycia produktu znacz?co si? skróci?, klienci oczekuj? wi?kszej ró?norodno?ci, ?atwej i szybkiej mo?liwo?ci skorzystania z oferty. Jednocze?nie przedsi?biorstwa posiadaj? ogromne zasoby danych i informacji, które wspieraj? ich w tym procesie, a tym samym umo?liwiaj? spe?nienie potrzeb. W kolejnych latach integracja mi?dzy systemami ERP i CRM dodatkowo si? pog??bi, w obs?udze klienta jeszcze wi?ksz? rol? b?dzie pe?ni?a wspomniana wy?ej sztuczna inteligencja, a tak?e mo?liwo?? zautomatyzowanej personalizacji. Dost?p do danych poszczególnych klientów, w tym tak?e informacji nieformalnych, umo?liwia niemal?e natychmiastowe reagowanie na konkretne sytuacje, w których pracownicy mog? dopasowa? ofert? i rabaty ka?dorazowo na potrzeby danej transakcji.

Udostępnij