Ci?cia bud?etów reklamowych sta?y si? faktem. Z przeprowadzonej przez Senuto analizy na próbie 109 374 domen wynika, ?e wydatki w  Google Ads spad?y o  oko?o 15%. Kategoria elektronika, która na samym pocz?tku kwarantanny traci?a widoczno?? w Google – oko?o 6% (stan z pocz?tku kwarantanny),  ju? dwa tygodnie pó?niej odnotowa?a 15% wzrostu w porównaniu do czasu sprzed epidemii. Jak sytuacja przedstawia si? obecnie, po ponad miesi?cu kwarantanny?
Pytanie o skal? za?amania rynku, w tym dzia?a? search, zadaje sobie w bran?y marketingu cyfrowego chyba ka?dy. Senuto, poszukuj?c odpowiedzi, si?gn??o do tego, w co wierzy najbardziej, czyli do danych. Dane pochodz? z monitoringu Senuto Google Ads (248 570 fraz e-commerce) oraz z Google Search Console, do których aplikacja Senuto otrzyma?a dost?p dzi?ki integracji.
Jak koronawirus zmieni? wzorce wyszukiwa? – organic search?
Zmiana, któr? obecnie mo?emy zaobserwowa? w organicznych wynikach wyszukiwania jest inna ni? wszystkie te, z którymi mieli?my do czynienia przed koronawirusem. Nie polega ona bowiem na nag?ych zmianach pozycji, wynikaj?cych z aktualizacji algorytmu. Tym razem zmiana nie zachodzi po stronie Google, ale po stronie u?ytkownika i dotyczy zmian wolumenu wyszukiwania poszczególnych s?ów kluczowych.
Doskonale mo?na to zaobserwowa?, analizuj?c ods?ony (views) stron internetowych w GSC. Poni?szy wykres przedstawia sumaryczne zestawienie danych, które widzimy na kontach klientów Senuto, z na?o?onym trendem (dane z Google Trends) s?owa koronawirus dla Polski. Dane dotycz?ce ods?on podzielono na domeny e-commerce’owe i pozosta?e.
Z danych odczyta? mo?na jedynie trendy, a wi?c warto?ci bezwzgl?dne, które nie maj? sensu analitycznego. Zdecydowanie wida? jednak, ?e e-commerce w uj?ciu ogólnym opar? si? kryzysowi, a nawet notuje lekkie (w granicach 5-7%) wzrosty w stosunku do poziomu sprzed pojawienia si? pierwszych przypadków koronawirusa w Polsce (okolice 17 lutego).
Jakie biznesu odnotowa?y mocny i negatywny wp?yw, a jakie zyska?y?
Dane z 24-26 marca pokaza?y, ?e na pewno wielkim przegranym jest turystyka (spadek 46%) czy bran?e powi?zane z kategori? eventy (spadek 31%). Paradoksalnie na koronawirusie bardzo ucierpia? segment zdrowie: lokalne kliniki ortopedyczne, stomatologiczne, dermatologiczne itp.
Ucierpia?y równie? wszystkie biznesy lokalne, takie jak kosmetyczka, fryzjer, kluby fitness czy dentysta.
Natomiast biznesem, który po pierwszym szoku zacz??y wychodzi? na prost? jest moda, gdzie wida? niewielki trend zwy?kowy. Poniewa? Polacy sp?dzaj? teraz czas w domach, wzrost odnotowa?y serwisy (w tym e-commerce) z obszaru hobby (13%) oraz zwierz?ta domowe (56%).
Oczywi?cie beneficjentem jest grupa firm dystrybuuj?cych ?rodki ochrony osobistej i dezynfekcji, gdzie wzrosty si?gaj? 150-200%. Jest to równie? dobry czas dla elektroniki (30%), a tak?e dom i ogród (49%).
Jak sytuacja wygl?da obecnie (dane z 16.04.2020)?
Dane z 16 kwietnia pokazuj?, ?e w pierwszej po?owie miesi?ca dodatkowym zaburzeniem i przyczyn? zmian w wynikach wyszukiwania by?y ?wi?ta. Wida? to na przyk?adzie kategorii hobby, która z tendencji mocno rosn?cej (wzrost 13%) z?apa?a spadki (8%). Mo?na przypuszcza?, ?e w tym czasie przerzucili?my swoje zainteresowanie na sprawy oko?o?wi?teczne. Turystyka jednak niezmiennie kontynuuje swój rajd w dó? (spadek 51%). Najprawdopodobniej coraz mniej ludzi ma nadziej?, na to, ?e wakacje b?d? jakkolwiek normalne. Dodatkowo nak?ada si? trend ?wi?teczny. Co ciekawe, tak jak przypuszczano, kategoria moda si? odbija. Inn? kwesti? jest, czy ten wzrost zainteresowania przek?ada si? na realne zakupy.