Kim s? polscy u?ytkownicy TikToka?

Klaudia Ciesielska
5 Min

TikTok cieszy si? ogromn? sympati? swoich u?ytkowników – a? 82,2% z nich deklaruje, ?e lubi t? platform? – w tym blisko 33% bardzo. Co stoi za tak dobrym wynikiem? Czy TikTok potrafi wp?yn?? nasz nastrój? Czego szukaj? na platformie poszczególne grupy u?ytkowników i które marki radz? sobie najlepiej w tym ?rodowisku? Odpowiedzi na te pytania dostarcza najnowszy raport agencji GetHero, stworzony wspólnie z Uniwersytetem SWPS.

Raport „Kim s? polscy u?ytkownicy TikToka” to czwarta ods?ona corocznego projektu badawczego GetHero. Tegoroczna edycja odzwierciedla pozycj?, jak? TikTok zaj?? w ci?gu ostatnich 12 miesi?cy – przewiduje si? bowiem, ?e b?dzie to najszybciej rosn?ca platforma w 2022 roku. Na rekordow? popularno?? aplikacji sk?adaj? si? nie tylko spektakularne statystyki pobra?, ale przede wszystkim nieustanne i zauwa?alne zmiany, które nast?puj? w spo?eczno?ci platformy.

Poprzednia edycja raportu pokaza?a nam, ?e TikTok sta? si? medium ponadpokoleniowym i zdo?a? zgromadzi? wokó? siebie wyj?tkow? spo?eczno??, okre?lon? przez nas mianem Generacji T. W tym roku chcieli?my przyjrze? si? bli?ej jej przedstawicielom – dlatego rozbudowali?my klasyczne badanie ankietowe tak?e o panel wywiadów pog??bionych z u?ytkownikami TikToka. Te rozmowy przynios?y nam dziesi?tki cennych insightów i pozwoli?y jeszcze lepiej zrozumie? perspektyw? u?ytkowników. Efektem jest blisko 100 stron warto?ciowej wiedzymówi Magdalena Wysocka, liderka projektu badawczego w GetHero.

Wyniki bada? zosta?y te? wzbogacone o komentarze polskich marketerów i twórców reprezentuj?cych ró?ne obszary tematyczne – m.in. #Beauty, #SexEd, #Prawo czy #Psychologia.

Infografika TikTok

Badanie pokaza?o m.in., ?e ?redni wiek u?ytkowników TikToka nieustannie wzrasta, a w ci?gu ostatniego roku najwi?cej nowych kont za?o?yli u?ytkownicy w wieku 19-25 lat oraz starsi. Co ciekawe, aplikacja cieszy si? ogromn? sympati? w zasadzie w ka?dej grupie wiekowej – respondenci bez wzgl?du na wiek zgodnie przyznaj?, ?e TikTok dostarcza im dobrej zabawy, potrafi poprawi? humor, a tak?e pomaga si? zrelaksowa?. Okazuje si? te?, ?e platforma potrafi wp?yn?? na nasz nastrój, a po „seansie” TikToka czujemy si? nieco mniej znudzeni.

Czego szukamy na TikToku?

Badacze sprawdzili tak?e, jakich tre?ci szukaj? na TikToku poszczególne grupy u?ytkowników. Najcz??ciej wskazywanym formatem – zarówno przez starszych, jak i m?odszych respondentów – by?y trendy i tre?ci o zabarwieniu komediowym. Interesuj?ce okaza?y si? ponadto odpowiedzi badanych m??czyzn – panowie zadeklarowali bowiem, ?e ceni? praktyczny charakter ogl?danych TikToków, w tym filmy oznaczone hashtagami #Lifehack oraz #EduTok.

Najwa?niejsz? rol? w precyzyjnym dopasowaniu tre?ci do preferencji u?ytkowników odgrywa algorytm TikToka – za? odpowiedzi naszych respondentów potwierdzaj?, ?e ?wietnie sobie z tym radzi. Tre?ci wy?wietlane w zak?adce „Dla Ciebie” zosta?y przez wi?kszo?? u?ytkowników okre?lone jako adekwatne, spersonalizowane i zgodne z upodobaniami. Rezultatem jest pozytywne postrzeganie samej aplikacji i sympatia wzgl?dem platformy. Trudno o lepszy dowód na skuteczno?? algorytmu mówi Kamil Jakubiszyn, Senior Social Media Analyst w GetHero.

Co ciekawe, a? 78,9% u?ytkowników TikToka deklaruje, ?e zdoby?o na platformie now? wiedz? lub umiej?tno?ci. W?ród najcz??ciej wskazywanych odpowiedzi dominuj? m.in. gotowanie, makija? czy piel?gnacja, jednak w pierwszej dziesi?tce znalaz?y si? te? wydarzenia na ?wiecie, edukacja seksualna i zagadnienia zwi?zane z prawem.

Te wyniki doskonale pokazuj?, ?e dla wielu u?ytkowników TikTok jest czym? wi?cej, ni? platform? rozrywkow?. To swoiste okno na ?wiat, które dostarcza informacji na wa?ne, bie??ce tematy – tak?e te gospodarcze czy spo?eczno-polityczne. W tym kontek?cie cz?sto wskazywanym obszarem tematycznym by?a m.in. wojna na Ukrainie. Zaskakuj?cym wynikiem by?a dla nas równie? liczba odpowiedzi zwi?zanych z edukacj? seksualn?. To dowodzi, ?e u?ytkownicy nieustannie poszukuj? dost?pu do wiedzy – w szczególno?ci tej, do której dost?p mo?e by? w jaki? sposób ograniczonykomentuje dr Jakub Ku?, g?ówny badacz w projekcie z ramienia Uniwersytetu SWPS.

Kto robi to dobrze?

Specjali?ci z GetHero sprawdzili te?, które marki najlepiej radz? sobie na TikToku. Ulubie?cem polskich u?ytkowników okaza? si? Rossmann, a sam brand zosta? przez respondentów okrzykni?ty „królem” platformy. Na podium znalaz?y si? tak?e marka Duolingo i linia lotnicza Ryanair. W gronie najpopularniejszych marek z polskim rodowodem najcz??ciej wymieniano OnlyBio, Empik i Dooti Donuts.

Badani zostali te? poproszeni o wskazanie kluczowych cech, które powinien posiada? idealny TikTokowy materia?. Za najwa?niejsz? sk?adow? uznali zabawny i rozrywkowy charakter materia?u – t? odpowied? jako pierwsz? wskaza?o ponad 42% u?ytkowników. Na drugim miejscu znalaz? si? czynnik estetyczny – 25% osób podkre?li?o wag? umiej?tnego monta?u i odpowiedniego o?wietlenia. Trzeci? istotn? cech? jest informatywno?? – ponad 16% u?ytkowników przyzna?o, ?e docenia, gdy materia? dostarcza informacji na wa?ny dla nich temat.

Pe?n? wersj? raportu GetHero i Uniwersytetu SWPS mo?na pobra? bezp?atnie na stronie.

TEMATY:
Udostępnij
Redaktor Brandsit