Obowi?zkiem ka?dego oferenta w post?powaniu przetargowym, jest posiadanie statusu wykonawcy, czyli podmiotu zdolnego do realizacji zlecenia, udzielonego mu drog? przetargu. Kto mo?e taki status zdoby??
Zdolno?? do czynno?ci prawnych to podstawa!
Status wykonawcy mo?e posiada? wy??cznie ta osoba, która posiada ca?kowit? zdolno?? do czynno?ci prawnych. Zdolno?? ta jest niezb?dna zarówno w kontek?cie samego post?powania, jak i realizacji danego zlecenia.
Nie masz firmy? Nie masz problemu!
Podej?? do przetargu w roli wykonawcy mo?e ka?dy podmiot. Co wa?ne – nie musi on posiada? w?asnej firmy. Wr?cz przeciwnie – mo?e by? to równie? osoba fizyczna, nieprowadz?ca dzia?alno?ci gospodarczej. W razie wygrania przetargu to do jej obowi?zków b?dzie nale?e? przygotowanie odpowiednich si? i ?rodków, niezb?dnych do wykonania zlecenia.
A co z osobami prawnymi?
Osoby prawne równie? mog? pe?ni? rol? wykonawców w przetargach. Mamy tu na my?li w g?ównej mierze:
1. Spó?ki kapita?owe uregulowane w Kodeksie Spó?ek Handlowych
2. Spó?dzielnie – utworzone w ramach ustawy o prawie spó?dzielczym.
3. Ko?cio?y – przetargi mog? by? realizowane równie? przez ko?cio?y (wyznania), o ile posiadaj? one stosown? osobowo?? prawn?.
4. Wy?sze uczelnie – mog? one bra? udzia? w przetargach na podstawie Ustawy o Szkolnictwie Wy?szym.
5. Spó?ki osobowe, z ograniczon? odpowiedzialno?ci? a tak?e akcyjne (w czasie trwania tak zwanej organizacji).
6. Stowarzyszenia zwyk?e – które zosta?y utworzone na podstawie Ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.
Kiedy mo?na uniewa?ni? przetarg?
Podmiot zamawiaj?cy przetarg nie mo?e w dowolnym czasie uniewa?ni? wspomnianego post?powania. Mo?e to zrobi?, je?li wyst?pi kilka istotnych czynników, które – przewidziane przez prawo – mog? doprowadzi? do uniewa?nienia przetargu.
Przekroczenie bud?etu
Jednym z najcz??ciej spotykanych przyczyn, prawnie zezwalaj?cych na uniewa?nienie post?powania przetargowego, jest przekroczenie bud?etu. Za?ó?my, ?e zamawiaj?cy okre?li? bud?et na poziomie 200 000 z?otych. Je?li najkorzystniejsza oferta przekracza ów bud?et, post?powanie przetargowe mo?e zosta? uniewa?nione. Zw?aszcza, ?e przepisy dotycz?ce konieczno?ci wyboru najta?szego oferenta nie s? ju? uwzgl?dnione w polskim prawie (od 2014 roku).
Brak wa?nych ofert
Kolejn? przes?ank? prawn? przemawiaj?c? za konieczno?ci? uniewa?nienia bud?etu, jest brak wa?nych ofert przetargowych. Je?li do przetargu nie zg?osi si? ?aden oferent (b?d? te? oferenci nie spe?niaj? warunków przetargu), przetargi s? uwa?ane za uniewa?nione.
Zmiana okoliczno?ci w których rozpisano post?powanie przetargowe
Przetargi mog? by? te? uniewa?nione w sytuacji, gdy dosz?o do ra??cych zmian okoliczno?ci, w których zosta?y one rozpisane. Chodzi tu przede wszystkim o:
– bardzo istotne zmiany, które nie le?? w interesie publicznym i ich pomini?cie mog?oby doprowadzi? do niepotrzebnego wydania ?rodków publicznych
– zmiany, których wyst?pienia nie mo?na by?o przewidzie? wcze?niej i które tym samym nie s? zale?ne od woli cz?owieka.
Warto doda?, ?e zdefiniowanie wspomnianych zmian jest bardzo trudne i cz?sto doprowadza do ró?nych nadu?y? w zakresie post?powa? przetargowych.
Przygotowane przy wspó?pracy z portalem www.oferent.com.pl