Jednymi z najlepszych oprogramowa? antywirusowych na rynku bezkonkurencyjnie pozostaj? produkty Kaspersky. W Stanach Zjednoczonych od lat wykorzystuje si? je do ochrony urz?dze? administracji rz?dowej. Jednak w ostatnich dniach korzystanie z produktów od Kaspersky Lab przez urz?dy w USA zosta?o zabronione. A wszystko przez rzekome powi?zania firmy z rosyjskimi s?u?bami bezpiecze?stwa.
W czerwcu FBI podj??o si? badania powi?za? firmy Kaspersky z Kremlem. Przes?uchiwano pracowników firmy, a raport zosta? przekazany Kongresowi. Wówczas zakazano wojsku Stanów Zjednoczonych korzystania z produktów Kaspersky. Te zdarzenia wp?yn??y niekorzystanie na wizerunek firmy i sta?y si? przyczyn? kolejnych oskar?e?.
11 lipca Bloomberg Businessweek opublikowa? artyku?, w którym sugerowano, ?e Kaspersky tworzy? równie? narz?dzia dla rosyjskich s?u?b bezpiecze?stwa. Ponadto stwierdzono, ?e firma bra?a udzia? w akcjach s?u?b strony rosyjskiej. W artykule podano argumenty, którym ?atwo mo?na by?o zaprzeczy?. Autor artyku?u stwierdzi?, ?e Kaspersky Lab potwierdzi?o autentyczno?? maili, zawartych w artykule. Okaza?o si?, ?e maile nie zosta?y wys?ane do firmy. Artyku? g?osi? równie?, ?e Igor Chekunov (Chief Legal Officer w Kaspersky Lab) pracowa? dla KGB. Po cz??ci jest to prawd?, jednak warto zauwa?y?, ?e Chekunov pracowa? w stra?y granicznej Zwi?zku Sowieckiego (która by?a cz??ci? KGB), gdy odbywa? obowi?zkow? s?u?b? wojskow?.
W zwi?zku z takimi oskar?eniami, agencja GSA, która zajmuje si? zaopatrzeniem administracji federalnej USA, wykre?li?a Kaspersky Lab z list dostawców. W tej sytuacji jakikolwiek urz?d w Stanach Zjednoczonych, aby móc u?y? produktów Kaspersky, musia?by uzasadni? konieczno?? wprowadzenia akurat takiego produktu, co w zestawieniu z ró?norodno?ci? produktów antywirusowych na rynku jest wr?cz niemo?liwe.
Nie podano oficjalnych dowodów na to, ?e Kaspersky w istocie ma co? wspólnego z rosyjskimi s?u?bami bezpiecze?stwa. Jednak sprawa jest powa?na, bowiem utrata takiego klienta jak administracja Stanów Zjednoczonych b?dzie dla firmy nie lada ciosem pod k?tem wizerunku i finansów. Rzeczniczka GSA stwierdzi?a, ?e takie dzia?anie jest poparte dog??bnymi i powa?nymi analizami. Z drugiej jednak strony Kaspersky jest od lat jednym z liderów rynku antywirusów, a tak? pozycj? mo?e zdoby? firma, która rzeczywi?cie respektuje ochron? danych ka?dego z klientów.