Nadchodz?ce lata to czas sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence, AI). Do 2025 r. warto?? globalnego rynku AI wzro?nie do przesz?o 190 mld dolarów, a rozwi?zania na niej oparte wdro?y a? 97 proc. najwi?kszych mi?dzynarodowych firm. W Polsce w ci?gu najbli?szych pi?ciu lat zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie si?gnie 200 tys. osób. Natomiast ju? do 2022 r. dzi?ki nowym technologiom powstanie na ?wiecie 133 mln miejsc pracy. Takie wnioski p?yn? z opracowanej przez Polsk? Agencj? Rozwoju Przedsi?biorczo?ci 7. edycji raportu „Monitoring trendów w innowacyjno?ci”.
W obliczu rosn?cego zapotrzebowania na specjalistów AI najwy?szym priorytetem dla obecnej administracji powinna by? edukacja w zakresie kompetencji przysz?o?ci i podnoszenia kwalifikacji osób funkcjonuj?cych ju? na rynku pracy. Ramy prawne dla rozwoju sztucznej inteligencji wyznacza Polityka Rozwoju Sztucznej Inteligencji na lata 2019-2027, obszerny dokument wydany przez Ministerstwo Cyfryzacji, b?d?cy rezultatem prac grup roboczych i przedstawiaj?cy ambitne cele dotycz?ce budowy potencja?u Polski w obszarze AI.
?yjemy w czasach rewolucyjnych zmian technologicznych, które otwieraj? zupe?nie nowe mo?liwo?ci rozwoju i budowania zasobno?ci materialnej. Celem strategii Polski w zakresie rozwijania gospodarki jest wej?cie do w?skiej grupy krajów buduj?cych AI. Do tego niezb?dne jest maksymalne wykorzystanie polskiego potencja?u intelektualnego i patentów w dziedzinie sztucznej inteligencji , które pozwalaj? na to, by do 2025 r. powsta?o 700 firm j? wykorzystuj?cych. Polityka w tym zakresie zak?ada przemodelowanie programów edukacji, wsparcie nauki zamówieniami na projekty d?ugoterminowe oraz stworzenie przestrzeni do prowadzenia eksperymentów i testowania modeli AI. Strategia uwzgl?dnia wsparcie przedsi?biorstw w procesach wytwarzania i komercjalizacji innowacji w obszarze sztucznej inteligencji m.in. poprzez zamówienia, programy badawcze i programy akceleracyjne – mówi Paulina Zadura, dyrektor Departamentu Analiz i Strategii, Polska Agencja Rozwoju Przedsi?biorczo?ci.
Polityka rozwojowa pa?stwa powinna zak?ada? tworzenie popytu na produkty i us?ugi, które wytwarzaj? warto?? dodan? dla polskiej gospodarki. Istniej? trzy podej?cia, które pomog? to osi?gn??. Pierwsze z nich zak?ada zwi?kszenie konkurencyjno?ci w?asnego przemys?u dzi?ki cyfrowej innowacyjno?ci, czyli korzystania z rozwi?za? IT do usprawnienia produkcji. Drugie podej?cie polega na przekszta?ceniu „analogowych” produktów wytwarzanych przez krajowe firmy w produkty cyfrowe. Kolejny aspekt dotyczy przyzwyczajenia spo?ecze?stwa (konsumenta) do stosowania cyfrowego produktu.
Gospodarka 4.0 nap?dzana przez AI
Si?? nap?dow? czwartej rewolucji przemys?owej jest kombinacja nowoczesnych komputerów o wysokiej mocy obliczeniowej, robotów i rozszerzonych technologii informacyjnych. Kluczow? rol? odgrywa tu analityka Big Data i sztuczna inteligencja. Ekonomi?ci wskazuj?, ?e AI b?dzie mia?a na ludzko?? taki wp?yw, jaki mia?o upowszechnienie si? elektryczno?ci czy internetu. Zmieni funkcjonowanie wszystkich bran? (medycznej, rolnictwa, transportu, finansowo-ubezpieczeniowej, handlu, produkcji, edukacji etc.) oraz wp?ynie na rynek pracy. Wed?ug World Economic Forum do 2022 r., dzi?ki nowym technologiom, powstanie 133 mln miejsc pracy, cz?sto zwi?zanych z nowymi zawodami. Cz??? stanowisk zniknie, ale ogólny bilans pozostanie dodatni i powstanie 58 mln dodatkowych.
