Przedsi?biorstwa dzia?aj?ce w Polsce wytwarzaj? prawie trzy czwarte polskiego PKB. Najwi?kszy udzia? w tym maj? mikroprzedsi?biorstwa, stanowi?ce ponad 96% wszystkich firm w kraju. W pandemicznej rzeczywisto?ci M?P ka?dego dnia musz? dawa? z siebie wszystko, by przetrwa?. Powinny by? konsekwentne, aby utrzyma? swoj? pozycj? na rynku. Istniej? jednak sposoby na osi?gni?cie wzrostu, nawet w niekorzystnych warunkach. Do kluczowych czynników rozwoju zaliczy? mo?na edukacj? i szkolenia, wdra?anie nowych technologii, sprawny system podatkowy oraz wsparcie w postaci zewn?trznego finansowania.
Firmy musz? nad??a? za trendami i by? nowoczesne. Nie by?oby to jednak mo?liwe bez edukacji i szkole?. W Polsce, ju? w szkole podstawowej, prowadzone s? lekcje przedsi?biorczo?ci. Oczywi?cie, s? to jedynie podstawy. Uzupe?nieniem wiedzy mo?e by? udzia? w cyklicznych warsztatach organizowanych na uczelniach lub przez inne podmioty. Mened?erowie w firmach mog? pog??bia? swoj? wiedz? na temat panuj?cych trendów i wdra?a? j? w swoich instytucjach. Ci?g?e doskonalenie jest niezb?dne dla dalszego rozwoju firmy.
Edukacja prowadzi do kolejnego istotnego czynnika, jakim jest wdra?anie nowych technologii. Zosta?o to tak?e wymienione w badaniach ACCA jako jedno z zalece? w zakresie rozwoju M?P. Obecnie, technologie s? ?atwiej dost?pne i mog? przyczyni? si? do zwi?kszenia efektywno?ci przedsi?biorstwa. Szans? mo?e by? szybsze wdro?enie cyfrowych rozwi?za? ni? konkurencja i tym samym stworzenie przewagi na rynku. Przedsi?biorstwa nastawione na rozwój osi?gaj? lepsze wyniki ni? ich mniej innowacyjni konkurenci, a 43% firm uto?samia innowacje z pozyskiwaniem nowych klientów i wzmacnianiem marki.
Wa?nym aspektem jest równie? dostrze?enie korzy?ci p?yn?cych z prowadzenia dzia?alno?ci w danym kraju. Dla przyk?adu, podatek dochodowy od osób prawnych w Polsce wynosi 19 procent. To poni?ej ?redniej OECD (Organizacja Wspó?pracy Gospodarczej i Rozwoju), która kszta?tuje si? na poziomie 23,3 procent. Ponadto, polskie podatki dochodowe s? na ogó? rycza?towe, co pozwala rz?dowi na zwi?kszenie dochodów z podatków od osób fizycznych o stosunkowo niskich kosztach zatrudnienia. Taka konstrukcja daje polskim M?P mo?liwo?? rozwoju, szczególnie na arenie europejskiej.
Finansowanie zewn?trzne rozwi?zaniem problemów M?P
Prawie po?owa przedsi?biorców (47%) uwa?a, ?e brak dost?pu do finansowania jest g?ówn? barier? dla Polaków do rozpocz?cia w?asnej dzia?alno?ci gospodarczej. Sytuacja ta jest problematyczna, a je?li doda? do tego biurokracj?, która zajmuje polskim firmom du?o czasu, to ogólne perspektywy nie s? optymistyczne.
– Polskie M?P chcia?yby zaoszcz?dzi? czas i szybko uzyska? decyzj? o przyznaniu kredytu. Lidya odpowiada na ich potrzeby finansowe, ograniczaj?c biurokracj? oraz zapewniaj?c ?atwy i szybki dost?p do wsparcia finansowego i zasad sp?aty zad?u?enia. Lidya oferuje alternatywn? form? finansowania, któr? mo?na uzyska? nawet w jeden dzie?. Dodatkowo jest ona znacznie ta?sza od innych propozycji. Dzi?ki tej pomocy firmy mog? skupi? si? na w?asnym rozwoju i patrzeniu w przysz?o?? – mówi Ercin Eksin, wspó?za?o?yciel fintechu Lidya.
Finansowanie zewn?trzne mo?e pomóc firmom utrzyma? p?ynno?? finansow? podczas oraz po zako?czeniu pandemii, a tak?e przyczyni? si? do ich rozwoju.