Komu potrzebna jest nowa op?ata w Internecie? Na pewno nie u?ytkownikom

Micha? Kanownik
5 Min

Wy?sze koszty dla u?ytkowników i zmniejszenie rozwoju i inwestycji zagranicznych w Europie – to tylko niektóre skutki proponowanej op?aty sieciowej, nad któr? pracuje Komisja Europejska. Regulacja oparta o przyk?ad z Korei Po?udniowej zosta?a ju? raz odrzucona ponad 10 lat temu. Dlaczego wi?c KE wraca do tego pomys?u?

Nowa op?ata w Internecie?

Komisja Europejska pracuje nad wprowadzeniem regulacji Sending Party Pays (SPP), czyli tzw. op?aty sieciowej na rzecz rozwoju i utrzymania infrastruktury telekomunikacyjne. Ma ona nak?ada? obowi?zek p?atno?ci na ich rzecz od internetowych dostawców tre?ci i aplikacji (CAP).

Zgodnie z argumentacj? Stowarzyszenia ETNO (European Telecommunications Network Operators’ Association), które z?o?y?o t? propozycj?, zwi?kszy? ma si? udzia? dostawców us?ug online w kosztach budowy infrastruktury. Wed?ug  ETNO to w?a?nie oni odpowiadaj? za ruch internetowy, a przez to powinny p?aci? wi?ksz? cz??? kosztów infrastruktury szerokopasmowej.

Inwestycje w infrastruktur? sieciow?

Jednym z istotniejszych argumentów w dyskusji ze strony ETNO jest opinia, ?e wk?ad internetowych dostawców tre?ci i aplikacji w rozwój infrastruktury jest niewystarczaj?cy, a obowi?zek ten spada na barki telekomów. Jednak ten argument mo?na szybko zbi? patrz?c na liczby – blisko 900 mln USD zainwestowali w infrastruktur? dostawcy us?ug online od 2011 r. do 2021 r. W?ród inwestycji by?y np. centra danych i podmorskie kable ?wiat?owodowe. Kwota na nie przeznaczona jest wy?sza od nak?adów na inwestycje w nowe aplikacje i tre?ci.

Kolejny argument za wprowadzeniem regulacji równie? szybko mo?na obali?. Projektodawcy twierdz?. ?e ruch generowany przez u?ytkowników us?ug online w najwi?kszym stopniu zwi?ksza koszty utrzymania infrastruktury. Jednak podczas gdy ruch internetowy ro?nie w sta?ym tempie, ca?kowite koszty operacyjne firm telekomunikacyjnych pozosta?y w wi?kszo?ci niezmienione, a zatem zwi?zek mi?dzy nimi nie jest tak jasny.

Powtórka sprzed 10 lat

Wprowadzenie takich rozwi?za? planowane by?o ju? w 2012 r., ale spotka?o si? z du?ym sprzeciwem, w efekcie czego odst?piono od projektu. Po ponad 10 latach wracamy do podobnych za?o?e?, które ju? raz odrzucono. Teraz, podobnie jak w 2012 r., szereg instytucji, ekspertów i stowarzysze? bran?owych maj? szereg obaw i wymieniaj? zagro?enia, jakie wp?yn?? mog? z wprowadzenia SPP.

Silnym g?osem w dyskusji jest Europejska Organizacja Konsumentów BEUC, która stwierdzi?a, ?e wprowadzenie systemu op?at za korzystanie z sieci spowoduje m.in. zak?ócenie konkurencji na rynku telekomunikacyjnym i negatywnie wp?ynie na ró?norodno?? produktów, cen i wydajno?ci. Nie mo?na przy tym zapomnie? o neutralno?ci sieci, w któr? SPP mo?e uderzy? i w konsekwencji zmniejszy? otwarto?? i swobod? dost?pu do Internetu.

W kogo uderzy SPP? W u?ytkowników

Post?p rozwoju cyfrowego ka?e nam stale dba? o aktualno?? regulacji – to jeden z argumentów niektórych pa?stw cz?onkowskich UE, które zawnioskowa?y o prace regulacyjne i uwspó?cze?nienie ram, w jakich rozwijana i finansowana jest infrastruktura telekomunikacyjna. Niejasne jest jednak jak u?ytkownicy mogliby skorzysta? na proponowanej op?aty sieciowej, podczas gdy pewne jest, ?e to w?a?nie oni ponios? jej koszty. Podobne rozwi?zanie wprowadzono w Korei Po?udniowej – to na nim wzorowano projekt z 2012 r. Przyk?ad ten jasno wskazuje, ?e wprowadzenie regulacji prowadzi do wy?szych cen i ni?szej jako?ci tre?ci, a jednocze?nie skutecznie tworzy nieprzyjazne ?rodowisko dla zagranicznych dostawców tre?ci. W tej sytuacji warto sobie zada? pytanie – dlaczego w ogóle op?ata ma by? wprowadzona?

W kogo uderzy SPP?

Wszystkim, w tym regulatorom, powinno zale?e?, aby zapewnia? korzy?ci u?ytkownikom, niepotrzebne s? natomiast próby opodatkowania i ograniczania warto?ci p?yn?cych spoza UE. Dost?p do Internetu powinien by? wspólnym, powszechnym prawem w Europie. Naszym zadaniem jest dbanie o konkurencyjno?? europejskiej gospodarki cyfrowej, a nie na próbach ograniczania zagranicznych podmiotów inwestuj?cych w Europie.

Podobnie jak 10 temu, tak i teraz nie znajduj? sensownego uzasadnienia dla nowej regulacji na rynku sieciowym. Cho? nie znamy szczegó?ów projektu, to ogólna perspektywa dotycz?ca SPP nie jest pozytywna i w mojej opinii b?dzie to jedynie nadmierna regulacja.

Konsekwencje wprowadzenia nowej op?aty b?d? najpewniej szkodliwe nie tylko dla firm na jednolitym rynku cyfrowym, ale te? dla samych konsumentów – spowoduje wi?ksze koszty, pogorszenie jako?ci us?ug online. Ponadto zahamuje wzrost innowacyjnych ga??zi gospodarki UE. Krótko mówi?c taka regulacja nie jest potrzebna.

Mam ogromn? nadziej?, ?e w trakcie konsultacji Komisja Europejska wys?ucha opinii wszystkich stron, w tym u?ytkowników i interesariuszy.

Udostępnij
Prezes Zarz?du Zwi?zku Cyfrowa Polska, cz?onek Zarz?du Digital Europe. Wieloletni menad?er z bran?y RTV i IT, aktywnie zaanga?owany w rozwój cyfryzacji.