Sztuczna inteligencja b?dzie mia?a bardzo du?y, pozytywny wp?yw na rozwój gospodarczy w najbli?szych latach. Ró?ne ?ród?a wskazuj?, ?e upowszechnienie AI w biznesie ma szans? zwi?kszy? jego produktywno?? nawet o 40 proc. i jednocze?nie do 2035 r. mie? znacz?cy wp?yw na wska?niki wzrostu gospodarczego. W?ród zalet AI wymieni? mo?na: niemo?liwe do osi?gni?cia wy??cznie prac? cz?owieka przyspieszenie procesów, wykorzystywanie jej do pracy w trudnych i niebezpiecznych warunkach czy znacz?co mniejsz? liczb? pope?nianych b??dów – mówi Pawe? Chaber, ekspert z Departamentu Analiz i Strategii, Polska Agencja Rozwoju Przedsi?biorczo?ci.
Warto?? globalnego rynku sztucznej inteligencji w 2017 r. przekroczy?a 16 mld dolarów Przewiduje si?, ?e do 2025 r. wzro?nie ona do przesz?o 190 mld dolarów przy ?redniorocznym tempie wzrostu na poziomie 36 proc. Prawie wszystkie najwi?ksze mi?dzynarodowe firmy (97 proc.) do 2025 r. wdro?? rozwi?zania oparte na AI, a stopie? rozpowszechnienia inteligentnych robotów domowych na ?wiecie osi?gnie 14 proc. Szacowane jest przy tym, ?e do ko?ca 2021 r. przedsi?biorstwa wydadz? na badania nad AI ponad 60 mld dolarów. Tak szybko rozwijaj?ca si? technologia prowadzi do prawdziwej transformacji, zarówno w dziedzinie gospodarki, spo?ecze?stwa, etyki, jak i w wymiarze prawnym.
Dogoni? przysz?o??
Obecnie w ?yciu codziennym wykorzystujemy potencja? tzw. s?abej sztucznej inteligencji (ang. weak artificial intelligence) – wyst?puje ona w postaci asystentów g?osowych (np. Cortana czy Siri), automatycznych t?umaczy (Google Translator) czy samochodów autonomicznych (Tesla). Przysz?o?ci?, jak si? okazuje ca?kiem niedalek?, jest stworzenie tzw. ogólnej sztucznej inteligencji (ang. general artificial intelligence), czyli inteligentnych systemów dysponuj?cych wszechstronn? wiedz? i zdolno?ciami poznawczymi, które potrafi? samodzielnie my?le? i wykonywa? zadania tak samo sprawnie, jak wykona?by je cz?owiek.
Firmy zwi?zane z technologiami sztucznej inteligencji maj? szans? na bardzo dynamiczny wzrost. Startupy dzia?aj?ce w obszarze AI budz? zainteresowanie du?ych korporacji, które ch?tnie przejmuj? te spo?ród nich, które proponuj? innowacyjne rozwi?zania. Mowa o firmach rozwijaj?cych systemy do autonomicznej jazdy, systemy inteligentnego nadzoru ruchu w mie?cie czy  autonomiczne pojazdy do dostawy na tzw. ostatniej mili, a tak?e tworz?cych modele predykcyjne dla przedsi?biorstw z sektora bankowego, opieki zdrowotnej, ubezpiecze? i innych bran?. W przysz?o?ci zrobotyzowane systemy po otrzymaniu do wykonania z?o?onego zadania same b?d? musia?y je przeanalizowa? – bez ingerencji cz?owieka. Roboty same b?d? uczy? si? tego, jak wspó?pracowa? ze sob? w celu wykonania konkretnego zadania.