Pandemia koronawirusa i jej nast?pstwa silnie wp?yn??y na tryb funkcjonowania wielu firm. Cz?sto jedynym sposobem na nieprzerwane funkcjonowanie przedsi?biorstw sta?o si? wykorzystanie rozwi?za? technologicznych. Zatem mog?oby si? wydawa?, ?e bran?a IT jako jedna z niewielu wyjdzie z kryzysu bez szwanku. Tak jednak si? nie dzieje.
Indeks technologiczny COVID-19 IDC pokazuje, ?e firmy nie s? sk?onne do ponoszenia inwestycji w obszarze IT, a ca?kowite wydatki na IT spadn? o wi?cej ni? wcze?niej oczekiwano. Okazuje si? bowiem, ?e pomimo rozpowszechnienia pracy zdalnej i szeroko rozumianej cyfryzacji firm, kryzys pozostaje problemem, który silnie wp?ywa na p?ynno?? finansow? przedsi?biorstw, przez co przestaj? by? one sk?onne do nowych inwestycji. Dzieje si? tak pomimo ogólnej stabilizacji innych wska?ników rynkowych w ci?gu ostatniego miesi?ca, poniewa? wiele krajów przygotowuje si? do wst?pnego przej?cia w faz? o?ywienia.
Kryzys – nowe mo?liwo?ci
Podczas tegorocznej konferencji HPE Discover, CEO HPE – Antonio Neri podkre?li?, ?e obecna sytuacja sprawia, ?e firmy pokazuj? kim chc? by? i jakie dzia?ania s? dla nich priorytetem.
Pandemia pokaza?a, ?e nie na wszystko mo?na by? przygotowanym, ale kluczow? kwesti? jest zaradno?? i znalezienie nowych mo?liwo?ci w dynamicznie zmieniaj?cej si? rzeczywisto?ci.
Pandemia wstrzyma?a cz??? du?ych, d?ugoterminowych projektów, ale jednocze?nie zrodzi?a popyt na rozwi?zania wspieraj?ce prac? zdaln? i pozwalaj?ce dzia?a? w ?wiecie online. Ze wzgl?du na szybko?? uruchamiania i ?atw? skalowalno?? popularno?? zyska? wi?c outsourcing IT. Zapotrzebowanie na us?ugi data center, jak cloud i serwery dedykowane, b?dzie rosn??, bo biznes w tzw. nowej normalno?ci wymaga elastycznego i bezpiecznego IT, a tak?e przygotowania na kolejne sytuacje kryzysowe. To sprzyja cyfryzacji firm i wdra?aniu rozwi?za? zapewniaj?cych ci?g?o?? dzia?ania, a w rezultacie rozwojowi bran?y IT. – mówi Jaros?aw ?uczkiewicz, CMO Atman.
Zmiany maj? dwa oblicza
Z jednaj strony, konieczno?? wdra?ania nowych, wcze?niej nie stosowanych rozwi?za? to zupe?nie nowe okazje do rozwoju w innych obszarach, ale z drugiej strony, ka?da zmiana stanowi koszt i ryzyko.
Bran?a IT, tak jak wiele innych sektorów gospodarki, równie? odczuje skutki kryzysu wywo?anego pandemi?. IDC wskazuje, ?e przedsi?biorstwa b?d? ogranicza? nak?ady na tradycyjne IT: komputery, urz?dzenia mobilne, serwery czy us?ugi. Dodatkowo, cz??? pracowników zostanie na Home Office ju? na sta?e. To powa?ana zmiana dla administratorów IT, którzy musz? zdalnie zarz?dza? cz?sto rozsian? po ca?ej Polsce i przestarza?? infrastruktur? IT. Standardem stan? si? narz?dzia do ujednoliconego zarz?dzania punktami ko?cowymi (UEM), takie jak baramundi Management Suite, które pozwalaj? na zdalny dost?p do urz?dze? firmowych i automatyzacj? wielu podstawowych czynno?ci np. aktualizacji systemu. – podkre?la Sebastian W?sik, Country Manager na Polsk?, baramundi software AG, producent systemu baramundi Management Suite.
Z pewno?ci?, dzi?ki pandemii wiele firm zmieni?o swoje postrzeganie rozwi?za? technologicznych. Praca zdalna pokaza?a, ?e mimo zamkni?tych firm, niedzia?aj?cych procedur, ogólno?wiatowego zagro?enia epidemiologicznego, mo?liwe jest kontynuowanie dzia?alno?ci. I od stopnia digitalizacji firmy zale?y finalne powodzenie takiego funkcjonowania na odleg?o??.
Kryzys, przez który przechodzimy jest okazj? do tego, aby zaprezentowa? mo?liwo?ci, jakie zapewnia wdro?enie konkretnych rozwi?za?. Nigdy wcze?niej nie zdarzy?o si?, ?eby przedstawiciele firm nie zwi?zanych z bran?? IT wyra?ali tak? ch?? poznania produktów i us?ug IT. I cho? na zainteresowanie nie mo?na narzeka?, to na efekty i zwi?zane z nimi inwestycje w rozwi?zania trzeba b?dzie jeszcze poczeka?.