Kreatywno?? nie ma p?ci – Polki w bran?y technologicznej

Klaudia Ciesielska
7 Min
praca

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Microsoft ponad 50 proc. Polek uwa?a, ?e jest wyj?tkowo lub bardzo kreatywna. Sk?onno?? do innowacji jest bez w?tpienia jedn? z wa?niejszych cech w zawodach zwi?zanych z nauk?, technologiami, in?ynieri? czy matematyk? (en. STEM – Science, Technology, Engineering and Mathematics). Mimo to wed?ug danych Komisji Europejskiej jedynie 30 proc. pracowników bran?y teleinformatycznej w Europie stanowi? kobiety.

Badanie Microsoft przeprowadzono w?ród 11500 dziewcz?t i kobiet z Europy w wieku od 11 do 30 lat. W projekcie wzi??y udzia? kobiety m.in. z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Rosji, W?och, Holandii czy Polski. Jednym z g?ównych wniosków badania jest ?cis?y zwi?zek kreatywno?ci z zainteresowaniem naukami ?cis?ymi, czyli karier? w obszarze technologii, in?ynierii czy matematyki.

Klasa kreatywna

Kreatywno??, czyli umiej?tno?? tworzenia nowych idei, pomys?ów lub skojarze? jest obecnie jedn? z bardziej po??danych cech na rynku pracy. W ka?dym spo?ecze?stwie funkcjonuje odsetek osób, które wykazuj? si? wyj?tkow? sk?onno?ci? do innowacji. Ameryka?ski ekonomista Richard Florid nazywa t? grup? klas? kreatywn?, która jest charakterystyczna dla nowoczesnej, postprzemys?owej gospodarki opieraj?cej si? na us?ugach. Polacy nale?? do wyj?tkowo kreatywnych nacji, o czym chocia?by ?wiadczy du?a liczba starupów odnosz?cych mi?dzynarodowe sukcesy m.in. w finale konkursu Imagine Cup w 2006, 2008, 2013 i 2016 roku.

Wed?ug badania m?ode Polki uwa?aj?, ?e kreatywno?? nie ma zastosowania do przedmiotów takich jak nauka i technologia. To wa?ne, aby stworzy? takie mo?liwo?ci i otoczenie w Polsce, w którym dziewcz?ta b?d? mog?y zdoby? praktyczne umiej?tno?ci i do?wiadczy?, w jaki sposób STEM mo?e pomóc rozwi?za? niektóre z najwi?kszych problemów na ?wiecie. Ogromn? rol? gra tu równie? mo?liwo?? obserwowania i uczenia si? od kobiet, które w tych bran?ach odnios?y sukces. To wymaga reformy programu nauczania i inwestycji w dzia?ania maj?ce na celu pokazanie wi?kszej liczbie dziewcz?t i m?odych kobiet mo?liwo?ci jakie otwieraj? przed nimi nauki ?cis?e i jak bardzo twórcza mo?e by? praca w tych obszarach.

Kreatywno?? nie ma p?ci

Mimo, ?e nie ma bada?, które wi?za?yby sk?onno?? do kreatywno?ci z p?ci?, odsetek kobiet w jednej z najbardziej kreatywnych bran? jak? s? nowoczesne technologie wci?? jest bardzo niski. Zdaniem ekspertów z firmy Microsoft powodem tego stanu rzeczy jest m.in. brak kobiecych wzorów do na?ladowania oraz mo?liwo?ci twórczego wyra?ania siebie.

Ad imageAd image

Przeprowadzone badanie pokazuje równie?, ?e polscy m?odzi profesjonali?ci w dziedzinach zwi?zanych z naukami ?cis?ymi deklaruj? wy?sz? kreatywno?? w porównaniu do tych, którzy pracuj? w stereotypowo kreatywnych dziedzinach, takich jak sztuka czy nauki humanistyczne. W badaniu podkre?lono potrzeb? wspó?pracy firm prywatnych, publicznych i trzeciego sektora na rzecz wspierania m?odych dziewczyn chocia?by przez organizowanie spotka? i mentoringu z przedstawicielkami zawodów z obszaru STEM.

