Kryzys, o którym nikt nie mówi. 82% wzrost luki w AI to dopiero pocz?tek

Klaudia Ciesielska
6 Min

Polska scena sztucznej inteligencji w 2025 roku to opowie?? o dwóch skrajno?ciach. Z jednej strony, jeste?my ?wiadkami bezprecedensowych sukcesów. Polskie startupy AI, takie jak ElevenLabs, pozyskuj? setki milionów z?otych od czo?owych ?wiatowych inwestorów, a kraj aktywnie uczestniczy w globalnym wy?cigu technologicznym, rozwijaj?c zaawansowane koncepcje, takie jak agentowa AI. Z drugiej strony, twarde dane maluj? obraz g??bokiego kryzysu na rynku krajowym: najwi?kszej od 15 lat luki kompetencyjnej, alarmuj?co niskiej dojrza?o?ci wdro?e? w firmach i braku strategicznego podej?cia do rozwoju talentów.   

Ten rozd?wi?k – nazwijmy go polskim paradoksem AI – to nie tylko ciekawostka statystyczna. To fundamentalne wyzwanie strategiczne. Je?li nie zostanie ono rozwi?zane, Polska ryzykuje utrwalenie swojej pozycji jako narodu wykwalifikowanych u?ytkowników gotowych narz?dzi AI, zamiast sta? si? narodem twórców fundamentalnych technologii. W d?u?szej perspektywie podwa?a to nasz? konkurencyjno?? i grozi zmarnowaniem historycznej szansy, jak? niesie rewolucja AI.

Polska jako eksporter innowacji

Nie ma w?tpliwo?ci, ?e polski sektor technologiczny jest w pe?ni zintegrowany z globalnym obiegiem idei. Kluczowe trendy na 2025 rok, identyfikowane przez wiod?ce firmy analityczne, takie jak Gartner czy Forrester – w tym agentowa AI (Agentic AI), zarz?dzanie AI (AI Governance) czy rozumuj?ca AI (Reasoning AI) – s? nie tylko dyskutowane, ale i aktywnie rozwijane w polskich firmach.   

Co wa?niejsze, ambicje te przek?adaj? si? na wymierne, finansowe sukcesy. W 2024 roku polskie startupy zwi?zane ze sztuczn? inteligencj? przyci?gn??y ponad miliard z?otych kapita?u wysokiego ryzyka. Spektakularne rundy finansowania, takie jak pozyskanie ponad 700 mln PLN przez ElevenLabs czy 121 mln PLN przez Wordware, dowodz?, ?e polskie firmy s? w stanie konkurowa? na najwy?szym ?wiatowym poziomie i przyci?ga? kapita? od najbardziej presti?owych funduszy, jak Andreessen Horowitz. Te sukcesy utwierdzaj? inwestorów w przekonaniu, ?e Polska ma realny potencja?, by sta? si? g?ównym hubem AI w regionie Europy ?rodkowo-Wschodniej.   

Kryzys kompetencji i adopcji

Jednak gdy spojrzymy na rynek wewn?trzny, optymizm ust?puje miejsca niepokojowi. Zapotrzebowanie na talenty AI stworzy?o najwi?ksz? luk? kompetencyjn? w polskim IT od ponad 15 lat. Deficyt specjalistów wzrós? w ci?gu roku o alarmuj?ce 82%. Ten kryzys jest odczuwalny na poziomie zarz?dów. Zgodnie z raportem Microsoft Work Trend Index, a? 84% polskich liderów biznesu planuje wdro?y? agentów AI, ale jednocze?nie przyznaje, ?e w ich organizacjach istnieje g??boka „luka kompetencyjna”.   

Ten rozd?wi?k mi?dzy ambicj? a dzia?aniem jest uderzaj?cy. Pomimo deklaracji, a? 52% organizacji nie prowadzi ?adnych szkole? z zakresu generatywnej AI dla swoich zespo?ów. Wdro?enia, które maj? miejsce, s? cz?sto powierzchowne. Wed?ug danych McKinsey, zaledwie 1% mened?erów w Polsce okre?la implementacj? AI w swojej organizacji jako „dojrza??”. Chocia? 78% respondentów deklarowa?o u?ycie tej technologii w 2024 roku, wydaje si?, ?e ma ono g?ównie charakter eksperymentalny, a nie jest g??boko zintegrowane ze strategi? firmy.

