Jakie wyzwania stoj? przed nowym PE w kontek?cie technologii?

Newsroom BrandsIT
8 Min

Ju? za nieca?e dwa miesi?ce obywatele Unii zag?osuj? w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Cho? kampania zostanie prawdopodobnie zdominowana przez budz?ce gor?ce emocje tematy, takie jak Brexit czy polityka migracyjna, to warto pami?ta?, ?e od w?adz wspólnoty europejskiej zale?y znacznie wi?cej. Coraz wi?cej aspektów naszego ?ycia spo?ecznego, rodzinnego i zawodowego jest zwi?zanych z sieci? i nowymi technologiami, a ogromny wp?yw na ich rozwój i funkcjonowanie ma polityka Unii Europejskiej. Dlatego zanim wrzucimy nasz? kart? do urny warto si? zastanowi? jak nasz wybór wp?ynie na cyfrow? rzeczywisto??. O tym, w jakim zakresie przysz?o?? nowych technologii mo?e zale?e? od decyzji zapadaj?cych w PE mówi Marcin Zmaczy?ski, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud.

Bezpiecze?stwo cyfrowe obywateli

W ostatnich latach Unia Europejska przyj??a dwa wa?ne akty prawne w kwestii cyberbezpiecze?stwa – dyrektyw? NIS i Cybersecurity Act. Pierwsza z nich nak?ada?a na dostawców nowe obowi?zki m.in. informowania o incydentach, nakazywa?a rz?dom powo?anie krajowych strategii cyberbezpiecze?stwa, a tak?e zespo?ów reagowania na ataki. Drugi z dokumentów wzmacnia rol? unijnej agencji ds. Bezpiecze?stwa Sieci i Informacji ENISA, a tak?e wprowadza wspólnotowy system certyfikacji technologii. Cyberbezpiecze?stwo staje si? kwesti? nie tylko obronno?ci, ale i gospodarki, ataki takie jak NotPetya czy WannaCry pokaza?y, ?e zaniechania w kwestii ochrony systemów mog? kosztowa? gospodark? miliardy euro. Mi?dzy 2015 a 2017 r. potroi?a si? liczba ataków za pomoc? ransomware, a od 2013 ekonomiczne skutki cyberprzest?pczo?ci wzros?y pi?ciokrotnie. Je?li Unia chce skutecznie broni? swoich obywateli przed zagro?eniami p?yn?cymi z sieci, musi podj?? dalsze kroki. Przede wszystkim kluczowe b?dzie zach?cenie firm i jednostek administracji do implementacji systemów bezpiecze?stwa. Nawet najlepsze systemy reagowania i licz?ce setki stron strategie nie uchroni? nas przed atakami, je?li firmy nadal b?d? zostawia? otwarte drzwi cyberprzest?pcom. Budowanie odpowiedniej wiedzy w?ród obywateli jest najlepszym sposobem na zmniejszenie strat wynikaj?cych z ataków, a potrzeby w tej materii s? ogromne. 51% Europejczyków uwa?a, ?e za ma?o wie o cyberzagro?eniach, a 69% firm ma wiedz? podstawow? albo nie wie nic o w?asnej podatno?ci na takie zagro?enia.

Poprawa konkurencyjno?ci

Europejski biznes doskonale zdaje sobie spraw?, ?e je?li chce konkurowa? z firmami z USA oraz Dalekiego Wschodu musi skutecznie wdra?a? rozwi?zania gospodarki 4.0. W 2018 r. a? 19 krajów UE mia?o stworzone strategie wdra?ania nowych technologii, jednak faktyczna implementacja niestety nie daje powodów do zadowolenia. Jak wynika z badania zleconego przez Komisj? Europejsk?, w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi tylko Wielka Brytania i Hiszpania mog? poszczyci? si? wy?szym wska?nikiem ?wiadomo?ci nowych technologii w?ród firm. Dla USA wska?nik ten wynosi 60 punktów, a ?rednia dla UE jedynie 30 punktów. Rozwi?zania takie jak sztuczna inteligencja, technologie chmurowe, blockchain wielu europejskim przedsi?biorstwom nie wydaj? si? wystarczaj?co atrakcyjne, co mo?e w przysz?o?ci skutkowa? spadkiem ich konkurencyjno?ci wobec firm ze wschodu i zachodu. Co zrobi?, ?eby u?atwi? wra?anie tych innowacji w unijnej gospodarce? Wa?nym czynnikiem, który pozwoli na dalsz? implementacj? rozwi?za? gospodarki 4.0 jest odpowiednia legislacja, która pozwoli tym technologiom rozwija? si? w dynamiczny sposób, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu bezpiecze?stwa. By to osi?gn?? kluczowa jest wspó?praca organów UE z przedstawicielami sektora. Dobrym przyk?adem jest tu na przyk?ad wspó?praca Komisji Europejskiej z zrzeszaj?c? dostawców rozwi?za? chmurowych organizacj? CISPE, której cz?onkiem jest m.in. Aruba Cloud. Organizacja ta od wielu lat pomaga tworzy? przedstawicielom Unii dobre rozwi?zania prawne jak np. rozporz?dzenie o swobodnym przep?ywie danych w Europie. Jednym z jej celów wspieranie lokalnych dostawców rozwi?za? chmurowych, by tworzy? alternatyw? dla globalnych graczy i oferowa? mieszka?com Europy infrastruktur? znajduj?c? si? pod unijn? jurysdykcj?. Równie wa?ne jest zapewnienie odpowiednich ?rodków na innowacje. Wedle zapowiedzi a? 9,2 mld euro mo?e zosta? zainwestowane w latach 2021-2027 w unijny program „Cyfrowa Europa”, który ma wspiera? rozwój superkomputerów, sztucznej inteligencji oraz kompetencji cyfrowych.

