Im wi?ksza autonomia pracownika, tym wi?ksze jego zaanga?owanie w miejscu pracy. Mi?dzynarodowe badania pokazuj?, ?e dla 59% pracowników elastyczno?? dzia?ania, w tym autonomia, jest wa?niejsza nawet ni? wynagrodzenie czy inne benefity.
W gda?skim Dynatrace Lab, nale??cym do ?wiatowego lidera zautomatyzowanego monitoringu oprogramowania, taka kultura pracy to codzienno?? – i znacz?co przek?ada si? na satysfakcj? z pracy. Zosta?a ona wdro?ona w odpowiedzi na zapotrzebowanie najlepszych talentów na mo?liwo?ci rozwoju i poczucie decyzyjno?ci. – Autonomia anga?uje bardziej ni? benefity i kreuje przysz?ych liderów z uwagi na elastyczno?? dzia?ania oraz nieograniczone mo?liwo?ci rozwoju – podkre?la Ewa Fijo?ek, Director of Software Development w Dynatrace.
Szeroki wachlarz benefitów to najcz??ciej stosowane narz?dzie do zwi?kszenia satysfakcji i zaanga?owania oraz zatrzymania pracowników w firmie. Jednak wdra?anie w organizacji kultury stawiaj?cej na rozwój i autonomi? dzia?ania mo?e by? znacznie bardziej efektywne ni? najdro?sze benefity. – Praktykowanie kultury autonomii wi??e si? z bardzo wymiernymi efektami. Widzimy, ?e zaanga?owanie osób zatrudnionych w Gda?sku jest wysokie, m.in. w ramach Klubu Autonomii odbywaj? si? intensywne dyskusje na temat tego, co usprawni? w firmie i w jaki sposób. Bior? w nich udzia? pracownicy ka?dego szczebla, a ka?da z tych rozmów przeradza si? w realne dzia?anie. Co wi?cej – byli pracownicy ch?tnie do nas wracaj?. Takich tzw. Bumerangów, którzy uznali nasz? kultur? za konkurencyjn? po porównaniu jej z realiami pracy w innych firmach, jest u nas naprawd? sporo – dodaje Ewa Fijo?ek.Â
Zatrzymanie pracowników w firmie i zapewnienie im satysfakcjonuj?cego ?rodowiska pracy staje si? coraz wi?kszym wyzwaniem – w ubieg?ym roku a? 28 proc. badanych zatrudnionych z ca?ego ?wiata rozwa?a?o zmian? pracodawcy lub zawodu.
Silna kontrola i mikrozarz?dzanie staj? si? passe
Pracownicy, szczególnie w bran?y IT, to osoby wymagaj?ce nie tylko mo?liwo?ci rozwoju, ale równie? oczekuj?cy elastyczno?ci dzia?ania i podejmowania decyzji. W efekcie mikrozarz?dzanie, czyli styl oparty na mocnej kontroli pracy podw?adnych coraz rzadziej si? sprawdza. Blisko 9 na 10 pracowników z ca?ego ?wiata przebadanych przez firm? konsultingow? Trinity Solutions, stwierdzi?o, ?e wp?ywa ono negatywnie na ich morale.
Autonomia to win-win dla firmy i pracownika
W ramach autonomii pracownik, przy wsparciu mentorów lub kierowników, samodzielnie wyznacza swoje zadania i realizuje je w sposób, który uwa?a za w?a?ciwy oraz zgodny z celami firmy. Podstaw? takiej relacji jest zaufanie, otwarto?? na pomys?y pracowników niezale?nie od stanowiska. To z kolei przek?ada si? na wi?ksze poczucie wp?ywu na otoczenie pracy, ale tak?e mniejszy poziom stresu.
– Poczucie kontroli w pracy czy poza ni? jest podstaw? rozwoju i satysfakcji z realizowanych zada?. Autonomia to tak?e otwarcie na pomys?y pracowników niezale?nie od stanowiska. Dzi?ki temu mo?emy skupi? si? na realizacji zada? i dzieleniu si? wiedz? niezale?nie od hierarchii. Taka kultura pracy jest kluczowa dla dobrostanu pracowników – podkre?la Ewa Fijo?ek, Director of Software Development w Dynatrace.
W kulturze autonomii ka?dy mo?e by? liderem
Umieszczenie pracownika w centrum podejmowania decyzji mo?e by? cenniejsze ni? najlepsze benefity. To daje mu nie tylko narz?dzia do rozwoju, ale przede wszystkim wolno?? kszta?towania swojej ?cie?ki zawodowej. Zmotywowany w ten sposób pracownik maj?cy swobod? dzia?ania b?dzie pozytywnie wp?ywa? na ca?y zespó?, w efekcie przyczyniaj?c si? do tworzenia przyjaznego ?rodowiska pracy.
Jak pokazuje raport z 2021 roku autorstwa O.C. Tanner Institute, instytucji zajmuj?cej si? zg??bianiem kultury pracy, na decyzj? o podj?ciu zatrudnienia w danej firmie sk?adaj? si? przede wszystkim takie czynniki jak: poczucie sensu dzia?ania, mo?liwo?? osi?gni?cia sukcesu, dost?p do szerokich mo?liwo?ci, bycie docenianym, mo?liwo?? wej?cia w rol? lidera, ale równie? dobrostan pracownika (z ang. wellbeing). Od 53 do 69 proc. pracowników uwa?a je za kluczowe.