Komputerowe dyski nie s? wieczne

Newsroom BrandsIT
4 Min

„Zanim wyjd? musz? jeszcze wys?a? dwa maile. Raport i ofert?…” pomy?la? si?gaj?c po laptopa.
Nacisn?? klawisz ON i poszed? po kaw?.
-„Dziwne. Nie odpali? si?. Chyba za lekko nacisn??em.”
Zrobi? to ponownie. Nie us?ysza? charakterystycznych dla rozruchu d?wi?ków. Jeszcze raz! I nic!
-„O co chodzi?! ”
Popatrzy? uwa?niej na komputer. Spróbowa? jeszcze raz… Nie uruchamia si?!
Co teraz?!
Brak dost?pu do raportu i oferty. Brak dost?pu do wszystkich danych! Co robi??!

W takich sytuacjach nast?puje zwykle telefon do informatyka, administratora sieci firmowej czy lokalnego guru od komputerów. Scenariusze s? dwa. Zale?? od tego czy jest kopia zapasowa czy jej nie ma. W tym drugim przypadku mo?na si? zdecydowa? na profesjonalne us?ugi odzyskiwania danych z no?ników magnetycznych, dysków SSD – ale to zwykle jest bardzo kosztowne.
W rzeczywisto?ci, w której odzyskanie danych to by? albo nie by? firmy – raczej nie ma wyboru.
Stres. Rosn?ce koszty. Brak gwarancji sukcesu.

A mo?na inaczej!

Do dobrych praktyk nale?y zasada backupu 3-2-1. Polega ona na tym, ?e powinno si? mie? trzy kopie swoich danych – jedna kopia to dane na platformach u?ywanych na co dzie? – serwerach i komputerach u?ytkowników, dwie pozosta?e to kopie zapasowe – backupy. Jeden z tych backupów powinien by? lokalny, a drugi poza ?rodowiskiem firmy – w obecnych czasach – najlepiej w chmurze. W zautomatyzowaniu tego procesu pomaga us?uga magazynu chmurowego – Acronis Cloud Storage. Dane s? zabezpieczone nie tylko przed utrat?, ale tak?e przed niepowo?anym dost?pem. Odzyskanie ich jest ?atwe i bezproblemowe. Jest to integralna cze?? us?ugi Acronis, do której dost?p ma Agent Backupowy, odpowiednio zabezpieczony i autoryzowany. W przypadku uszkodzenia dysku w komputerze to specjalne oprogramowanie b?dzie w stanie si?gn?? do magazynu chmurowego i pobra? stamt?d dane.

Kopia zapasowa mo?e by? te? zapisywana lokalnie (Acronis Secure Zone) na ukrytej partycji dysku twardego – co niestety nie pomo?e w przypadku jego awarii, ale sprawdzi si? przy np. problemach z systemem operacyjnym czy po ataku ransomware.

Awarie hardware niestety si? zdarzaj?, ale dobra wiadomo?? jest taka ?e dzi?ki Acronis Cyber Protect mo?emy je przewidzie? z a? 80% prawdopodobie?stwem. Wykorzystywane jest tutaj standardowe narz?dzie – modu? SMART – które jest wbudowane w ka?dy dysk twardy. Raportuje ono nie tylko stan pracy, ale tak?e stan zu?ycia urz?dzenia. Mechanizmy oparte na uczeniu maszynowym, które operuj? na statystykach awaryjno?ci poszczególnych maszyn, ich obci??eniu i wszystkich parametrach zwi?zanych z prac? pozwalaj? z du?ym prawdopodobie?stwem przewidzie? niepo??dane zdarzenia. W takiej sytuacji narz?dzie Acronis alarmuje administratora i podejmuje czynno?ci s?u??ce zabezpieczaniu danych.

Standardowo – w przypadku awarii – administrator przygotowuje drugie urz?dzenie – odtwarza dane i ustawienia. Jest to czasoch?onne zaj?cie. Innym sposobem jest odtworzenie obrazu ca?ej maszyny na nowej. Nie musi to by? takie samo urz?dzenie. Mo?e by? innej marki i wymaga? innych sterowników – ustawienia dostosuje Acronis Universal Restore. Modyfikacja systemu operacyjnego, dostarczenie sterowników innych ni? u?ywane poprzednio i dostosowanie wszystkich ustawie? to rola tego narz?dzia. W czasie krótszym ni? 60 minut mo?na przywróci? wszystkie dane, ustawienia i aplikacje na nowym urz?dzeniu. Ale trzeba mie? kopie zapasowe i pami?ta? o zasadzie 3-2-1

Wymienione narz?dzia wchodz? w sk?ad platformy Acronis Cyber Protect.

Je?li chcesz skorzysta? z rozwi?za? przedstawionych w artykule, zapraszamy do kontaktu z najbli?szym partnerem firmy Acronis: https://www.acronis.com/pl-pl/partners/locator/

Udostępnij