KE zastosowa?a procedur? Statement of Objections ws. przej?cia Lotosu przez Orlen

Newsroom BrandsIT
5 Min
Orlen

PKN ORLEN otrzyma? od Komisji Europejskiej mo?liwo?? zapoznania si? z wynikami jej analiz przeprowadzonych w II fazie post?powania, zwi?zanego z przej?ciem kapita?owym Grupy LOTOS. Zgodnie z praktyk? dla tej fazy post?powania, zastosowana zosta?a procedura „Statement of Objections”. Pisemne zg?oszenie przez Komisj? Europejsk? uwag u?atwi PKN ORLEN dostosowanie propozycji ?rodków zaradczych do wytycznych Komisji i ich formalne z?o?enie w najbli?szym czasie.

– Jeste?my zdeterminowani, ?eby przeprowadzi? transakcj? przej?cia Grupy LOTOS. Obecna sytuacja na rynku paliwowo-energetycznym najlepiej pokazuje, ?e firmy musz? dywersyfikowa? dzia?alno??, poniewa? zwi?ksza to ich odporno?? na wahania makroekonomiczne i sytuacj? geopolityczn?. Przej?cie Grupy LOTOS to racjonalny krok biznesowy. W d?u?szej perspektywie wzmocni obie firmy i zapewni ich funkcjonowanie oraz utrzymanie konkurencyjnej pozycji na mi?dzynarodowym rynku. Wp?ynie tak?e na wzrost bezpiecze?stwa energetycznego Polski. Wydane przez Komisj? Europejsk? zastrze?enia nie s? dla nas zaskoczeniem. To naturalny etap w bardziej skomplikowanych post?powaniach, a takim jest w?a?nie fuzja z Grup? LOTOS. Komisja przedstawia swoje uwagi pierwszy raz w tak pe?nej formie na pi?mie. Z pewno?ci? dok?adnie je przeanalizujemy i odniesiemy si? do nich, sk?adaj?c jednocze?nie formaln? propozycj? ?rodków zaradczych. Wierzymy, ?e rozwiej? one w?tpliwo?ci Komisji – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarz?du PKN ORLEN.

Wyra?enie zgody na koncentracj?, poprzedzone  wystosowaniem przez Komisj? Europejsk? „Statement of Objections”, to standardowa praktyka. W ostatnich trzech latach zosta?a zastosowana m.in. w sprawach: T-Mobile NL – Tele2 NL, Dow – DuPont, Bayer – Monsanto czy ArcelorMittal – Ilva. Wszystkie z nich zako?czy?y si? korzystnym rozstrzygni?ciem i zgod? lub warunkow? zgod? ze strony Komisji na przeprowadzenie fuzji.

Wydane  przez Komisj? Europejsk? Statement of Objections nie uwzgl?dnia propozycji ?rodków zaradczych, które wkrótce formalnie zostan? z?o?one przez PKN ORLEN. B?d? one rezultatem wielomiesi?cznych rozmów zarówno z KE, jak i innymi uczestnikami rynku. Koncern spodziewa si?, ?e w pe?ni odpowiedz? na w?tpliwo?ci sygnalizowane przez Komisj? i pozwol? na wydanie pozytywnej decyzji dotycz?cej przej?cia Grupy LOTOS w zak?adanym terminie, czyli do ko?ca pierwszej po?owy tego roku.

Ad imageAd image

Fuzja z Grup? LOTOS to wa?ny krok w kierunku budowy silnego multienergetycznego koncernu, o mi?dzynarodowym potencjale, skutecznie konkuruj?cego na wszystkich rynkach. Po??czenie firm zapewni im mocniejsz? pozycj? w negocjacjach cenowych z kontrahentami z USA, krajów Bliskiego Wschodu czy Rosji, a tak?e u?atwi nawi?zanie wspó?pracy z nowymi partnerami. Transakcja ta b?dzie mia?a szczególne znaczenie dla zapewnienia bezpiecze?stwa paliwowo-energetycznego Polski oraz Europy ?rodkowo-Wschodniej.

Oznacza ona równie? wi?ksze mo?liwo?ci finansowe na realizacj? du?ych, wymagaj?cych wielomiliardowych nak?adów, projektów inwestycyjnych, korzystnych dla polskiej gospodarki oraz ?rodowiska, np. planowanej inwestycji w budow? morskich farm wiatrowych. Fuzja to tak?e szansa dla obu firm na wej?cie w nowe obszary dzia?alno?ci i jeszcze szybsze rozwijanie tych, w których s? ju? aktywne. W przypadku Grupy LOTOS jest to np. elektromobilno??.

LOTOS zachowa pe?n? odr?bno?? podatkow?. To oznacza dalsze wp?ywy do bud?etu miasta Gda?sk na takich samych zasadach, jak obecnie. Siedziba spó?ki pozostanie w Gda?sku i tu, tak jak do tej pory, b?d? trafia? wp?ywy z tytu?u podatku CIT. Podobnie b?dzie z podatkami od nieruchomo?ci.

Fuzja b?dzie wi?za?a si? z optymalizacj? procesów biznesowych, jednak nie oznacza to redukcji zatrudnienia. Miejsca pracy zostan? utrzymane. Pracownicy zyskaj? z kolei mo?liwo?ci rozwoju zawodowego oraz pracy w wi?kszej i silniejszej firmie o znaczeniu mi?dzynarodowym. Jeden silny koncern znacznie mocniej b?dzie móg? zaanga?owa? si? w dzia?ania spo?eczne, kulturalne i sportowe na Pomorzu. Dzi?ki skoordynowanej polityce CSR, lokalne spo?eczno?ci zyskaj? wi?ksze i bardziej kompleksowe wsparcie.

Konsolidacje firm paliwowych w innych europejskich krajach ju? dawno nast?pi?y. Przyk?adem jest w?gierski MOL, norweski Statoil i powsta?y z niego Equinor, hiszpa?ski Repsol, portugalski Galp Energia, w?oskie Eni, austriackie OMV czy francuski TOTAL. Na wszystkich wspomnianych rynkach po??czenie najwi?kszych firm nie tylko nie zaburzy?o konkurencji na rynku, lecz da?o impuls do wprowadzenia korzystnych zmian. Proces konsolidacji spó?ek równie? w Polsce w ?aden sposób nie zaburzy konkurencji zarówno w obszarze paliw, jak i logistyki, co gwarantuje unijne prawo antymonoplowe.

Proces przej?cia kapita?owego Grupy LOTOS przez PKN ORLEN zosta? zainicjowany w lutym 2018 r., podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Pa?stwa, który posiada w gda?skiej spó?ce 53,19 proc. g?osów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W kwietniu 2018 r. w Grupie LOTOS rozpocz?? si? proces due dilligence, czyli badanie jej kondycji handlowej, finansowej, prawnej i podatkowej pod k?tem przej?cia. W lipcu ubieg?ego roku PKN ORLEN z?o?y? w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgod? na koncentracj?. Z kolei pod koniec sierpnia 2019 r. podpisane zosta?o porozumienie pomi?dzy PKN ORLEN a Skarbem Pa?stwa i Grup? LOTOS okre?laj?ce ramow? struktur? transakcji przej?cia gda?skiej spó?ki.

Udostępnij