Jednolity rynek cyfrowy wart 415 mld euro rocznie

Bartosz Martyka
5 Min

Wdro?enie jednolitego rynku cyfrowego w UE pomo?e uzyska? dodatkowe 415 mld euro przep?ywu, a Polska mo?e odgrywa? istotn? rol? w tym obszarze – podkre?laj? eksperci NASK. Nowe technologie i transformacja cyfrowa oznaczaj? wi?c ogromn? szans?, ale wi??? si? tak?e z powa?nymi zagro?eniami. Fake newsy, bezpiecze?stwo dzieci w internecie, rozwój sztucznej inteligencji, bezpieczne zakupy online i bankowo?? elektroniczna to tylko niektóre z nowych wyzwa?, które stoj? przed europejskimi gospodarkami. Te zagadnienia b?d? poruszane w trakcie Europejskiego Miesi?ca Cyberbezpiecze?stwa, unijnej inicjatywy, która ma promowa? odpowiedzialne korzystanie z internetu.

– Pe?na implementacja strategii jednolitego rynku cyfrowego pozwoli uzyska? w Europie przep?ywy na poziomie 415 mld euro. To ogromne pieni?dze, o które warto walczy?. Polska jest jednym z wi?kszych pa?stw europejskich, wi?c mamy szans? zaistnie? w tym obszarze. Zw?aszcza ?e kadr? in?yniersk? i kompetencje mamy bardzo wysokie. Istnieje jednak szereg wyzwa?. Cyberbezpiecze?stwo w najnowszym wydaniu wi??e si? bardziej z fake newsami, dezinformacj? czy rol? du?ych platform internetowych, które s? w stanie zmienia? postrzeganie konkretnych obszarów ?ycia czy gospodarki. To s? najwa?niejsze wyzwania w tym zakresie – mówi Krzysztof Szubert, doradca strategiczny NASK oraz Visiting Fellow Uniwersytetu Oxfordzkiego.

Jak podkre?la, nowoczesne technologie i transformacja cyfrowa stwarzaj? szereg ogromnych korzy?ci, ale stanowi? dla Polski i pa?stw europejskich du?e wyzwanie.

– Z racji tego, ?e nowe technologie to kwestia komunikacji i przesy?ania danych, si?? rzeczy musimy zapewni? odpowiedni poziom cyberbezpiecze?stwa i niezawodno?ci zarówno urz?dze?, transmisji, jak te? samo?wiadomo?ci ludzi – mówi Karol Oko?ski, wiceminister cyfryzacji.

Dla pa?stw cz?onkowskich Unii Europejskiej okazj? do zaprezentowania swoich inicjatyw w zakresie cyberbezpiecze?stwa i nowych technologii jest Europejski Miesi?c Cyberbezpiecze?stwa (European Cyber Security Month). Ogólnoeuropejska kampania ECSM organizowana jest przez Europejsk? Agencj? ds. Bezpiecze?stwa Sieci i Informacji (ENISA) z inicjatywy Komisji Europejskiej. W tym roku odbywa si? ju? po raz szósty. W Polsce koordynatorem tej kampanii jest NASK.

 Chodzi o to, aby w czasie ECSM odczarowa? temat cyberbezpiecze?stwa. Pokaza? wszystkim, ?e to nie jest temat tylko dla w?skiego grona specjalistów, którzy siedz? przed komputerami i robi? jakie? magiczne sztuczki. Cyberbezpiecze?stwo dotyczy nas wszystkich. To nasza wspólna odpowiedzialno??, poniewa? wszyscy na co dzie? korzystamy z sieci, z nowoczesnych technologii. Tak?e od nas zale?y, jak ta sie? b?dzie wygl?da? i co si? w niej b?dzie dzia?o. St?d w pa?dzierniku odbywa si? kampania, która ma pokaza? wszystkim, ?e cyberbezpiecze?stwo dotyczy tak?e ich – podkre?la Magdalena Górnisiewicz, kierownik Zespo?u Analiz Strategicznych i Wp?ywu Nowoczesnych Technologii w NASK.

Celem Europejskiego Miesi?ca Cyberbezpiecze?stwa jest podnoszenie ?wiadomo?ci dotycz?cej bezpiecze?stwa w internecie i korzystania z nowoczesnych technologii. Ka?dy tydzie? ECSM to inny temat, który ma zwróci? uwag? na najwa?niejsze wyzwania w zakresie cyberbezpiecze?stwa. W tym roku s? to: cyberhigiena, edukacja, cyber scams oraz nowoczesne technologie.

 Cyberhigiena to podstawowe dzia?ania zwi?zane z bezpiecze?stwem sieci, np. systematyczna zmiana has?a. Temat drugiego tygodnia to edukacja. Zastanawiamy si? na przyk?ad nad tym, co zrobi?, ?eby prawnicy dobrze rozumieli nowoczesne technologie, bo to oni tworz? prawo, które b?dzie regulowa? ten obszar – mówi Magdalena Górnisiewicz.

Dodatkowym tematem poruszanym w trakcie drugiego tygodnia ECMS b?dzie edukacja cyfrowa najm?odszych, poniewa? – jak wynika z prognoz World Economic Forum – 65 proc. rozpoczynaj?cych dzi? nauk? w szko?ach podstawowych b?dzie w przysz?o?ci pracowa? w zawodach, które jeszcze nie istniej?. Przysz?o?ci? mog? si? okaza? zawody zwi?zane ze sztuczn? inteligencj?, programowaniem czy big data.

– Trzeci temat to tzw. scamy, zwi?zane z cyberprzest?pczo?ci? i sektorem bankowym. Tutaj Europol dzia?a bardzo czynnie i w trzecim tygodniu ECMS uruchamia kampani? – mówi Magdalena Górnisiewicz. – Ostatni temat to nowoczesne technologie, obejmuj?ce internet rzeczy, sztuczn? inteligencj? i fake newsy, czyli wszystko to, co stanowi dzi? wyzwanie dla rozwoju spo?ecze?stwa.

Ekspertka NASK podkre?la, ?e celem Europejskiego Miesi?ca Cyberbezpiecze?stwa jest nie tylko przestrzeganie przed potencjalnymi zagro?eniami, lecz tak?e promowanie odpowiedzialnego korzystania z sieci.

– Nie o to chodzi, ?eby?my wszyscy przestali robi? zakupy online, tylko ?eby wiedzie?, jak robi? to w sposób bezpieczny. Druga kwestia to w?a?nie edukacja – co zrobi?, ?eby spo?ecze?stwo by?o gotowe na tak wielk? zmian? spo?eczn?. Zwró?my uwag? na to, ?e dotychczasowe rewolucje spo?eczne odbywa?y si? du?o wolniej. Ta przebiega tak szybko, ?e w?a?ciwie sami nie nad??amy z systemem edukacji, systemem prawnym, które ca?y czas musz? goni? rozwój nowoczesnych technologii – podkre?la Magdalena Górnisiewicz.

W Polsce w tegoroczn? kampani? zaanga?owa?o si? dwudziestu partnerów, którzy zg?osili swoje wydarzenia i projekty. Honorowy patronat obj?li prezes Rady Ministrów, minister cyfryzacji, minister nauki i szkolnictwa wy?szego, minister edukacji narodowej, minister przedsi?biorczo?ci i technologii oraz minister zdrowia.

/Newseria

Udostępnij
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.