Marketing ciągle rośnie dzisiaj na znaczeniu. Dlaczego? Kluczowe znaczenie ma przede wszystkim coraz większa konkurencja. Klienci mają do wyboru bardzo szeroki asortyment produktów i usług, co na przedsiębiorcach wymusza szukanie sposobów na zainteresowanie kupujących proponowaną ofertą, a to wymaga usystematyzowanego podejścia marketingowego i kompleksowych działań. We współczesnych działaniach promocyjnych istotny jest marketing mix, w ramach którego można wyróżnić kilka koncepcji, w tym koncepcję 7P, o której więcej napiszemy w tym artykule.
Czym jest marketing mix?
Marketing mix obejmuje różne rozwiÄ…zania, które majÄ… podstawowy cel – wpÅ‚ywać na zachowania konsumentów, zachÄ™cajÄ…c ich do zakupu konkretnych produktów lub usÅ‚ug. Innymi sÅ‚owy, marketing mix to strategia marketingowa, która duży nacisk kÅ‚adzie na różne elementy procesu, w zależnoÅ›ci od tego, jaka koncepcja jest omawiana. Marketing mix nie jest bowiem jednolitym pojÄ™ciem, ale wielostronnym spojrzeniem na sprzedaż oraz promocjÄ™, pozwalajÄ…cym na ich usystematyzowanie.Â
Co oznacza 7P?
Koncepcja 7P to rozwinięcie marketingowej koncepcji 4P. W jej ramach wyróżnia się następujące elementy składowe:
Produkt. Produkt powinien odpowiadać oczekiwaniom kupujÄ…cych. W tym kontekÅ›cie kluczowe znaczenie majÄ… nie tylko jego cechy i funkcjonalnoÅ›ci, ale również opakowanie. W koÅ„cu na półce, wÅ›ród innych towarów, to wÅ‚aÅ›nie opakowanie czÄ™sto jako pierwsze przykuwa wzrok klienta.Â
Cena. Marketing mix podkreśla rolę polityki cenowej również jako elementu budowania wizerunku marki. Koszt zakupu produktu nie musi być wyłącznie połączeniem marży sklepu, kosztów producenta, sprzedaży, dystrybucji itp.
Promocja. DziaÅ‚ania promocyjne powinny być skupione na pozyskaniu zainteresowania ze strony możliwie jak najwiÄ™kszej grupy osób. Marketing należy dopasować do potrzeb i charakteru grupy docelowej.Â
Miejsce. Miejsce, w którym produkt jest sprzedawany powinno pozwalać grupie docelowej na jego bezproblemowy zakup. W przypadku młodych ludzi, bardzo często jest to sklep internetowy. Ustalenie optymalnego miejsca sprzedaży to jednak kwestia wysoce indywidualna, uzależniona od tego, do kogo kierujesz swoją ofertę.
Ludzie. Kapitał ludzki ma kluczowe znaczenie dla rynkowego powodzenia Twojej marki. To od kwalifikacji i motywacji pracowników w dużej mierze zależy nie tylko jakość produktu końcowego, ale również obsługi klienta.
Proces. Sam proces zakupu produktu lub skorzystania z usÅ‚ugi powinien być możliwie jak najprostszy i najwygodniejszy z punktu widzenia klienta. Im bardziej bÄ™dzie skomplikowany, tym wiÄ™ksza jest szansa, że kupujÄ…cy na którymÅ› etapie zrezygnuje z transakcji lub nie zdecyduje siÄ™ na ponowne skorzystanie z Twojej oferty.Â
Dowody materialne. Pod tym pojÄ™ciem kryjÄ… siÄ™ wszystkie elementy, które na pierwszy rzut oka zapisujÄ… siÄ™ w Å›wiadomoÅ›ci potencjalnego klienta, np. wyglÄ…d sklepu oraz estetyka opakowania.Â
SwojÄ… nazwÄ™ koncepcja 7P wzięła od pierwszych liter nazw elementów skÅ‚adowych w jÄ™zyku angielskim: product, price, promotion, place, people, process, physical evidence. To kompleksowe podejÅ›cie do dziaÅ‚aÅ„ marki, zorientowanych na zachÄ™cenie klientów do zakupu. W koncepcji 4P pod uwagÄ™ bierze siÄ™ natomiast tylko produkt, cenÄ™, promocjÄ™ oraz miejsce.Â
ReasumujÄ…c: marketing mix to pojÄ™cie, na które skÅ‚ada siÄ™ kilka różnych koncepcji. Każda z nich okreÅ›la konkretne elementy, które majÄ… mieć podstawowe znaczenie dla procesu marketingowego oraz w pożądany sposób oddziaÅ‚ywać na decyzje zakupowe konsumentów.Â
Artykuł sponsorowany