Czy pojedynczy robot mobilny AGV/AMR jest wstanie zaspokoi? wymagania logistyczne oraz funkcjonalne procesów produkcyjnych lub magazynowych? To g?ównie zale?y od wymaga? wydajno?ciowych realizowanych procesów. Pojedynczy robot AGV, jako autonomiczna jednostka, nie zawsze b?dzie w stanie równie? spe?ni? wymagania funkcjonalne, pozwalaj?ce na pe?n? automatyzacj? procesów intralogistycznych. I to mimo spe?nienia wymaga? wydajno?ciowych. Wszystko zale?y od tego, jakie wymagania stawiamy danemu procesowi.
Dok?adne odzwierciedlenie realizowanego procesu jest mo?liwe dzi?ki zaawansowanym technikom symulacyjnym. Dzi?ki nim mo?na oceni?, czy wystarczy wdro?enie autonomicznej jednostki robota mobilnego AGV/AMR. Mo?e si? jednak okaza?, ?e lepszym rozwi?zaniem b?dzie flota robotów AMR, z system nadrz?dnym, o bardziej rozbudowanych funkcjonalno?ciach.
Autonomiczne medium logistyczne, czyli robot mobilny AGV/AMR
Samojezdne wózki AGV lub roboty AMR to autonomiczne jednostki, które pozwalaj na transport no?ników logistycznych ze zdefiniowanych punktów logistycznych. W przypadku ma?o z?o?onych systemów, robot mo?e realizowa? ten proces samodzielnie, bez udzia?u systemu nadrz?dnego. Brak mo?liwo?ci zewn?trznego zarz?dzania wózkiem AGV sprawia, ?e tak skonfigurowany system ma ograniczenia funkcjonalne. Pe?na integracja z istniej?c? infrastruktur? IT zak?adu produkcyjnego lub magazynu jest wówczas utrudniona. Efekt? – Na przyk?ad brak mo?liwo?ci wykonywania zlece? intralogistycznych w trybie w pe?ni automatycznym czy brak mo?liwo?ci zasilania systemów klasy MES lub WMS danymi z procesu intralogistycznego. – wylicza Wojciech Klein z firmy Etisoft Smart Solutions, produkuj?cej roboty IntraBot. – Niemniej tak wdro?ony robot pozwoli na realizacj? podstawowych funkcji transportowych w prostych procesach logistycznych. – dodaje ekspert.
Flota robotów AGV/AMR jako system intralogistyczny
Flota robotów AGV/AMR jest niezb?dna w przypadku skomplikowanych procesów logistycznych, przy jednoczesnej wymaganej du?ej wydajno?ci systemu. Roboty tworz?ce system intralogistyczny wymagaj? zarz?dzania za pomoc? odpowiedniego oprogramowania, pe?ni?cego rol? systemu nadrz?dnego. – Przyk?adem takiego oprogramowania jest nasze autorskie rozwi?zanie IntraFleet 4.0. – wyja?nia Wojciech Klein z Etisoft Smart Solutions. – Jego podstawow? funkcj? jest koordynacja pracy robotów mobilnych, za? celem – wydajna realizacji logiki procesów intralogistycznych oraz zarz?dzanie ich ruchem. W praktyce eliminuje to wyst?powanie sytuacji kolizyjnych oraz maksymalizuje p?ynno?? transportu no?ników logistycznych. – podsumowuje ekspert. Dzi?ki wspó?pracy z istniej?c? infrastruktur?, dane mog? by? przetwarzane z bie??cego procesu produkcyjnego, co skutkuje automatycznym wyzwalaniem zlece? logistycznych dla floty robotów AGV/AMR.
Analiza procesu oraz symulacja
Podstaw? do okre?lenia specyfikacji systemu intralogistycznego, bazuj?cego na robotach mobilnych typu AGV/ AMR, jest analiza procesu. Zaawansowane narz?dzia in?ynierskie pozwalaj? na przewidywanie ryzyka projektowego, umo?liwiaj?c wyznaczenie podstawowych wska?ników, takich jak np. wydajno?? systemu czy stopa zwrotu z inwestycji. Dzi?ki wirtualizacji zak?adu produkcyjnego lub magazynu mo?na tak?e zaplanowa? etapy PoC (z ang. Proof of Concept) z udzia?em jednego robota tak, aby w przysz?o?ci – z my?l? o dalszym rozwoju – mo?na go by?o rozszerzy? o flot? robotów. Od pocz?tku warto uwzgl?dni? system nadrz?dny. W przeciwnym razie skalowalno?? zastosowanego rozwi?zania b?dzie mocno utrudniona.