Odpowied? systemowa i strategiczna pu?apka

Polski system edukacyjny i rynek zareagowa?y na te wyzwania. Czo?owe uczelnie, takie jak Uniwersytet Jagiello?ski, Politechnika Warszawska czy Politechnika Pozna?ska, oferuj? ju? wyspecjalizowane kierunki studiów i programy podyplomowe z zakresu sztucznej inteligencji. Dzia?ania te uzupe?niaj? inicjatywy sektora prywatnego, takie jak program Microsoftu maj?cy na celu przeszkolenie miliona Polaków, oraz rz?dowe strategie rozwoju kompetencji cyfrowych.   

Mimo to, stoimy w obliczu fundamentalnego wyzwania, które dotyczy jako?ci, a nie tylko ilo?ci tych kompetencji. Obserwujemy gwa?towny wzrost zjawiska, które mo?na nazwa? „pi?mienno?ci? AI” (AI Literacy) – czyli umiej?tno?ci? korzystania z gotowych narz?dzi. Siedmiu na dziesi?ciu Polaków regularnie korzysta z AI, cz?sto bez formalnego przeszkolenia i wiedzy pracodawcy. Co wi?cej, 44% pracowników woli delegowa? zadania sztucznej inteligencji ni? ludzkiemu koledze, ceni?c jej dost?pno?? i szybko??.   

Jest to jednak dowód na rosn?c? umiej?tno?? konsumpcji technologii, a nie jej tworzenia. Prawdziwa, d?ugoterminowa warto?? ekonomiczna i przewaga konkurencyjna le?? w czym? innym – w „bieg?o?ci AI” (AI Fluency), czyli zdolno?ci do budowania, integrowania i modyfikowania z?o?onych systemów opartych na sztucznej inteligencji.

Sukces ElevenLabs nie wynika? z umiej?tnego korzystania z cudzych modeli, lecz ze stworzenia w?asnego, prze?omowego rozwi?zania technologicznego. To w?a?nie ta zdolno?? do tworzenia fundamentalnej w?asno?ci intelektualnej przyci?gn??a globalny kapita?. Je?li polska gospodarka ma w pe?ni skapitalizowa? swoje ambicje, musimy dokona? strategicznego zwrotu.   

Od u?ytkownika do twórcy

Polski paradoks AI stawia nas na rozdro?u. Mo?emy pod??y? ?cie?k? masowej adopcji gotowych narz?dzi, staj?c si? efektywnym, ale wci?? zale?nym od zewn?trznych dostawców rynkiem. To droga bezpieczna, ale ograniczaj?ca nasz potencja? do roli podwykonawcy w globalnym ?a?cuchu warto?ci AI.

Alternatyw? jest ?wiadome i strategiczne budowanie kompetencji w zakresie tworzenia technologii. Wymaga to fundamentalnej zmiany w my?leniu – zarówno na poziomie strategii pa?stwa, programów korporacyjnych, jak i programów nauczania. Musimy agresywnie przesun?? punkt ci??ko?ci z uczenia, jak u?ywa? AI, na kszta?cenie talentów in?ynierskich i naukowych zdolnych do budowania z AI.

Konieczne jest wspieranie nie tylko startupów, ale ca?ego ekosystemu, który je tworzy: od edukacji podstawowej, przez specjalistyczne studia, po zach?ty do prowadzenia w Polsce prac badawczo-rozwojowych. Firmy musz? przesta? postrzega? szkolenia AI jako koszt i zacz?? traktowa? je jako kluczow? inwestycj? w budowanie przewagi konkurencyjnej.

Rozwi?zanie polskiego paradoksu AI zdecyduje o naszej pozycji gospodarczej na dekady. Mamy globalne talenty i ambicje. Teraz musimy zbudowa? krajowy fundament, który pozwoli im w pe?ni rozkwitn??. Czas przej?? od fascynacji mo?liwo?ciami AI do strategicznego budowania w?asnych zdolno?ci w tej dziedzinie.

Udostępnij
Redaktor Brandsit