Jakie TECHwnioski biznes powinien wyci?gn?? z pandemii?

Jakub Abramczyk
5 Min

Lockdown, liczne ograniczenia sanitarne i wprowadzenie dystansu spo?ecznego spowodowa?y, ?e transformacja cyfrowa nabra?a tempa. Do tamtego momentu, a? 73% przedsi?biorstw nie inwestowa?o w nowoczesne technologie – wynika z badania „Nowoczesne technologie w przedsi?biorstwach przed, w trakcie i po pandemii COVID-19”. Pandemia diametralnie zmieni?a podej?cie wielu przedsi?biorców do innowacji, cz??? z nich musia?a w dynamicznym tempie implementowa? nowe rozwi?zania, aby nie tyle podnie?? konkurencyjno?? biznesu, co utrzyma? si? na rynku. Jednak okazuje si?, ?e wci?? jest wiele do zrobienia w tej kwestii. Pomimo znacznego up?ywu czasu oraz zapewnie? firm o odpowiednim przygotowaniu pracowników, nadal a? ? (20%) polskich respondentów nie posiada odpowiednich urz?dze? do komfortowej pracy zdalnej – wynika z badania „Poly Evolution of the Workplace”, przeprowadzonego przez Spark Communications na prze?omie sierpnia i wrze?nia 2021 r. na zlecenie firmy Poly. Nale?y zwróci? uwag?, ?e przyspieszona lekcja z „technologii” przynios?a organizacjom i biznesom szeroki wachlarz nowych mo?liwo?ci. Warto zastanowi? si?, które ze zmian przyniesionych przez sytuacj? epidemiologiczn? zostanie z nami na d?u?ej.

Wykorzystanie nowych technologii kluczem do wspó?pracy

Zakres nowych technologii wdra?anych w firmach w okresie pandemii by? szeroki – a? 91% ankietowanych przedsi?biorców zadeklarowa?o, ?e wraz z trwaniem pandemii, zacz?li wykorzystywa? przynajmniej jedno rozwi?zanie technologiczne, co obrazuj? wyniki badania „Nowoczesne technologie w przedsi?biorstwach przed, w trakcie i po pandemii COVID-19”. Znacz?c? przewag? spo?ród dost?pnych narz?dzi zdoby?y technologie s?u??ce do komunikacji – korzysta z nich ju? blisko 7 na 10 przedsi?biorców. Sytuacja epidemiologiczna spowodowa?a te? przedefiniowanie poj?cia pracy oraz wzrost popularno?ci modelu zdalnego i hybrydowego. W czasach przed covidowych znaczn? uwag? skupiano wokó? miejsca wykonywania s?u?bowych obowi?zków. Obecnie na znaczeniu zyska?y kompetencje i talenty pracowników, bez znaczenia okazuje si? ich lokalizacja. Cz?onkowie zespo?ów mog? pracowa? wspólnie w czasie rzeczywistym, w ró?nych miejscach na ?wiecie zyskuj?c przy tym elastyczno?? i komfort oraz co wa?ne nie trac?c czasu na dojazdy do biura. Kryzys wywo?any pandemi?, z pewno?ci? spowodowa? konieczno?? weryfikacji planów i za?o?e? wielu biznesów w ró?nych obszarach, tym samym przyspieszaj?c wdro?enie innowacyjnych rozwi?za? kluczowych dla funkcjonowania firmy w nowej rzeczywisto?ci. Warto zauwa?y?, ?e zmiany w obszarze wspó?pracy dotkn??y nie tylko pracowników biurowych. Pod wp?ywem obostrze? sanitarnych na popularno?ci zyska?o za?atwianie spraw telefonicznie czy przez Internet bez konieczno?ci opuszczania domu. Warto jednak zauwa?y?, ?e zmiany w organizacjach takich jak poradnie zdrowia, szpitale, szko?y czy urz?dy równie? zwi?zane s? z inwestycj? w rozwi?zania technologiczne, które umo?liwiaj? komunikacj? na najwy?szym poziomie.

Komfort i zaanga?owanie w spotkaniach na odleg?o?? to podstawa

My?l?c o rozwi?zaniach umo?liwiaj?cych komunikacj? pracowników podczas audio i wideokonferencji, warto zwróci? uwag? na inteligentne urz?dzenia. Zaawansowane mikrofony potrafi? spo?ród ha?asu wychwyci? g?os mówcy i odpowiednio wyciszy? otaczaj?ce go d?wi?ki, tak aby odbiorca móg? w pe?ni skoncentrowa? si? na komunikacie. Na uwag? zas?uguj? te? inteligentne kamery, które ?ledz? mówce, dzi?ki czemu mo?e on swobodnie porusza? si? po sali. Dodatkowo tego typu urz?dzenia sprawdzaj? si? równie? podczas wideokonferencji w wi?kszej grupie, gdy po?ród kilkunastu obecnych monitoruj? osoby mówi?ce, robi?c na nich zbli?enie podczas wypowiedzi. Spotkania online na sta?e wpisa?y si? ju? w ?ycie przedsi?biorstw i organizacji. Niezale?nie od tego, czy b?d? one mia?y charakter pogaw?dki, omówienia szczegó?ów projektu czy rozmowy typowo sprzeda?owej, wysoka jako?? obrazu i inteligentne funkcje sprawiaj?, ?e wszyscy, niezale?nie od tego, z jakiego miejsca pracuj?, czuj? si? s?yszani, zauwa?eni i zaanga?owani w spotkanie.

(Nie)tymczasowe, nowoczesne formy komunikacji zostan? z nami na sta?e

Zmiany, które dokona?y si? jako nast?pstwo pandemii i obostrze? z ni? zwi?zanych, w wielu aspektach przeorganizowa?y i przewarto?ciowa?y ?wiat, w którym dotychczas funkcjonowali?my. Znaczna cz??? przedsi?biorców zamierza korzysta? z nowoczesnych form komunikowania si? w swojej organizacji w przysz?o?ci. Oznacza to, ?e do wielu przyzwyczaje? sprzed pandemii ju? nie wrócimy – czy w kwestii pracy, zakupów czy wspomnianej wcze?niej komunikacji.

Firmy zosta?y zmuszone do elastyczno?ci, szybkiego wprowadzania zmian oraz dostosowania si? do nowych warunków. Wykorzystanie Sztucznej Inteligencji jest coraz powszechniejsze, a ona sama stale staje si? m?drzejsza i dzi?ki temu umo?liwia nam funkcjonowanie w stale ewoluuj?cej „nowej normalno?ci”. Pandemia spowodowa?a zmiany we wszystkich sektorach, zarówno w du?ych, jak i ma?ych firmach, zmuszaj?c organizacje do przemy?lenia sposobu planowania, rekrutacji i organizacji pracy pracowników. Z perspektywy mniejszych biznesów wykorzystanie urz?dze? umo?liwiaj?cych wspó?prac? w czasie rzeczywistym, mo?e przyczyni? si? do budowania poziomu ich konkurencyjno?ci na rynku. Nale?y zauwa?y?, ?e Sztuczna Inteligencja ma demokratyzuj?cy wp?yw na biznes, pozwalaj?c mniejszym biznesom na dost?p do technologii, które wcze?niej by?y poza ich zasi?giem.

 

Autor: Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w Poly

Udostępnij