Jako?? produktów, terminowo?? i najni?sza cena – to daje przewag? w sektorze przemys?owym

Klaudia Ciesielska
6 Min

Wed?ug firm przemys?owych z sektora M?P, kluczowymi czynnikami, które umo?liwiaj? zdobycie przewagi nad konkurencj? s? wysokiej jako?ci produkty (58,2 proc.), dotrzymywanie terminów (44,2 proc.) oraz oferowanie najni?szych cen (28,5 proc.). Jak wynika z badania Siemens Financial Services w Polsce, w porównaniu do badania przeprowadzonego w 2020 roku spad?o znaczenie dobrych relacji z kontrahentami, a wzros?o terminowo?ci i ni?szej ceny.

Zdaniem prawie 60 proc. badanych firm z sektora przemys?owego, wysoka jako?? produktów ko?cowych to czynnik, który najbardziej decyduje o przewadze na rynku. Na drugim miejscu ankietowani przedsi?biorcy  z bran?y spo?ywczej, poligraficznej, obróbki metali i przetwórstwa tworzyw sztucznych najcz??ciej wskazuj? na dotrzymywanie terminów – 44,2 proc. Z kolei 28,5 proc. uwa?a, ?e w zdobyciu takiej przewagi pomaga oferowanie najni?szych cen.

Siemens

?ród?o: Badanie Instytutu Keralla Research na zlecenie Simens Financial Services w Polsce, wrzesie? 2021 r.

N = 400 firm produkcyjnych (M?P z bran?y spo?ywczej, poligraficznej, obróbki metali i przetwórstwa tworzyw sztucznych).

Jak wynika z badania Siemens Financial Services w Polsce, co dziesi?ty ankietowany uwa?a, ?e o przewadze konkurencyjnej decyduje równie? nowoczesny i odnawiany park maszyn i urz?dze? (MiU). Podobna liczba przedsi?biorców wymienia tak?e dobre relacje z kontrahentami, do?wiadczony i kompetentny zespó? pracowników oraz zautomatyzowany park maszynowy.

– Dobr? wiadomo?ci? jest to, ?e po raz kolejny polscy przedsi?biorcy wymieniaj? wysok? jako?? produktów jako g?ówny czynnik przewagi na rynku i to w?a?nie ni? chc? konkurowa?. W porównaniu do badania przeprowadzonego w 2020 roku, wzros?o znaczenie dotrzymywania terminów – o prawie 17 pkt proc. Coraz wa?niejsze dla przedsi?biorców staje si? równie? oferowanie najni?szej ceny. Warto jednak podkre?li?, ?e stopie? istotno?ci tych czynników ró?ni si? w zale?no?ci od badanej bran?ymówi Grzegorz Jarz?bski, Country Head of Sales w Siemens Financial Services w Polsce.

Terminowo?? najwa?niejsze dla obróbki metali

Jedyn? z czterech badanych bran?, w której najcz??ciej wskazuje si? inny czynnik ni? jako?? produktów, jest obróbka metali. W przypadku przedsi?biorców z tego sektora znalaz?a si? ona dopiero na drugim miejscu (44 proc.). Ankietowani najcz??ciej wskazywali na dotrzymywanie terminów (58 proc.), za? na trzecim miejscu – najni?sze ceny (32 proc.).

Co pi?ty przedsi?biorca z bran?y obróbki metali wskaza?, ?e g?ównym czynnikiem daj?cym przewag? konkurencyjn? jest nowoczesny i odnawialny park maszyn i urz?dze?. Natomiast co szósty uwa?a, ?e pomocne s? dobre relacje z kontrahentami. Zdaniem co dziesi?tego to do?wiadczony i kompetentny zespó? pracowników pozwala zdoby? przewag? na rynku.

Przetwórstwo tworzyw sztucznych cz??ciej konkuruje cen?

