Rozbity ekran i zalanie wod? to nie jedyne usterki, z powodu których serwis mo?e odmówi? naprawy smartfona w ramach gwarancji. Podobnie mo?e sko?czy? si? korzystanie z nieoryginalnych akcesoriów, przegrzanie urz?dzenia czy nawet intensywny trening z telefonem na si?owni.
Lista usterek, które wykluczaj? napraw? gwarancyjn? jest do?? d?uga. Znajduj? si? na niej przede wszystkim uszkodzenia wynikaj?ce z niew?a?ciwego u?ytkowania sprz?tu oraz takie, których przyczyn? nie jest wada fabryczna urz?dzenia.
Producenci odmawiaj? naprawy gwarancyjnej najcz??ciej w przypadku wyst?pienia uszkodze? mechanicznych. Jednak taka odmowa wcale nie oznacza, ?e telefonu nie da si? naprawi? w ogóle – powiedzia? Piotr Pachota z serwisu GoRepair.pl. – Cz?sto s? to naprawy, których mo?na dokona? praktycznie od r?ki i których cena nie przekracza 200-300 z? – doda?.
Rozbita szybka i uszkodzony wy?wietlacz
G?ównymi przyczynami odmowy naprawy smartfona w ramach gwarancji s? wszelkie uszkodzenia mechaniczne, najcz??ciej uszkodzone wy?wietlacze lub rozbite szybki. Praktycznie ka?da usterka, która by?a spowodowana upadkiem urz?dzenia- je?li nie posiadamy np. rozszerzonej gwarancji lub specjalnego ubezpieczenia –wi??e si? z napraw? na w?asny koszt.
Serwisy gwarancyjne mog? te? odmówi? naprawy w przypadku, gdy na obudowie widoczne s? p?kni?cia i rysy, a usterka dotyczy zupe?nie innego elementu – np. baterii lub mikrofonu. Podobnie b?dzie w sytuacji, gdy z winy u?ytkownika uszkodzony zostanie port ?adowania albo z??cze s?uchawkowe.
Niebezpieczny kontakt z wod?
Utrata gwarancji nast?puje tak?e po tzw. ingerencji cieczy. Dochodzi do niej nie tylko podczas bezpo?redniego kontaktu urz?dzenia z wod?, ale tak?e np. po wej?ciu z ch?odnej ulicy do ciep?ego pomieszczenia, gdy przechowuje si? telefon w kieszeni podczas intensywnego treningu na si?owni lub przy cz?stym u?ywaniu smartfona w ?azience.
Czujniki zamontowane w newralgicznych punktach ka?dego urz?dzenia zmieniaj? kolor nawet przy niewielkim kontakcie z ciecz?, wilgoci? lub par? wodn?. Co ciekawe praktycznie wszystkie wodoszczelne smartfony maj? w warunkach gwarancji zapisek, wykluczaj?cy mo?liwo?? naprawy po ingerencji cieczy do wn?trza obudowy.
Mniej popularne przyczyny
Spo?ród tych mniej znanych powodów utraty gwarancji producenta warto wymieni? te, które zdarzaj? si? coraz wi?kszej liczbie osób – s? to usterki spowodowane korzystaniem z nieoryginalnych ?adowarek oraz kabli. Niskiej jako?ci produkty mog? spowodowa? zwarcie lub przepi?cie na p?ycie g?ównej, a w skrajnych przypadkach nawet zapalenie si? telefonu.
Utrat? gwarancji mo?e sko?czy? si? tak?e przegrzanie urz?dzenia spowodowane np. pozostawieniem ?adowanego smartfona w samochodzie w nas?onecznionym miejscu, a tak?e proces wgrywania nieoryginalnego oprogramowania. Tak samo sko?czy si? wizyta w nieautoryzowanym serwisie lub próba samodzielnego otworzenia obudowy urz?dzenia.
Sposób na gwarancj?
Tak naprawd? nie istnieje ?aden sposób na „przechytrzenie” gwarancji i skorzystanie z darmowej naprawy po zalaniu lub rozbiciu smartfona. Mo?liwo?ci weryfikacji oraz ograniczenia gwarancji ustanawiane przez producentów nie pozostawiaj? pola manewru. Aby unikn?? zaskoczenia, warto zaraz po zakupie telefonu przeczyta? instrukcj? obs?ugi oraz warunki gwarancji.
Rozbita szybka, zalanie smartfona, czy te? odmowa wykonania naprawy gwarancyjnej wcale nie musz? oznacza? konieczno?ci zakupu nowego urz?dzenia. W takim przypadku zawsze mo?na skorzysta? z us?ug serwisów pogwarancyjnych, które naprawiaj? wi?kszo?? wyst?puj?cych usterek z wykorzystaniem najnowocze?niejszego sprz?tu oraz oryginalnych cz??ci.