Jak zwi?kszy? sprzeda? w omnichannel?

Izabela Myszkowska
6 Min
inwestycje, biznes, Action, podatek od dywidend, plan rozwoju

Potencjalni klienci konwertuj? nawet 9-razy cz??ciej, je?li firma kontaktuje si? z nimi w ci?gu pierwszych 5 minut. Niestety robi tak zaledwie 7% przedsi?biorstw. Co wi?cej, ¾ leadów jest w ogóle ignorowana, a ?rednia szybko?? kontaktu z leadem to a? 47 h. To mnóstwo czasu, aby potencjalny klient zrezygnowa? lub wybra? konkurencj?. Czy automatyzacja sprzeda?y jest odpowiedzi? na t? bol?czk? oraz inne wyzwania wspó?czesnej sprzeda?y wielokana?owej?

Wska?nik szybko?ci odpowiedzi potencjalny klientom, tzw. “speed to lead”, mierzy ilo?? czasu, która up?ywa od momentu zg?oszenia przez lead ch?ci kontaktu, do momentu, w którym kto? si? z nim kontaktuje. Wska?nik ten ma kluczowe znaczenie dla poziomu konwersji, czyli ilo?ci podpisanych kontraktów lub zrealizowanych zakupów online. Badania InsideSales pokazuj?, ?e handlowiec, który dotrze do leada jako pierwszy zamyka 35-50% transakcji, a szansa podpisania umowy ro?nie 9-razy cz??ciej je?li firma dociera do nich w ci?gu pierwszych 5 minut. Niestety, w przypadku wi?kszo?ci firm wska?niki te s? poni?ej optymalnego poziomu. ?rednia szybko?? kontaktu z leadem to blisko dwie doby (47h), a 73% potencjalnych zapyta? jest ignorowana wynika z bada? Forbes. To mnóstwo czasu, aby lead si? och?odzi?, zmieni? zdanie lub wybra? us?ug? konkurencji.

Automatyczne odpowiadanie leadom

D?ugi czas oczekiwania przez potencjalnego klienta to g?ówny powód, dla którego nowe leady wypadaj? z lejka sprzeda?owego. Aby temu zapobiec, mo?na wykorzysta? technologi? automatyzacji, która umo?liwia natychmiastowy kontakt z leadem i sk?ania go do podj?cia dzia?ania. Voicebot kontaktuje si? z leadem minut? po tym, gdy ten kliknie reklam? online, wy?le zapytanie ofertowe lub zostanie zakwalifikowany jako potencjalny klient. Krótszy czas kontaktu, sprawia ?e jako?? us?ugi, skutkuje ni?szym poziomem odrzucenia i zwi?ksza poziom konwersji sprzeda?owej. – W przeciwie?stwie do ludzi, voicebot nie potrzebuje urlopu, przerwy obiadowej czy nag?ego zwolnienia lekarskiego. Z jego pomoc? mo?na przetwarza? leady 24 godziny na dob?, przez ca?y rok. A automatyzacja wst?pnej kwalifikacji leadów pozwala na ich szybkie przetwarzanie bez ryzyka pogorszenia si? jako?ci ca?ego procesu. Co wa?ne, voiceboty nie pozbawiaj? ludzi pracy, tylko wykonuj? za nich ?mudne, powtarzalne i nielubiane zadania. W zamian pozwalaj? skoncentrowa? si? sprzedawcom na tych kreatywnych czy wymagaj?cych ludzkiej inteligencji – mówi Bartosz Malinowski, Head of voicebot Department w firmie APIFONICA.com.

Jako?? a nie ilo??

W?a?ciwy proces kwalifikacji leadów to prawdziwy fundament ka?dej udanej sprzeda?y. Jak wynika z bada? Marketing Sherpa, sprzedawcy marnuj? 73% czasu na potencjalnych klientów o niskiej jako?ci,  podczas gdy ci w?a?ciwi zd??? zrezygnowa? lub odej?? do konkurencji. A a? 50% leadów nie pasuje do firmy, przez co i tak nic kupi, gdy? zosta?a albo ?le dobrana lub niew?a?ciwie zakwalifikowana. Aby mie? pewno??, ?e firma koncentruje si? na odpowiedniej grupie potencjalnych klientów, leady o niskiej jako?ci powinny by? przefiltrowane ju? na samym pocz?tku lub po prostu nie powinny nawet trafi? z dzia?u marketingu do sprzeda?y. Jak wynika z danych Apifonica, wst?pna kwalifikacja jednego leadu zajmuje sprzedawcy ?rednio 7 minut, a przy du?ej ilo?ci potencjalnych klientów w bazie, proces ten potrafi poch?on?? bardzo du?o czasu sprzedawcy. Automatyzuj?c ten proces, sprzedawcy mog? przeznaczy? wi?cej czasu na faktyczn? sprzeda? i ograniczy? czas przeznaczony na rozmowy z niew?a?ciwymi prospektami.

Ad imageAd image

Automatyzacja kwalifikacji leadów

W trakcie wst?pnej kwalifikacji, voicebot zbiera dane o leadzie i umieszcza je w systemie CRM, zapewniaj?c sprzedawcom komplet informacji. Dzi?ki automatyzacji, firmy mog? przetestowa? nowe kana?y marketingowe bez ?adnego ryzyka. Nawet potencjalnie s?abe kana?y mog? by? interesuj?ce, poniewa? to voicebot wykona za zespó? sprzeda?y ca?? ?mudn? prac?. voicebot pozwala w szybki i ?atwy sposób uruchamia? nowe produkty oraz testy A/B. W przeciwie?stwie do ludzi, voicebot ma nieograniczone mo?liwo?ci w zakresie dzwonienia i natychmiast dociera do du?ej liczby odbiorców. Co wi?cej, w przeciwie?stwie do ludzi, voicebot zawsze trzyma si? scenariusza, dostarcza o wiele lepsze zaplecze do analizy danych, ich optymalizacji oraz zapewnienia klientom jednolite do?wiadczenia.

W praktyce

Foxfort, globalna platforma e-learningowa oferuj?ca ró?norodne kursy on-line, z której us?ug w ci?gu ostatniej dekady skorzysta?o ponad milion studentów z ca?ego ?wiata, wykorzysta?a technologi? automatyzacji sprzeda?y Apifonica. – Ju? w czasie kampanii pilota?owej nasz voicebot wykry? ponad 2500 b??dnych lub niew?a?ciwych numerów telefonów w bazie klienta. Zamiast marnowa? czas na próby kontaktu, dzia? telemarketingu móg? skupi? si? na ju? zakwalifikowanych leadach, zwi?kszaj?c tym samym wewn?trzny wspó?czynnik kwalifikacji. Z naszych danych wynika, ?e voiceboty dotar?y do 75% potencjalnych klientów, a 62% zosta?o zakwalifikowane jako dobre leady i przypisane do sprzedawców. Voiceboty zapobieg?y realizacji 38% niepotrzebnych po??cze?. To pozwoli?o klientowi zaoszcz?dzi setki godzin pracy jego handlowców, z której i tak nie by?oby ?adnej sprzeda?y. – mówi Bartosz Malinowski, Head of voicebot Department w firmie APIFONICA.com.

Udostępnij