Ka?dy z nas jest wyposa?ony w pewien zestaw cech, który pomaga mu odnale?? si? w spo?ecze?stwie i nawi?zywa? relacje z lud?mi. W?a?nie te cechy okre?la si? mianem umiej?tno?ci interpersonalnych, mi?kkich lub spo?ecznych. Odgrywaj? one znaczenie nie tylko w ?yciu prywatnym, ale równie? tym zawodowym.
Umiej?tno?ci interpersonalne – dlaczego s? wa?ne?
W pracy zespo?owej liczy si? ekspercka wiedza z danej dziedziny. To jednak nie wszystko. Aby doprowadzi? realizowany projekt do szcz??liwego zako?czenia, potrzebna jest umiej?tno?? komunikacji pomi?dzy poszczególnymi cz?onkami zespo?u. W szczególno?ci lider zespo?u powinien mie? rozbudowane umiej?tno?ci interpersonalne. W jego przypadku mile widziana b?dzie umiej?tno?? radzenia sobie z przeszkodami i konfliktami w zespole, wypracowywanie kompromisów, zdolno?? negocjacji, czy umiej?tno?? s?uchania i przemawiania, aby jasno przekazywa? polecenia. Zespó? pracowników to zbiór przeró?nych charakterów, z którymi lider musi umie? wspó?dzia?a?.
Kluczowe umiej?tno?ci, które przydaj? si? w pracy
Skupmy si? na innych cechach spo?ecznych, które odgrywaj? du?e znaczenie w codziennej pracy.
- nawi?zywanie kontaktów – pracuj?c w du?ej firmie nie da si? unikn?? kontaktu z innymi lud?mi. Wymagaj? tego obowi?zki zawodowe, zw?aszcza wtedy, gdy ka?dy z pracowników jest zobowi?zany dostarczy? pewn? cz??? projektu. Niektórym osobom przychodzi to ?atwo, inne potrzebuj? czasu, aby sta? si? tzw. dusz? towarzystwa.
- umi?jetno?? s?uchania – wa?na cecha, o której cz?sto zapominamy. Zazwyczaj skupiamy si? na tym, aby przekaza? komunikat. A co ze s?uchaniem? Wa?ne jest to, aby okaza? rozmówcy zainteresowanie. W ten sposób b?dzie móg? swobodnie si? wypowiedzie? i wyja?ni?, co jest dla niego istotne.
- asertywno?? – posiadanie i wyra?anie w?asnego zdania zw?aszcza prze?o?onemu dla wielu osób jest wyzwaniem. Jednak bardzo wa?ne jest to, aby jasno okre?li? granice w kontaktach z innymi lud?mi. U?atwi to wspó?prac? i sprawi, ?e realizacja obowi?zków b?dzie bardziej komfortowa.
- rozwi?zywanie konfliktów – w ka?dym zespole pr?dzej czy pó?niej pojawi? si? konflikty. Jest to nieuniknione. Najwa?niejsze jest to, aby ich nie eskalowa? i w miar? mo?liwo?ci szybko rozwi?zywa?. Wymaga to wypracowania kompromisu i negocjacji, a to s? kolejne wa?ne umiej?tno?ci.
Jak rozwija? umiej?tno?ci interpersonalne – szkolenia dla ka?dego
Praktyka czyni mistrza. Swoje umiej?tno?ci interpersonalne trzeba rozwija? i mo?na to robi? na kilka sposobów. Mo?esz korzysta? z codziennych do?wiadcze? i sprawdza? si? w ró?nych sytuacjach spo?ecznych. Bogata jest te? lista poradników i ksi??ek, które podejmuj? tego rodzaju tematy. Jednak najciekawsz? form? rozwoju umiej?tno?ci interpersonalnych wydaj? si? by? szkolenia z tego zakresu. Jest ich naprawd? du?o i nawi?zuj? do ró?nych zagadnie?. Przywo?ajmy kilka przyk?adów szkole? – Efektywna komunikacja, Kreatywne rozwi?zywanie problemów, czy Wspó?praca w zespole i wiele innych. Ka?de z nich b?dzie dla pracowników rozwijaj?ce.