Koronawirus zmieni handel detaliczny

Newsroom BrandsIT
7 Min

Sprzedawcy detaliczni od dawna wiedzieli, ?e na rynku szykuj? si? zmiany. Konsumenci coraz ch?tniej przenosz? swoje zwyczaje zakupowe do internetu i to tam ucz? si? pewnych wzorców – przede wszystkim szybko?ci zakupów, wygody, ogromnej dost?pno?ci asortymentu czy cho?by elastyczno?ci zwi?zanej z dostaw?, zwrotami i p?atno?ciami.  Na tym tle tradycyjne sklepy stacjonarne maj? sporo do nadrobienia i raczej pr?dzej ni? pó?niej dojdziemy do momentu, w którym oba kana?y sprzeda?y mocno si? przenikn? wychodz?c tym samym naprzeciw oczekiwaniom konsumentów.

W raporcie firmy doradczej Kearney  mo?na przeczyta?, ?e do roku 2030 prognozuje si?, ?e 1/3 handlu detalicznego b?dzie stanowi? handel w formie elektronicznej. Nie zawsze b?dzie wi?za?o si? to odej?ciem od sklepów stacjonarnych na rzecz zakupów w sieci. Konsumenci coraz ch?tniej b?d? si?ga? po aplikacje w swoich telefonach, asystentów g?osowych czy cho?by mo?liwo?ci sztucznej inteligencji, która pomo?e im w doborze najlepszego produktu dla nich. Pojawienie si? na rynku pierwszych sklepów bez obs?ugi pracowników, to dopiero pocz?tek tej zmiany. Handel zmieni si? znacznie bardziej, a wizyta w sklepie stanie si? w pe?ni spersonalizowanym, wr?cz interaktywnym do?wiadczeniem. Klienci b?d? wybiera? te miejsca, w których zakupy zrobi? równie szybko i ?atwo, jak za po?rednictwem internetu, nie rezygnuj?c jednocze?nie z odwiedzin w sklepie.

Sklepy przysz?o?ci zaoferuj? konsumentom znacznie bogatsze do?wiadczenia zakupowe, dostosowane do indywidualnych preferencji ka?dego z nich. Wykorzystanie wiedzy o historycznych zakupach, nawykach i preferencjach sprawi, ?e sklep b?dzie móg? bardzo precyzyjnie odpowiedzie? na konkretn? potrzeb? konkretnego konsumenta. Niesie to ze sob? konieczno?? wielu zmian technologicznych, zarówno tych widocznych dla klienta, jak i tych, które wspieraj? ten proces po stronie sprzedawcy. Od pewnego czasu obserwujemy wzmo?one zainteresowanie nasz? technologi? RFID, która pozwala w cyfrowej formie zapisa? na etykiecie lub metce wiele dodatkowych informacji i przez to wdro?y? np. systemy automatycznej sprzeda?y, automatycznego doboru dodatków (np. przy odzie?y) czy dodatkowych produktów pozwalaj?cych razem przygotowa? kompletne danie (np. w sklepach spo?ywczych) – komentuje Ewa Pytkowska, Dyrektor Sprzeda?y w Checkpoint Systems.

Ju? dzi? widzimy pierwsze, pojedyncze przyk?ady wdro?e?, gdzie technologia u?awia ca?y proces zakupowy. Podniesienie produktu z pó?kiwywo?uje wy?wietlenie na ekranie szczegó?owych informacji o produkcie i dost?pnych promocjach. Id?c o krok dalej, je?li klient zechce si? podzieli? tymi informacjami, taki ekran mo?e wy?wietli? informacj? o alergenach i dost?pnych w sklepie alternatywach. Ta sama etykieta RFID mo?e informowa? o zbli?aj?cym si? ko?cu przydatno?ci do spo?ycia, a sklepowe algorytmy na tej podstawie same zmieni? cen? na pó?ce i wprowadz? promocj?.

Dla klienta wa?na jest dost?pno?? akurat takiego towaru, jakiego potrzebuje. Dzi?ki RFID sklep dok?adnie zna swoje stany magazynowe i to, ile towaru znajduje si? na pó?kach. Je?li w upalny dzie? system zauwa?y wzmo?on? sprzeda? lodów i napojów, b?dzie móg? automatycznie zamówi? z centrum dystrybucyjnego dodatkow? parti? towaru.

Podobnie w sklepach odzie?owych, je?li klient utworzy skan swojej sylwetki, albo chocia? podzieli si? informacjami ze swojej domowej wagi, bez problemu w cyfrowym lustrze zobaczy swoj? sylwetk? w ubraniu, które tylko trzyma w r?ku – bez przymierzania. System sam zaproponuje dopasowane stylistycznie dodatki, a nawet podpowie, co w danym sezonie jest najmodniejsze i jednocze?nie zgodne z naszymi preferencjami. Je?li akurat na magazynie zabraknie konkretnego rozmiaru, klient jednym klikni?ciem b?dzie móg? zdecydowa? o dostawie towaru do domu.

Konsumenci, co oczywiste, nie lubi? sta? w kolejkach. Nowoczesna technologia pozwoli niemal ca?kowicie wykluczy? ten element ze sklepu. Nowoczesne etykiety w po??czeniu z odpowiednimi bramkami bezpiecze?stwa i oprogramowaniem pozwalaj? opu?ci? sklep z wybranym towarem bez podchodzenia do kasy. P?atno?? nast?pi sama, prosto z konta klienta.

Kryzys handlowy zwi?zany z pandemi? COVID-19 zmienia nastawienia konsumentów. Jak pokazuje marcowy raport Nielsen’a , sprzedawcy detaliczni b?d? zmuszeni do wprowadzenia zmian, zgodnie z oczekiwaniami konsumenta. To cho?by gwarancja bezpiecznego ?a?cucha dostaw, daj?ca kupuj?cym pewno?? sk?d pochodzi towar i jak zosta? dostarczony do sklepu. Tutaj znowu nieocenionym narz?dziem staje si? radiowa technologia RFID, pozwalaj?ca bezb??dnie ?ledzi? ?a?cuch dostaw i to w czasie zbli?onym do rzeczywistego – dodaje Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.

Bezpiecze?stwo ma tak?e wymiar bardziej praktyczny. Spe?nienie wymogów GIS równie? mo?na wesprze? najnowszymi rozwi?zaniami technologicznymi. Dysponujemy ju? rozwi?zaniami, które pomog? kontrolowa? liczb? klientów w sklepie – mog? one alarmowa? o przekroczeniu dozwolonej warto?ci, czy pomog? zachowa? minimaln? zalecan? odleg?o?? pomi?dzy klientami – mo?na np. dynamicznie wy?wietla? odpowiednie znaczniki na sklepowej pod?odze, a jednocze?nie uniemo?liwi? dokonanie p?atno?ci, je?li nast?pny konsument znajduje si? zbyt blisko. Cz??? sprzedawców detalicznych w trosce o seniorów wprowadza godziny, w których obs?uguje tylko osoby w wieku 65+. Taki proces równie? mo?na zautomatyzowa? poprzez  odpowiednie czytniki dowodów osobistych.

Handel detaliczny stoi u progu du?ych zmian technologicznych. Raport Nielsen’a mówi wprost, ?e na rynku zostan? ci, którzy dadz? konsumentom wi?cej interaktywnych, spersonalizowanych wra?e?. Warto w tym miejscu zastanowi? si? nad pracownikami. Czy znikn? ze sklepów? Absolutnie nie! Zmieni si? jednak ich rola. Stan? si? doradcami, ekspertami, osobami ?wietnie znaj?cymi trendy i potrafi?cymi zaopiekowa? si? klientem. B?d? oni równie? potrzebni do tego, aby kompletowa? i realizowa? zamówienia p?yn?ce z sieci czy cho?by dba? o bezpiecze?stwo konsumentów w sklepach – komentuje Ewa Pytkowska, Dyrektor Sprzeda?y w Checkpoint Systems.

Technologiczne zmiany s? nieuniknione. Handel detaliczny jaki znamy dzi?, przestaje zaspokaja? rosn?ce wymagania klientów. Warto o tym pami?ta? i przygotowa? si? na to, ?e konsumenci staj? si? coraz bardziej ?wiadomi, a nauczeni wygody  e-commerce b?d? oczekiwali równie wygodnych rozwi?za? w sklepach tradycyjnych.

https://www.kearney.com/consumer-retail/article/?/a/the-future-of-shopping-centers-article
https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/covid-19-tracking-the-impact-on-fmcg-and-retail/
Udostępnij