Kaspersky oraz AVL Software and Functions rozwijaj? sterownik jazdy autonomicznej

Klaudia Ciesielska
4 Min

Kaspersky informuje o pierwszej udanej integracji swojego systemu operacyjnego KasperskyOS z elektroniczn? jednostk? steruj?c? (EUC) zaawansowanego uk?adu wspomagaj?cego jazd? autonomiczn? (ADAS) opracowanego przez AVL Software and Functions GmbH (AVL SFR). Ta jednostka steruj?ca stanowi otwart? i konfigurowaln? platform? programistyczn? przeznaczon? zarówno dla rozwoju prototypów, jak i rozwi?za? produkcyjnych i jest “bezpieczna od podstaw”, poniewa? dzia?a pod kontrol? systemu KasperskyOS. Bezpieczny system operacyjny firmy Kaspersky chroni w tym zastosowaniu komunikacj? pomi?dzy komponentami ADAS oraz zabezpiecza wszystkie funkcje autonomicznego pojazdu. KasperskyOS gwarantuje, ?e niezdeklarowana funkcjonalno?? – niezauwa?ona w momencie wypuszczania produktu lub wprowadzona za po?rednictwem aktualizacji systemowych – nie zostanie wykorzystana i nie wp?ynie na dzia?anie pojazdów autonomicznych.

Automatyzacja w pojazdach stosowana jest po to, by u?atwi? ludziom ?ycie poprzez zwi?kszenie komfortu przemieszczania si?, popraw? przepustowo?ci dróg, czy po prostu mo?liwo?? zaoszcz?dzenia czasu podczas jazdy samochodem. Jednak jedna z g?ównych obaw osób, które podchodz? sceptycznie do tej technologii, dotyczy jej bezpiecze?stwa. Odnotowano ju? kilka incydentów potwierdzaj?cych znaczenie cyberbezpiecze?stwa w zapewnieniu bezpiecze?stwa fizycznego, w których luki w zabezpieczeniach umo?liwi?y przej?cie kontroli nad samochodem przez cyberprzestepców. Firma Kaspersky kontynuuje swoje badania i rozwój rozwi?za? oraz us?ug s?u??cych do zabezpieczenia pojazdów z funkcjonalno?ci? ADAS poprzez wspó?prac? z AVL SFR – cz?onkiem najwi?kszej na ?wiecie niezale?nej firmy z bran?y in?ynierii motoryzacyjnej.

W oparciu o now? platform? EUC firmy AVL SFR elektroniczna jednostka steruj?ca zaawansowanego uk?adu wspomagaj?cego zawiera dwa charakteryzuj?ce si? wysok? wydajno?ci? procesory oraz sterownik bezpiecze?stwa i zapewnia szerokie mo?liwo?ci komunikacji – w tym po??czenia z kamerami, lidarami i innymi powi?zanymi komponentami. Platforma sprz?towa obs?uguje równie? lokaln? sie? steruj?c? oraz standardy motoryzacyjnych sieci komunikacyjnych, umo?liwiaj?c bezpieczny transfer danych mi?dzy urz?dzeniami w poje?dzie.

W wi?kszo?ci znanych przypadków cyberprzest?pcy wykorzystywali b??dy w kodzie, które niechc?cy pozostawili tam programi?ci. Takie rzeczy zdarzaj? si? ze wzgl?du na to, ?e wspó?czesne pojazdy stanowi? z?o?one systemy, co utrudnia zarz?dzanie bezpiecze?stwem wszystkich komponentów. Co wi?cej, systemy te s? regularnie aktualizowane i bardzo istotne jest to, aby zmiany w jednym module nie wp?yn??y na sposób dzia?ania pojazdu. System KasperskyOS zapewnia solidne odseparowanie komponentów w celu uniemo?liwienia jakiejkolwiek niechcianej komunikacji. Interakcj? mi?dzy wszystkimi komponentami elektronicznymi steruje Kaspersky Security System, silnik regu? bezpiecze?stwa w obr?bie KasperskyOS. Monitoruje on uruchamianie procesów, jak równie? komunikacj? z systemem operacyjnym oraz pomi?dzy wszystkimi komponentami.

Jako nowy partner AUTOSAR, konsorcjum zajmuj?cego si? rozwojem standardów dla architektury oprogramowania motoryzacyjnego, firma Kaspersky stworzy?a zestaw narz?dzi programistycznych o nazwie Kaspersky Automotive Adaptive Platform. Przy pomocy tego zestawu AVL SFR mo?e tworzy? aplikacje dla nowoczesnych pojazdów, ??cznie z takimi, które nie wymagaj? kierowcy. Ten zestaw bibliotek pozwala równie? stosowa? inne oprogramowanie, które spe?nia wymagania adaptacyjne AUTOSAR oraz dzia?a w systemie KasperskyOS bez konieczno?ci dodatkowych zmian. Pakiet Kaspersky Automotive Adaptive Platform jest gotowy do dostarczenia, a AVL SFR promuje swój modu? autopilota w?ród kilku klientów z bran?y motoryzacyjnej.

Je?li chodzi o cz??ciowo sterowane pojazdy autonomiczne, szczególnie istotne staje si? zagwarantowanie bezpiecze?stwa kierowcy, pasa?erów jak równie? pieszych. Nawet w przypadku istnienia luk w zabezpieczeniach oprogramowania pojazdu wszelkie próby wykorzystania ich w celu spowodowania szkody nie powiod? si?, poniewa? zostan? udaremnione przez nasz system operacyjny KasperskyOS. Cieszymy si?, ?e mo?emy pracowa? jako partner AVL SFR nad sterownikiem autonomicznego kierowania pojazdem powiedzia? Grigorij Sizow, szef dzia?u biznesowego odpowiedzialnego za rozwi?zanie KasperskyOS.

Wyrafinowana i z?o?ona funkcjonalno?? w po??czonych sterownikach o wysokiej wydajno?ci, takich jak elektroniczna jednostka steruj?ca zaawansowanego uk?adu wspomagaj?cego, musi by? chroniona przez rozbudowan? baz? bezpiecze?stwa, zlokalizowan? na poziomie systemu operacyjnego. Samochodowy system operacyjny KasperskyOS zosta? zaprojektowany w taki sposób, aby zapewni? warstw? zaufania dla bezpiecze?stwa, dost?pno?ci, prywatno?ci oraz niezawodno?ci tych systemów kontroli podkre?li? Dirk Geyer, odpowiedzialny za rozwi?zania ochrony i bezpiecze?stwa w firmie AVL SFR.

Udostępnij
Redaktor Brandsit