Ju? niebawem na rynek wejdzie urz?dzenie do monitorowania lokalizacja baga?u

Newsroom BrandsIT
5 Min

Zgubiony, opó?niony lub zniszczony baga? – oto jedna z przyczyn nieudanego urlopu lub podró?y s?u?bowej. Rozwi?zanie to inteligentne urz?dzenie monitoruj?ce lokalizacj? baga?u, które jeszcze w tym roku mo?e wej?? na rynek. Urz?dzenie wykorzystuje technologi? RFID, o której szerzej w artykule Zgubiony baga? – czy zapobiegnie temu technologia RFID?

Polacy coraz ch?tniej podró?uj? drog? powietrzn?. Wed?ug danych Urz?du Lotnictwa Cywilnego polskie porty lotnicze obs?u?y?y w 2017 roku prawie 40 mln pasa?erów wi?cej ni? rok wcze?niej, co oznacza a? 18 proc. wzrostu. Równie? najnowsze dane potwierdzaj? t? tendencj? – I kwarta? bie??cego roku by? udany dla bran?y – przewozy pasa?erskie zwi?kszy?y si? o 15 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu rok wcze?niej.

Od dekady zdecydowanie najwi?kszy ruch ni? w pozosta?ych okresach roku notuje si? na polskich lotniskach w trakcie miesi?cy urlopowych (lipiec-wrzesie?). Przyk?adowo w III kwartale 2017 roku z us?ug skorzysta?o oko?o 12,7 mln pasa?erów, podczas gdy np. w I kwartale – tylko 7,5 mln.

Wystarczy drobna pomy?ka…

Droga powietrzna uznawana jest za najbardziej sprawn? w przypadku potrzeby pokonania wi?kszych odleg?o?ci. Niestety, szczególnie przy zwi?kszonym ruchu na lotniskach, ?atwiej o b??dy obs?ugi, przez które mog? pojawi? si? k?opoty z baga?em: zgubienie, opó?nienie dostarczenia lub uszkodzenie, co skutkuje wyd?u?eniem podró?y. Szacuje si?, ?e liczba problematycznych baga?y w skali roku na ?wiecie wynosi oko?o 21 milionów, za? w Europie 7 podró?nych na 1000 w skali roku spotyka si? z takim k?opotem.

Zagubienie, przetrzymanie baga?y to nie tylko problem podró?nych, którzy mog? mie? zepsuty urlop lub podró? s?u?bow?, ale te? firm z ró?nych segmentów ca?ej bran?y. Producentom baga?ów zale?y, by ich produkty mia?y wp?yw na usprawnienie podró?y. Za?oga linii lotniczych i lotnisk musi zadba? o p?ynno?? obs?ugi, tak?e z uwagi na grupy specjalistów, sportowców, muzyków, w przypadku których mo?liwo?? wykonywania zawodu uzale?niona jest od skutecznego transportu baga?u – t?umaczy Jimmy Wind, CEO w Versa, która opracowa?a system monitoruj?cy lokalizacj? baga?u.

Na lotnisku stosowane s? systemy automatyzuj?ce i informatyczne maj?ce na celu usprawnienie wydawania lub przydzielania baga?y do poszczególnych lotów. Niestety, ostatecznie o ewentualnej pomy?ce decyduje b??d ludzki – np. pomy?ka pracownika wprowadzaj?cego numer baga?u. Tym sposobem nasz baga? mo?e nawet zwiedzi? ca?y ?wiat.

Dla podró?uj?cego strata lub powa?ne zniszczenie baga?u najcz??ciej oznacza zepsuty urlop lub podró? s?u?bow?, za? dla obs?ugi koszty – w przypadku pojedynczego baga?u nawet do 5 tys. z?. Wed?ug szacunków specjalistów nieprawid?owo?ci w baga?ach kosztuj? bran?? ponad 4 miliardy dolarów ka?dego roku.

Technologia sposobem na b??dy

Zarówno podró?ni, jak i obs?uga potrzebuj? zatem rozwi?zania, które pozwoli?by zapobiec nerwowym sytuacjom. Opracowanie specjalnego systemu sta?o si? udzia?em holenderskiego startupu Versa oraz in?ynierów wroc?awskiej firmy Grinn.

B??dy ludzkie mo?emy wyeliminowa? dzi?ki u?yciu nowoczesnych technologii. Versa to urz?dzenie wielko?ci telefonu komórkowego, które korzysta z technologii GSM, GPS, Wi-Fi i Bluetooth. GSM s?u?y do komunikacji z baz? danych, czyli wysy?ania danych zebranych przez urz?dzenie do chmury, ale równie? okre?lenia pozycji (podobnie jak GPS), wykorzystanie hotspotów wi-fi wspiera przesy?anie danych. Z kolei za pomoc? Bluetooth nast?puje ??czno?? smartfona z urz?dzeniem lub z chmur? – mówi Robert Otr?ba, CEO wroc?awskiej firmy Grinn, która zaprojektowa?a elektronik? urz?dzenia.

Ka?de urz?dzenie ma nadany specjalny numer, za pomoc? którego identyfikuje si? baga? i mo?na go odnale?? na mapce w aplikacji smartfonowej lub desktopowej (w przypadku udost?pnienia systemu klientom biznesowym). Urz?dzenie umieszczone w baga?u jest zupe?nie nieinwazyjne, ?pi podczas lotu, zgodnie z przepisami lotniczymi dzi?ki automatycznie za??czaj?cym si? trybie samolotowym.

Co wa?ne, urz?dzenie dzi?ki wykorzystaniu fali radiowych (RFID) ??czy si? z istniej?cymi systemami obs?ugi baga?u, dzi?ki czemu zarówno podró?uj?cy, jak i pracownicy obs?ugi naziemnej mog? zobaczy?, w jakim sektorze lotniska znajduje si? torba, co w praktyce oznacza, ?e mo?na nie tylko j? odnale?? po zagubieniu, lecz te? zapobiec zgubie.

Obecnie trwaj? rozmowy z przedstawicielami linii lotniczych i producentów baga?ów. System ma zosta? wdro?ony w ?ycie jeszcze w tym lub na pocz?tku przysz?ego roku.

?ród?o:
Dane Urz?du Lotnictwa Cywilnego
Sita „Baggage report 2018”
Dane w?asne Grinn
Dane w?asne Versa
Udostępnij