Najbardziej w technologii podoba mi si? to, ?e dzi?ki niej mamy coraz wi?ksze pole do wykazania si? kreatywno?ci?. Wed?ug mnie warto rozwija? si? w jakimkolwiek obszarze, który nas interesuje. Je?li obiektem westchnie? jest informatyka, to wygrali?my ?ycie, bo to na niej bazuje dzisiejszy ?wiat – mówi Martyna Rajwa uczennica w Zespole Szkó? nr 6 w Jastrz?biu Zdroju.

Utrata zainteresowania naukami ?cis?ymi w szkole

Jednym z powodów niewielkiej reprezentacji kobiet w bran?y nowych technologii jest utrata zainteresowania dziewczyn naukami ?cis?ymi w szkole. We wszystkich krajach bior?cych udzia? w badaniu Microsoft dziewczyny w wieku 11 – 16 lat deklarowa?y najwy?szy poziom kreatywno?ci. Niestety, w kolejnych latach (w wieku 17 – 25 lat) spada ich sk?onno?? do okre?lania siebie jako osoby kreatywne. W Polsce dziewczyny w wieku 14-16 deklaruj?, ?e czuj? si? najbardziej kreatywne. I chocia? wraz z wiekiem to poczucie si? nieznacznie zmniejsza, to jednak Polki podobnie oceniaj? swoj? kreatywno?? od momentu rozpocz?cia edukacji do etapu wkraczania w ?ycie zawodowe.

Dlatego niezwykle istotne jest zainteresowanie dziewczyn naukami ?cis?ymi, w tym informatyk? we wczesnym etapie edukacji oraz dopingowanie do rozwoju w tym obszarze. W rzeczywisto?ci m?ode adeptki nauk ?cis?ych natrafiaj? na wiele barier, a niekiedy s? wr?cz zniech?cane przez nauczycieli lub rodziców. Wynika to z faktu, ?e wed?ug powszechnie panuj?cych stereotypów kobiety lepiej realizuj? si? w zawodach o charakterze humanistycznym, takich jak sekretarka, przedszkolanka, nauczycielka, architekt czy lekarz.

Utrzymanie tej tendencji ma negatywne skutki spo?eczne i ekonomiczne dla samych kobiet. Jak wynika z danych firmy Hays, ?wiadcz?cej us?ugi HR, w?ród trzech najwy?ej op?acanych zawodów w 2017 roku znalaz?y si?: programista, specjalista IT w obszarze bezpiecze?stwa oraz in?ynier.

Cecylia Szyma?ska-Ban, MicrosoftRozwijanie kreatywno?ci, to jedyna pewna inwestycja w przysz?o?? wspó?czesnych dzieci i m?odzie?y. Szybki post?p technologiczny sprawia, ?e trudno przewidzie?, w jakich zawodach b?d? pracowali obecni uczniowie. Kreatywno?? to jedyna polisa ubezpieczeniowa, która pozwoli szybko przystosowa? si? do ka?dej zmiany na rynku – zwraca uwag? Cecylia Szyma?ska-Ban z Microsoft.

Praca w bran?y technologicznej nap?dza kreatywno??

W Polsce jako jedynym kraju bior?cym udzia? w badaniu Microsoft, sektor technologii na tle wszystkich innych zosta? oceniony najwy?ej jako ten, w którym respondentki czuj? si? innowatorkami. Polki, które okre?li?y siebie jako wyj?tkowo kreatywne, najcz??ciej pracowa?y w bran?y in?ynieryjnej (25 proc. odpowiedzi) technologicznej (24,3 proc. odpowiedzi) i naukowej (23,8 proc. odpowiedzi). Najni?sz? sk?onno?? do innowacji wykaza?y kobiety pracuj?ce w produkcji i przemy?le (jedynie 4,2 proc. odpowiedzi).

Mamy do czynienia ze swoistym obwodem zamkni?tym. Najbardziej kreatywne osoby trafiaj? do pracy w nowych technologiach, zostaj? in?ynierami czy naukowcami, a codzienne zadania wp?ywaj? na jeszcze wi?kszy rozwój kreatywno?ci. Problem jednak polega na tym, ?e wiele osób maj?cych innowacyjne pomys?y nie podejmuje pracy w sektorze STEM, na skutek czego poziom ich kreatywno?ci spada. Prowadzone przez nas inicjatywy maj? na celu zmian? tego stanu rzeczy i wy?owienie talentów, które w przysz?o?ci zasil? szeregi polskich programistów, naukowców czy in?ynierów – podsumowuje Cecylia Szyma?ska-Ban z Microsoft.

Udostępnij