Uber przyci?ga mikroprzedsi?biorców jak magnes, a sami kierowcy maj? smyka?k? do interesów. To dwa kluczowe wnioski p?yn?ce z badania #Prowadz?Biznes, zrealizowanego przez Instytut Bada? Pollster i Juli? Izma?kow?, na zlecenie polskiego oddzia?u firmy Uber.
Maszynka do robienia mikroprzedsi?biorców
#Prowadz?Biznes to pierwsze badanie przedsi?biorczo?ci w?ród kierowców korzystaj?cych z Ubera, przeprowadzone na zlecenie polskiego oddzia?u firmy przez niezale?ny Instytut Bada? Pollster i Juli? Izma?kow?. Na pytania odpowiedzia?o 3328 kierowców korzystaj?cych z aplikacji na terenie Warszawy.
? 58 proc. kierowców zosta?o sklasyfikowanych jako „urodzeni przedsi?biorcy”, zdradzaj?cy rozwini?te zdolno?ci biznesowe i zmys? do interesów.
? A? 7 na 10 kierowców (70 proc. badanych) twierdzi, ?e „zrobiliby biznes ze wszystkiego, je?li rozpoznaliby w tym potencja?”. Z analiz Instytutu Bada? Pollster oraz Julii Izma?kowej wynika, ?e to grupa kierowców „pomys?owych, operatywnych, uwielbiaj?cych wyzwania”, do których dzwoni? znajomi, gdy chc? za?atwi? jak?? spraw?.
? Z kolei 41 proc. kierowców korzystaj?cych z aplikacji Uber to „nierozbudzeni przedsi?biorcy”, „maj?cy wizj?, wiedz? i klientów, którzy pójd? z nimi wsz?dzie”. Biznesplan maj? rozpisany w g?owie, ale jednocze?nie czuj?, ?e czego? wci?? im brakuje”, cz?sto wi?c wspó?pracuj? z innymi partnerami.
? Tylko 1 proc. przebadanych kierowców nie wykazuje oznak zainteresowania biznesem w ogóle i woli pozosta? w swojej strefie komfortu.
Kierowcy korzystaj?cy z aplikacji Uber to osoby aktywne, ch?tnie anga?uj?ce si? w nowe dzia?ania – mówi Pawe? Piekarski, cz?onek zarz?du Instytutu Bada? Pollster – Pokazuj? to zarówno analiza, jak i ch?? udzia?u w naszym badaniu, pozytywny odzew kierowców przekroczy? nasze naj?mielsze oczekiwania.
47 proc. kierowców deklaruje, ?e dzi?ki wspó?pracy z Uberem dysponuje ?rodkami pozwalaj?cymi na rozwój w?asnej dzia?alno?ci:
Przez pó?tora roku je?dzi?em sam, na w?asnej dzia?alno?ci. Zarobione pieni?dze szybko przesta?y by? dodatkiem do pensji trenera personalnego, a sta?y si? g?ównym ?ród?em dochodu. Dlatego zdecydowa?em si? rozszerzy? dzia?alno?? i skupi? na wspó?pracy z Uberem. Dzi? po ponad dwóch latach, moja flota liczy ponad 40 aut, a szybko rozwijaj?cy si? biznes troch? wymusi? na mnie kolejne inwestycje: w zak?ad wulkanizacyjny, myjni?, wypo?yczalni? aut czy zak?ad blacharsko – lakierniczy. Kolejnym krokiem b?dzie rozwój benefitów dla kierowców, bez których przecie? nie by?oby tego biznesu – wylicza Patryk Huszcza z firmy Personalnie24, wspó?pracuj?cy z Uberem jako partner.
Zaskakuj?cy mo?e okaza? si? fakt, ?e partnerzy, korzystaj?cy z aplikacji Uber cz?sto traktuj? aplikacj? g?ównie jako maszynk? do zarabiania pieni?dzy. Podkre?laj?, ?e pracuj? przede wszystkim „na siebie”, „na swój rachunek”, faktycznie czuj?c si? w?a?cicielami jednoosobowych firm na czterech kó?kach. Z drugiej strony aplikacja Uber walnie przyczyni?a si? do wzrostu liczby osób prowadz?cych jednoosobowe dzia?alno?ci gospodarcze w Polsce. Z badania #Prowadz?Biznes wynika, ?e co trzeci kierowca (32 proc.) zdecydowa? si? na otworzenie nowej dzia?alno?ci i dywersyfikacj? ?róde? dochodów. ?mia?o mo?na zatem powiedzie?, ?e Uber nap?dza sektor mikroprzedsi?biorstw nad Wis??.
Wspó?prac? z Uberem rozpocz??am pod koniec 2015 roku. Wcze?niej prowadzi?am agencj? eventow?, ale chcia?am spróbowa? czego? nowego. Zdolno?ci finansowe firmy nabra?y rozp?du, w zwi?zku z tym zaryzykowa?am i kupi?am pierwsze auto, bardzo szybko znalaz?am zapotrzebowanie na kolejne. Mniej wi?cej po dwóch latach zauwa?y?am, ?e przychody z dzia?alno?ci zwi?zanej z Uberem s? równowa?ne z tymi agencyjnymi, a nawet zacz??y je przewy?sza?, w zwi?zku z tym zmieni?am priorytety. Uber sta? si? podstaw? mojej pracy. Poniewa? praktycznie wszyscy moi pracownicy i wspó?pracownicy byli obcokrajowcami, musia?am znale?? hostel oraz zaj?? si? legalizacj? pobytów. Wraz z przyjació?k? otworzy?y?my 40-pokojowy hostel, na 120 osób. Liczba kierowców ros?a, podobnie jak liczba samochodów, dlatego kolejnym krokiem sta?o si? otwarcie warsztatu samochodowego. Ka?da z tych decyzji potwierdza, ?e podstaw? tej pracy s? relacje z drugim cz?owiekiem. Dzi?ki Uberowi nie tylko rozwin??am swój biznes, ale przede wszystkim zawar?am znajomo?ci, które zarówno na gruncie biznesowym jak i prywatnym kontynuuj? do dzi? – mówi Marta Karaaga z firmy Pink Cat – So Berry, wspó?pracuj?ca z Uberem jako partner.
Kodeks kierowcy korzystaj?cego z Ubera: wolno??, elastyczno??, niezale?no??
Kierowcy-przedsi?biorcy korzystaj?cy z Ubera najcz??ciej jako atuty takiej pracy wymieniali: elastyczny czas pracy, bez ogranicze? godzinowych (97 proc.), mo?liwo?? kontrolowania swoich dziennych zarobków i terminowe wyp?aty wynagrodzenia (95 proc.), poczucie wolno?ci i decydowania o sobie (94 proc.), mo?liwo?? szybkiego rozpocz?cia pracy i minimum formalno?ci (92 proc.), okazja do rozwoju w?asnych pasji i zainteresowa? w trakcie pracy oraz bycia na bie??co z nowinkami technologicznymi (w obu przypadkach 90 proc. wskaza?).