Mundial to wielki biznes nie tylko dla firm, które s? w?ród sponsorów. Na jakie spó?ki warto gra? podczas pi?karskich mistrzostw ?wiata w Katarze?
Adidas, McDonald’s i Coca-Cola, to g?ówni sponsorzy mundialu, który jest rekordowy, ze wzgl?du na poniesione koszty, które wynosi?y ponad 200 mld USD, gdy poprzednie mistrzostwa przeprowadzano wydaj?c 10-15 mld USD. Marketingowcy ocenili, ?e transmisje z Kataru obejrzy 5 mld osób, gdy wcze?niej ich widownia nie przekracza?a 3 mld.
Dzi?ki mistrzostwom Adidas chce zrekompensowa? sobie du?e wcze?niejsze straty, bo od ko?ca czerwca 2021 r. kurs akcji tej firmy spad? o ok. 60%.
– Mundial to okazja, aby kupi? akcje spó?ek mocno przecenionych, a dotyczy to zw?aszcza firm europejskich – mówi Maciej Kietli?ski, ekspert XTB. – S? te? firmy, które mog? zyska? w sposób po?redni, na zasadzie „kilofa i ?opaty”, a do takich nale?? spó?ki bukmacherskie.
Jednak b?d? te? i rozczarowania, a zacz??o si? od wprowadzenia zakazu sprzeda?y alkoholu na stadionach, co oprotestowuje w?a?ciciel marki Budweiser, który chce obni?y? umow? sponsorsk? z FIFA o 47,2 mln USD.
– Jednak warto uwzgl?dni?, ?e dochody ze sprzeda?y na stadionach to tylko mniejsza cz??? z osi?ganych zysków, wa?niejsi s? kibice, którzy zasiedli przed telewizorami – komentuje ekspert XTB. – To dzi?ki kibicom telewizyjnym zwi?kszonych zysków mog? spodziewa? si? polskie firmy sprzedaj?ce napoje i produkty zaliczane do podstawowego „zestawu kibica”.
?ród?o: MarketNews24