To ju? 30 lat! Format GIF prze?ywa drug? m?odo?? i znajduje nowe zastosowania

Bartosz Martyka
4 Min

Animowane obrazki znajdujemy w ka?dym zak?tku Internetu i a? trudno uwierzy?, ?e GIF-y s? z nami ju? od 30 lat! To jeden z najstarszych standardów, wynaleziony z potrzeby przesy?ania obrazów w erze transferu na poziomie 56 kbit/s. Chocia? dzisiaj szybko?? transmisji danych nie stoi ju? na przeszkodzie, GIF-y wci?? obecne s? w naszym ?yciu. Zaw?adn??y sercami nastolatków, którzy na Messengerze wysy?aj? ich a? 25 tysi?cy na minut?, a od pocz?tku powstania tego komunikatora wys?ano ju? ponad 14 miliardów GIF-ów! Za ich pomoc? g?ównie przekazujemy emocje i roz?mieszamy przyjació?, jednak GIF mo?e te? odgrywa? powa?niejsz? rol?, np. w marketingu.

GIF, czyli Graphics Interchange Format, powsta? 15 czerwca 1987 w siedzibie firmy CompuServe pod nazw? GIF87a. Po dwóch latach format udoskonalono, wprowadzaj?c do niego m.in. obs?ug? animacji i przezroczysto?ci. Wysoki stopie? kompresji i niewielkie rozmiary plików GIF powodowa?y, ?e by?y one ch?tnie wykorzystywane przez osoby tworz?ce pierwsze proste strony internetowe pod koniec lat 80. i w latach 90, dodaj?c kolorytu i dynamiki statycznym witrynom. Wielk? zalet? GIF-ów by?  niewielki rozmiar pliku, który pozwala? szybko wczytywa? obraz, co by?o bardzo przydatne w czasach, gdy transfer pozwala? pobiera? dane z pr?dko?ci? 56 kilobitów na sekund?.

Wraz z up?ywem czasu i rozwojem infrastruktury GIF straci? na pierwotnym znaczeniu i zmieni? swoj? funkcj?. Obecnie format ten g?ównie kojarzymy z zabawnymi animacjami, wykorzystywanymi na forach, w komentarzach lub w formie wszechobecnych memów.  GIF-y co prawda zmieni?y swoj? funkcj?, lecz wcale nie straci?y na popularno?ci. ?mia?o mo?na powiedzie?, ?e tak powszechne jak dzi?, nie by?y nigdy wcze?niej. Wed?ug portalu Facebook, u?ytkownicy aplikacji Messenger wysy?aj? ich ?rednio a? 25 tysi?cy na minut?! Nic dziwnego, ?e coraz wi?cej firm dostrzega potencja? tego formatu i stara si? go wykorzysta? np. w komunikacji marketingowej, aby dotrze? ze swoim przekazem do rzeszy m?odych ludzi.

Nadszed? czas komunikacji prowadzonej równolegle w wielu kana?ach. Takie holistyczne podej?cie do dzia?a? marketingu prezentuj? firmy, które s? liderami w swoich bran?ach. Obecnie czat, a w szczególno?ci komunikator Messenger jest gor?cym kana?em, który nabiera coraz wi?kszego znaczenia równie? w obszarze biznesu. Prowadzenie komunikacji za pomoc? chatbotów posiada ogromny potencja?, cho?by w?a?nie ze wzgl?du na mo?liwo?? wykorzystania w kampaniach skierowanych do m?odych ludzi, którzy przecie? uwielbiaj? GIF-y. Dzi?ki temu firmy i marki mog? tworzy? anga?uj?c? komunikacj? z klientami odbywaj?c? si? w kana?ach, w których obecni s? na co dzie? oraz za pomoc? narz?dzi, z których codziennie korzystaj?. Wykorzystanie w swojej strategii komunikacji aplikacji Messenger i GIF-ów pozwoli nie tylko ?atwiej dotrze? do szerokiej grupy odbiorców, ale tak?e stworzy pozytywny wizerunek firmy nowoczesnej, aktywnej, pod??aj?cej za nowymi trendami oraz mówi?cej g?osem zrozumia?ym przez odbiorców.Nowoczesny marketingowiec korzysta dzisiaj z platform, które pozwalaj? prowadzi? zintegrowan? komunikacj? w wielu kana?ach.” – mówi Kamila Górna, Business Development Manager w firmie Infobip.

GIF od kilku lat prze?ywa renesans i niezale?nie, co s?dzimy o takich obrazkach, ich powszechna obecno?? w sieci jest dowodem, ?e format ten ?wietnie zniós? prób? czasu. Pomys?y na nowe zastosowania dla wynalazku firmy CompuServe pokazuj?, ?e cho? istniej? nowocze?niejsze i znacznie lepsze formaty, GIF wci?? trzyma si? mocno i to si? nie zmieni przez wiele kolejnych najbli?szych lat. A wi?c wszystkiego najlepszego i…. GIF GIF Hurra!

Udostępnij
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.