Jak zmieni?a si? sie? przez dekad??

Klaudia Ciesielska
5 Min

W ramach popularnego wyzwania „10 year challenge” internauci umieszczaj? na profilach w mediach spo?eczno?ciowych aktualne zdj?cia i porównuj? je z fotografiami wykonanymi dziesi?? lat temu. Zabawa ta zainspirowa?a ekspertów Cisco do podró?y w czasie i zastanowienia si? nad tym, jakim zmianom ulega?a sie? w ci?gu ostatniej dekady.

Jak wynika z raportu Cisco Visual Networking Index opublikowanego w 2009 roku, globalny ruch IP wynosi? w tym czasie nieca?e 15 Eksabajtów miesi?cznie, czyli 15 trylionów bajtów. W 2019 b?dzie on ponad 13-krotnie wy?szy i wyniesie 201 Eksabajtów miesi?cznie. Aby to zobrazowa? wystarczy powiedzie?, ?e 1 Eksabajt równa si? 36 tysi?com lat materia?u wideo w jako?ci HD.

Zdaniem ekspertów Cisco na ogromny wzrost ruchu sieciowego najwi?kszy wp?yw maj? 4 g?ówne trendy:

·         rosn?ca liczba u?ytkowników Internetu,

·         post?puj?ca cyfryzacja wszystkich sektorów gospodarki,

·         rozwój Internetu rzeczy

·         wi?ksza popularno?? tre?ci wideo, które wymagaj? odpowiedniej przepustowo?ci.

?wiat przed Snapchatem

W ci?gu ostatnich 10 lat nasz styl ?ycia uleg? radyklanej zmianie. Post?p technologiczny sprawi?, ?e ceny urz?dze? mobilnych znacznie spad?y i s? one obecnie powszechnie dost?pne. W 2009 roku urz?dzenia mobilne generowa?y 91 Petabajtów danych, ju? w 2019 r. b?dzie to nawet o 29 Eksabajtów. Poniewa? 1 Eksabajt jest równy 1000 Petabajtom, mówimy o 341-krotnym wzro?cie.

Ponadto, Internet sta? si? najwa?niejszym narz?dziem do pracy, rozrywki czy utrzymywania kontaktów zarówno zawodowych, jak i towarzyskich. Jak wynika z danych The Harris Poll, w 2009 doro?li u?ytkownicy sp?dzali w sieci ?rednio 13 godzin tygodniowo. Wed?ug firmy badawczej Zenith, w 2019 roku b?dzie to niemal 20 godzin. Zgodnie z przewidywaniami, w obecnym roku wi?cej czasu sp?dzimy online ni? przed telewizorem. Tradycyjna telewizja jest stopniowo zast?powana przez platformy VOD (ang. video on demand) takie jak, HB GO, Netflix , Player czy Amazon Prime.

O skali rozwoju sieci ?wiadczy równie? tempo w jakim przybywa u?ytkowników mediów spo?eczno?ciowych. W styczniu 2009 roku profile na Facebooku, najwi?kszej na ?wiecie platformie social media, posiada?o 150 milionów osób, obecnie jest ich ju? ponad 2 miliardy. Warto równie? doda?, ?e 10 lat temu nawet nie s?yszeli?my o takiej aplikacji jak Snapchat, która w trzecim kwartale 2018 r. mog?a pochwali? si? 186 milionami aktywnych u?ytkowników. Natomiast w grudniu 2009 roku Instagram posiada? zaledwie 1 milion u?ytkowników, podczas gdy dzi? jest ich ponad miliard.

Jeste?my w ci?g?ym ruchu, tego samego oczekujemy od technologii. Przyk?adowo, zaczynamy ogl?da? serial na ekranie komputera jedz?c ?niadanie, a ko?czymy w drodze do pracy kontynuuj?c z poziomu smartfona – mówi ?ukasz Bromirski, Dyrektor ds. technologii w Cisco Polska. – Równie? w biznesie dominuje trend mobilno?ci – wspó?czesne technologie pozwalaj? na prac? i dost?p do firmowych aplikacji w?a?ciwie z dowolnego miejsca i urz?dzenia. Dlatego kluczowe znaczenie ma sie?, która ca?y ten ruch obs?uguje. Obecnie przybiera ona form? inteligentnych, wci?? ewoluuj?cych i ucz?cych si? systemów, dzia?aj?cych w sposób intuicyjny, wykrywaj?c i eliminuj?c przy tym coraz bardziej zaawansowane cyberzagro?enia.

Wideo i gry rz?dz? w Internecie

Wed?ug badania Cisco Visual Networking Index z 2009 roku, najwi?cej globalnego ruchu IP generowali u?ytkownicy z Ameryki Pó?nocnej. Dzisiaj na prowadzenie wysuwa si? region Azji i Pacyfiku. Poza rozk?adem geograficznym, w ci?gu ostatnich 10 lat zmianie uleg? równie? rodzaj konsumowanych tre?ci. Dziesi?? lat temu najwi?cej danych generowa?y udost?pniane pliki, ponad 4 Eksabajty miesi?cznie. W 2019 r. b?dzie to 7 Eksabajtów miesi?cznie. Obecnie prym wiedzie kontent wideo, który w 2009 r. generowa? nieca?e 3 Eksabajty danych miesi?cznie, a w 2019 r. si?gnie a? 105 Eksabajtów miesi?cznie.

Du?o wi?ksz? popularno?ci? ni? dekad? temu ciesz? si? te? gry online, co w du?ej mierze wynika z sukcesu takich tytu?ów jak League of Legends czy World of Tanks. Przyk?adowo, w 2009 roku gry internetowe odpowiada?y za 63 Petabajtów ruchu miesi?cznie, co stanowi?o nieca?y 1% ca?kowitego konsumenckiego ruchu IP. W 2019 roku b?d? to ju? 4 Eksabajty, czyli prawie 64 razy wi?cej ni? dekad? wcze?niej, i b?dzie stanowi?o niemal 3% ca?kowitego konsumenckiego ruchu IP.

Zmiana sposobów sp?dzania wolnego czasu i przeniesienie rozrywki do przestrzeni wirtualnej, a tak?e coraz wi?ksza liczba urz?dze? i aplikacji po??czonych z sieci? sprawiaj?, ?e co roku zostaje pobity rekord ruchu IP. Zdaniem ekspertów Cisco, do 2022 roku 60% populacji b?d? stanowili u?ytkownicy Internetu. W perspektywie 10 lat odsetek ten b?dzie jeszcze wi?kszy. Rozwój ekosystemu Internetu rzeczy, sztucznej inteligencji czy technologii blockchain z pewno?ci? przyczyni si? do jeszcze bardziej znacz?cego wzrostu ilo?ci generowanych danych.

Udostępnij
Redaktor Brandsit