Kto korzysta na optymalizacji procesów w firmie?

Klaudia Ciesielska
5 Min

Naturalne dla przedsi?biorstw jest szukanie nowych rozwi?za?, pozwalaj?cych im na zwi?kszenie przychodów, zminimalizowanie kosztów lub przyspieszenie pracy. Cz?sto efekt ten mo?na osi?gn?? poprzez optymalizacj? istniej?cych ju? w firmie procesów biznesowych. Poni?ej prezentujemy, czym jest optymalizacja procesów biznesowych oraz kto zyskuje na niej najwi?cej.

Proces biznesowy to w ogólnym uj?ciu ka?da powtarzalna czynno??, która w wymierny sposób wp?ywa na prowadzenie biznesu. Do najistotniejszych procesów nale?? te zwi?zane z obiegiem dokumentów, zarz?dzaniem projektami, pozyskiwaniem i utrzymaniem klientów, rekrutacj? czy logistyk?.

Czym jest optymalizacja procesu?

Poj?cie procesu na sta?e wpisane jest w prowadzenie biznesu. Jednak obecnie bardzo wielu przedsi?biorców, szczególnie z sektora M?P, zdaje si? nie mie? ?wiadomo?ci, ?e uzyskanie efektu ko?cowego jest tylko jednym z mierników jako?ci danego procesu. Oprócz niego wa?ne s? tak?e takie czynniki jak wydajno?? (czyli maksymalizacja zysków z procesu) czy efektywno??, rozumiana jako zwi?kszenie stosunku zysków do kosztów. Niezwykle istotna jest tak?e elastyczno??, pozwalaj?ca na dostosowania procesu do wymogów sytuacji w firmie i otoczenia zewn?trznego. Optymalizacja procesu, najogólniej mówi?c, polega na dopasowaniu jego przebiegu do obecnej sytuacji firmy i celów, jakie przedsi?biorstwo chce osi?gn??. Je?eli wi?c przedsi?biorstwo b?dzie d??y?o do oszcz?dno?ci, optymalizacja b?dzie d??y?a do minimalizacji kosztów dzia?alno?ci, a w przypadku szybkiego rozwoju firmy, zoptymalizowany proces zapewni maksymaln? szybko?? dzia?ania w wybranym  obszarze. Dost?pna obecnie dla firm technologia IT u?atwia optymalizacj? procesów jak nigdy wcze?niej.

Wsparcie procesów optymalizacyjnych ze strony rozwi?za? informatycznych jest dzi? bardzo kompleksowe. Do dyspozycji firm s? przede wszystkim technologie z zakresu zbierania, przetwarzania i analizy danych, pozwalaj?ce na wyszczególnienie nieefektywnych obszarów oraz monitorowanie post?pów procesu optymalizacji. Ponadto, cz??? z procesów zwi?zana ze sprzeda?? np. z e-commerce, mo?e obecnie zosta? zoptymalizowana pod k?tem do?wiadcze? u?ytkownika ko?cowego. Dlatego te? coraz wi?ksz? popularno?ci? w obszarze optymalizacji ciesz? si? us?ugi zwi?zane z projektowaniem UX (User Experience) – mówi Remigiusz Samborski z firmy SoftServe, specjalizuj?cej si? w rozwoju oprogramowania i us?ugach doradczych dla przedsi?biorstw.

Wielu beneficjentów

Bez wzgl?du na to, pod jakim k?tem optymalizuje si? proces, g?ównym beneficjentem tego dzia?ania zawsze b?d? klienci – zarówno indywidualni, jak i biznesowi. Dzieje si? tak dlatego, poniewa? wydajniejsze i efektywniejsze procesy przek?adaj? si? na lepsz? prac? ca?ego przedsi?biorstwa, a wi?c i na jego produkt ko?cowy. Klienci mog? wi?c otrzymywa? produkt szybciej, mo?e on by? lepszej jako?ci, a tak?e – mie? ni?sz? cen?, poniewa? optymalizacja mo?e zwi?kszy? wydajno?? pracowników, znacznie redukuj?c koszty pracy. Dla partnerów biznesowych i kontrahentów, optymalizacja procesów prze?o?y si? na stabilniejsz? i pewniejsz? wspó?prac?. Optymalizacja jest wi?c jednym z istotnych narz?dzi budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. Drug? grup? zyskuj?c? na optymalizacji procesów, szczególnie tych wewn?trzfirmowych, s? pracownicy. Dzi?ki efektywnemu procesowi obiegu informacji i dokumentów, a tak?e sprawnemu systemowi zarz?dzania projektami ich praca jest nie tylko wydajniejsza, ale te? i przyjemniejsza.

Przy projektowaniu systemów IT, wspieraj?cych obs?ug? wewn?trzfirmowych procesów biznesowych, bardzo istotnym czynnikiem jest komfort pracy osób, które z tych systemów b?d? korzysta?. Bardzo cz?sto intuicyjno?? aplikacji i jej transparentno?? ma równie wysoki wp?yw na wydajno?? co zastosowane rozwi?zania informatyczne – mówi Remigiusz Samborski z firmy SoftServe.

Finalnie, na wdro?eniu optymalizacji do firmy zyskuje samo przedsi?biorstwo i jego w?a?ciciel. Posiadanie wydajnych i zoptymalizowanych procesów wewn?trz firmy wp?ywa bowiem na jej warto?? rynkow? i jest brane pod uwag? m.in. przy jej wycenie.

Si?a do?wiadczenia

Przedsi?biorcy, którzy chcieliby przeprowadzi? analiz? i optymalizacj? procesów w swojej firmie, maj? obecnie do wyboru ca?y szereg mo?liwo?ci. Dzieje si? tak, poniewa? na rynku istnieje wiele przedsi?biorstw IT specjalizuj?cych si? we wsparciu procesów biznesowych.

Aby wybra? odpowiedniego us?ugodawc? warto najpierw spojrze? w jego portfolio produktowe. Firma wyspecjalizowana tylko w jednym obszarze nie przeprowadzi kompleksowej optymalizacji danego procesu, poniewa? nie b?dzie potrafi?a odpowiednio oceni? jego powi?za? z innymi elementami dzia?aj?cymi w firmie – komentuje Remigiusz Samborski z SoftServe.

Ponadto, przedsi?biorstwa IT dzia?aj?ce na polskim rynku znacznie ró?ni? si? od siebie wielko?ci?. Cz??? z nich to ma?e firmy i startupy, które dopiero zaczynaj? swoj? przygod? w biznesie, a cz??? to dzia?aj?ce w Polsce oddzia?y wielkich, mi?dzynarodowych korporacji. Zdecydowan? przewag? tych drugich jest do?wiadczenie p?yn?ce z wieloletniej dzia?alno?ci na rynku mi?dzynarodowym, najcz??ciej potwierdzone wieloma zako?czonymi sukcesem wdro?eniami w przedsi?biorstwach na ró?nych szczeblach rozwoju.

Udostępnij
Redaktor Brandsit