Sie? nowej generacji

Implementacja technologii tworz?cych gospodark? 4.0 w du?ej mierze zale?y od zdolno?ci przetwarzania i przesy?ania danych. By to osi?gn??, konieczne b?dzie zast?pienie starych standardów GSM i LTE sieci? 5G. Technologia ta sta?a si? jednym z filarów Strategii na rzecz Jednolitego Rynku Cyfrowego, a wszystkie pa?stwa cz?onkowskie zgodzi?y si? wspólne zasady wdra?ania tego standardu. W efekcie w 5G ju? w 2020 ma dzia?a? w przynajmniej jednym mie?cie w ka?dym kraju, a do 2025 powinna by? dost?pna do komercyjnego wykorzystania w ca?ej Unii. Niestety ten ambitny plan mo?e nie zosta? zrealizowany przez pu?apki, w które mog? wpa?? kraje cz?onkowskie. Jednym z problemów jest przydzielenie odpowiednich cz?stotliwo?ci. Przyj?tym standardem ma by? wykorzystanie zakresu pasma 700 MHz, jednak cz?stotliwo?? jest wykorzystywana przez Rosj? do celów wojskowych. Je?li Rosjanie nie zechc? pój?? nam na r?k? na obszarze krajów z ni? granicz?cych niemo?liwe b?dzie wykorzystanie tego pasma. Unia Europejska b?dzie musia?a solidarnie wypracowa? wspólne stanowisko w tej sprawie, inaczej cz??? jej cz?onków mo?e zosta? wykluczona z zastosowania nowych technologii.

Przeciwstawienie si? dominacji FAANG

Obecne w?adze UE nie ukrywaj?, ?e nie s? entuzjastycznie nastawione do dominuj?cej pozycji pi?ciu technologicznych gigantów: Facebooka, Apple, Amazona, Netflixa i Google, w skrócie FAANG. Z jednej  strony monopolistyczna pozycja i kompletna dominacja w sektorze ?wiadczenia niektórych us?ug powoduje, ?e europejskim graczom trudniej konkurowa? globalnie. Z drugiej strony niektóre z tych firm pomimo czerpania olbrzymich korzy?ci finansowych z dost?pu do wspólnego rynku stosuj? agresywn? optymalizacj? podatkow?, uszczuplaj?c wspólnotowy bud?et. Wreszcie brak bezpo?redniego podlegania pod unijn? jurysdykcj? powoduje, ?e firmy te mog? nadu?ywa? naszych danych bez konsekwencji. Jednym z narz?dzi, na jakie stawia Unia jest wprowadzenie podatku od przychodów na poziomie 3-6 proc. Jednak jego wprowadzenie b?dzie wymaga?o ?cis?ej wspó?pracy pa?stw cz?onkowskich oraz mocnego przeciwstawienia si? lobbingowi ameryka?skich gigantów. Niektórzy wp?ywowi politycy jak Guy Verhofstadt proponuj? utworzenie centralnego urz?du, który b?dzie kontrolowa? dzia?ania technologicznych gigantów.

Walka z fake newsami

Kolejnym problemem technologicznym, z którym b?d? musia?y sobie poradzi? przysz?e w?adze Unii Europejskiej, s? fa?szywe informacje dystrybuowane w sieci. By si? im przeciwstawi?, potrzebna jest reakcja na szczeblu wspólnotowym. W?ród proponowanych rozwi?za? jest zwi?kszenie kompetencji i finansowania Europejskiej S?u?by Dzia?a? Zewn?trznych. KE uwa?a, ?e nale?y zainwestowa? wi?cej ?rodków w narz?dzia cyfrowe, potencja? analizy danych i wyspecjalizowany personel w instytucjach unijnych oraz w pa?stwach cz?onkowskich. Oprócz tego koniecznie b?dzie wspieranie niezale?nego dziennikarstwa i mediów, które pozwol? weryfikowa? rozsiewane informacje. Kluczowym narz?dziem w tym obszarze b?dzie jednak wspó?praca z gigantami z bran?y technologicznej, jak Facebook czy Google, by skutecznie odsiewa? fa?szywe informacje, a tak?e móc zidentyfikowa? ich ?ród?o finansowania.

Wyzwania, jakie stoj? przed Uni? Europejsk? zdaj? si? by? ogromne. Na starym kontynencie ?cieraj? si? sprzeczne interesy, a korporacje o warto?ci przekraczaj?cej PKB niektórych krajów cz?onkowskich walcz? o jak najwi?ksz? niezale?no??. Jednocze?nie w?ród zwyk?ych obywateli s?abnie przekonanie, ?e europejski projekt jest skutecznym rozwi?zaniem globalnych problemów. Dlatego przed przysz?ymi europarlamentarzystami stoi wyzwanie przekonania ludzi do tego, ?e Unia Europejska mo?e by? technologiczn? pot?g?, a jej obywateli b?d? chronieni przez dzia?aniami korporacji, przest?pców i obcych rz?dów.

https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/cyber-security/
https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/dem/monitor/scoreboard
Udostępnij