Przedsi?biorstwa przetwarzaj?ce tworzywa sztuczne, podobnie jak poligraficzne i spo?ywcze, najcz??ciej wskazuj? jako przewag? konkurencyjn? wysok? jako?? produktów (59 proc.). Na drugim miejscu znalaz?a si? terminowo??. Warto podkre?li?, ?e firmy z tej bran?y du?o cz??ciej ni? z innych sektorów wymienia?y najni?sze ceny. Zdaniem a? 40 proc. badanych to w?a?nie ten czynnik daje przewag? na rynku przetwórstwa tworzyw sztucznych. Ponadto 10 proc. wskaza?o na dost?p do finansowania zewn?trznego.

Przewagi w bran?y poligraficznej i spo?ywczej

Oferowanie najni?szych cen jest istotne tak?e w bran?y poligraficznej – wskazuje na to prawie co trzeci ankietowany z tej bran?y. Co pi?ta firma poligraficzna jako wa?n? przewag? na rynku wymienia zautomatyzowany park maszynowy, a co dziesi?ta do?wiadczony i kompetentny zespó? pracowników.

W bran?y spo?ywczej przedsi?biorstwa konkuruj? g?ównie wysok? jako?ci? produktów. Na ten czynnik wskazuje a? 72 proc. ankietowanych – najwi?cej ze wszystkich badanych bran?. Na kolejnych miejscach znalaz?a si? terminowo?? (17 proc.), do?wiadczony i kompetentny zespó? pracowników (15 proc.) oraz nowoczesny i odnawialny park maszyn i urz?dze? (14 proc.)

– Warto pami?ta?, ?e przewagi te cz?sto s? w pewnym stopniu powi?zane. Nowoczesny i odnawiany park MiU u?atwia utrzymanie najwy?ej jako?ci produktów, a zautomatyzowane maszyny potrzebuj? wysoko wykwalifikowanej kadry do ich obs?ugi. Wykorzystanie najnowocze?niejszych technologii sprzyja m.in. optymalizacji kosztów, co w konsekwencji mo?e umo?liwi? oferowanie ni?szych cen. Z kolei inwestycje w nowoczesne maszyny cz?sto wymagaj? dost?pu do finansowania zewn?trznego oferowanego przez partnerów biznesowych, którzy rozumiej? dan? bran?e i jej sytuacj?podsumowuje Grzegorz Jarz?bski z Siemens Financial Services w Polsce.


Nota metodologiczna:

Index MiU przyjmuje warto?ci w skali od 0 do 100 pkt. Im wy?szy odczyt, tym wy?sza ocena zdolno?ci firm do konkurowania, bardziej skupiaj? si? one na inwestycjach w rozwój parków maszyn i urz?dze?, automatyzacji oraz m.in. zwi?kszaj? skal? sprzeda?y krajowej i zagranicznej. Progi newralgiczne, które ?wiadcz? o du?ym wzro?cie lub spadku konkurencyjno?ci wynosz? odpowiednio 60 pkt i 40 pkt. Konstrukcja indeksu opiera si? na o?miu komponentach, które w ró?nym stopniu wp?ywaj? na ko?cow? warto?? informuj?c? o zdolno?ci do konkurowania producenta. W?ród nich s? m.in. odnowienia parku maszyn i urz?dze? oraz ich cz?stotliwo??, automatyzacja procesów produkcji, sprzeda? krajowa i eksport czy udzia? oraz dost?pno?? finansowania zewn?trznego.

Badanie z przedstawicielami 400 ma?ych i ?rednich firm zrealizowa? Instytut Bada? i Rozwi?za? B2B Keralla Research we wrze?niu 2021 r. Uczestnikami badania byli przedsi?biorcy z bran?y poligraficznej, spo?ywczej, obróbki metali i przetwórstwa tworzyw sztucznych z ca?ej Polski, posiadaj?cy w?asny park maszyn i urz?dza? (MiU). Wykorzystano metod? ilo?ciow?, technik? standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI).

TEMATY:
Udostępnij
Redaktor Brandsit