Koniec fikcyjnych promocji – do handlu wkroczyła Dyrektywa Omnibus

Izabela Myszkowska

Zmiany w prawach konsumenta wymagają weryfikowania regulaminów sklepów internetowych oraz wszelkich procedur skierowanych do konsumentów i dostosowania ich przez przedsiębiorców do nowo wprowadzonych regulacji.

Rewolucja w prawach konsumenta wynika z przepisów implementujących unijną dyrektywę Omnibus, które w Polsce weszły w życie od 1 stycznia 2023 r., a  jedną z kwestii, która budzi trudności dla przedsiębiorców, jest nałożenie nowych obowiązków dotyczących zasad prezentowania opinii o sprzedawanych produktach.

Od 1 stycznia przedsiębiorcy mają obowiązek informowania, czy opinie o produktach, które prezentują kupującym są weryfikowane i jeśli tak, to czy zapewniają oni, że pochodzą one od osób, które rzeczywiście kupiły lub używały dany produkt.

– Jeśli przedsiębiorca twierdzi, że weryfikuje opinie, musi poinformować, w jaki sposób to robimówi Barbara Siuta, Associate, radca prawny w Kancelarii Ożóg Tomczykowski. W praktyce nowy obowiązek oznacza, że trzeba wprowadzić nowe procedury zapewniające, że publikowane wypowiedzi pochodzą od konsumentów, którzy rzeczywiście nabyli lub używali dany produkt.

Ad imageAd image

Kolejną kwestią, która jest swoistą rewolucją w prawach konsumenta jest uregulowanie zasad promocji cenowych. Zgodnie z nowelizacją przy promocjach przedsiębiorcy mają informować klientów o najniższej cenie produktu lub usługi jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Klient ma otrzymać jednoznaczną informację, ile wynosi rzeczywista obniżka ceny. Obowiązek ten dotyczy zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych.

Bardzo ważną kwestią jest również obowiązek informowania o indywidualnym dostosowaniu cen dla danego kupującego.

– Chodzi o sytuację, w której przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy, korzysta z rozwiązań, które automatycznie w stosunku do indywidualnych osób, modyfikują ceny np. na podstawie wcześniejszych zakupów konsumentów wyjaśnia Barbara Siuta, Kancelaria Ozóg Tomczykowski. Informacja o zastosowaniu takiego mechanizmu musi zostać przekazana najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli dokonania zakupu.

Zmian obowiązujących przedsiębiorców w związku z implementacją dyrektywy od 1 stycznia br. jest dużo więcej, co oznacza wzmożone prace nad dostosowaniem procedur i dopełnieniem wszystkich nowych obowiązków informacyjnych.

Nieprzedstawienie wszystkich wymaganych informacji może być uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i wiązać się z nałożeniem kary przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarówno na przedsiębiorcę jak i na osobę zarządzającą przedsiębiorcą, których wysokość w niektórych przypadkach może sięgać nawet do 10% obrotu.

Nie jest jeszcze pewne jak będzie kształtowała się praktyka w tym zakresie, jednak na ten moment można powiedzieć, że konsumenci zyskają na nowych przepisach, a przedsiębiorcy muszą jak najszybciej dostosować do nowych regulacji.

Udostępnij
Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *