United Launch Alliance (ULA) oraz Blue Origin wyrazi?y swoje zaniepokojenie planami SpaceX, które dotycz? regularnych startów ogromnej rakiety Starship z Florydy. W dokumentach przed?o?onych w zesz?ym miesi?cu do Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), obie firmy podkre?li?y, ?e operacje SpaceX mog? mie? negatywny wp?yw na ich w?asne dzia?ania w tym miejscu.
Blue Origin, firma kosmiczna za?o?ona przez Jeffa Bezosa, zaapelowa?a do rz?du federalnego USA o ograniczenie liczby startów i l?dowa? Starship, testów oraz innych operacji SpaceX. Elon Musk, za?o?yciel i dyrektor generalny SpaceX, odpowiedzia? na to zg?oszenie, nazywaj?c je “oczywi?cie nieszczer? odpowiedzi?” oraz zarzucaj?c Blue Origin prób? utrudnienia post?pu SpaceX przy pomocy regu? prawnych.
FAA i SpaceX przygotowuj? obecnie o?wiadczenie o wp?ywie na ?rodowisko dla startów i l?dowa? rakiety Super Heavy Booster i Starship z Launch Complex 39A w NASA Kennedy Space Center (KSC). Równocze?nie US Space Force wspó?pracuj? z SpaceX nad podobnym przegl?dem ?rodowiskowym dla lotów Starship z Space Launch Complex 37 na pobliskiej stacji Cape Canaveral Space Force Station (CCSFS). Te recenzje prawdopodobnie nie zostan? uko?czone przed ko?cem 2025 roku, co oznacza, ?e SpaceX nie b?dzie mog?o wystrzeliwa? Starship z Florydy wcze?niej ni? po tej dacie. Dodatkowo, SpaceX musi zbudowa? odpowiedni? infrastruktur? startow? w obu lokalizacjach, co mo?e zaj?? kilka lat.
ULA i Blue Origin podkre?laj?, ?e FAA powinna wzi?? pod uwag?, jak regularne loty wielokrotnego u?ytku Starship wp?yn? na innych dostawców startów dzia?aj?cych na Cape Canaveral. Wed?ug TechCrunch, SpaceX planuje nawet 120 startów rocznie, co znacz?co wp?yn??oby na dost?pno?? przestrzeni powietrznej i zasobów na Florydzie.
Blue Origin wskaza?o, ?e starty i l?dowania Starship-Super Heavy b?d? mia?y wi?kszy wp?yw na ?rodowisko ni? jakikolwiek inny system startowy obecnie dzia?aj?cy w KSC lub CCSFS. W obecnej konfiguracji, Starship jest najpot??niejsz? rakiet? w historii, a SpaceX opracowuje jeszcze wi?kszy wariant, który b?dzie wystrzeliwany z Cape Canaveral.
Tory Bruno, dyrektor generalny ULA, podkre?li?, ?e ilo?? paliwa potrzebna dla tej rakiety wymaga strefy ewakuacyjnej za ka?dym razem, gdy jest zasilana, co obejmuje obiekty innych firm. Starty SpaceX mog? wymaga?, aby s?siednie platformy startowe by?y ewakuowane podczas operacji Starship, co mo?e uniemo?liwi? ULA wystrzelenie krytycznych satelitów bezpiecze?stwa narodowego dla armii USA.
To nie pierwszy raz, kiedy Blue Origin i ULA próbuj? zablokowa? SpaceX przed utworzeniem nowego miejsca startu. W 2013 roku obie firmy walczy?y o prawa do dzier?awy LC-39A od NASA. SpaceX wygra?o t? batali? i rozpocz??o wystrzeliwanie rakiet Falcon 9 z tej wyrzutni w 2017 roku.
Blue Origin wielokrotnie sprzeciwia?o si? decyzjom faworyzuj?cym SpaceX, w tym przyznaniu kontraktu NASA na za?ogowy l?downik ksi??ycowy w 2021 roku. Pomimo tych sprzeciwów, SpaceX kontynuuje swoje prace nad rozwojem technologii rakietowych i l?downików.
W zesz?ym roku z wybrze?a Florydy wystrzelono 72 rakiety klasy orbitalnej. NASA planuje zwi?kszenie tej liczby do 225 startów rocznie do 2030 roku. Istniej? jednak fizyczne ograniczenia dotycz?ce rosn?cej zdolno?ci startowej na Cape Canaveral.
Blue Origin apeluje o inwestycje rz?dowe w dodatkow? infrastruktur? startow?, aby udost?pni? wi?cej platform startowych i zmniejszy? konflikty mi?dzy operacjami ró?nych firm. ULA sugeruje, ?e organy regulacyjne powinny rozwa?y? zatrzymanie jakichkolwiek startów Starship z wybrze?a Florydy, co jest jednak ma?o prawdopodobne, bior?c pod uwag? zainteresowanie NASA i wojska w programie Starship.
Debata wokó? startów SpaceX z Florydy podkre?la rosn?ce napi?cia w bran?y kosmicznej. ULA i Blue Origin staraj? si? chroni? swoje operacje i kontrakty, podczas gdy SpaceX d??y do realizacji ambitnych planów eksploracji kosmosu. Ostateczna decyzja w tej sprawie b?dzie mia?a kluczowe znaczenie dla przysz?o?ci startów rakietowych na Florydzie.