Leasing trendem sam w sobie

Klaudia Ciesielska
5 Min
dokumenty min

W ca?ej Europie bardzo wyra?nie wida? trend pokazuj?cy rosn?c? rol? leasingu jako g?ównego ?ród?a finansowania przedsi?biorstw. Zabiegaj? o niego g?ównie firmy z sektora M?P, które si?gaj? po niego cz??ciej ni? po kredyt.

Pocz?tek roku to czas, gdy ch?tnie mówimy o trendach, które wyznacz? kierunek rozwoju na kolejne miesi?ce. Z jednej strony obserwujemy sta?y rozwój technologii i co za tym idzie rosn?c? rol? sztucznej inteligencji, zjawisko HyperReality, super szybki internet mobilny 5G, czy coraz wi?kszy wp?yw botów na obs?ug? klienta. Z drugiej – utrzymuj?cy si? trend eko, potrzeb? transparentno?ci, otwarto?ci oraz zaanga?owania marek w wa?ne spo?eczne kwestie. Miejsce rynku pracodawców coraz wyra?niej zajmuje rynek pracowników, ro?nie te? rola customer experience, czyli jak najwi?kszej dba?o?ci o pozytywne wra?enia klienta we wszystkich punktach styku z mark?. Ekonomia wspó?dzielenia, na której oparte s? takie modele biznesowe jak Airbnb czy Uber, znajduje zastosowanie w wielu nowych bran?ach, a tradycyjna forma „pay per product” zostaje wypierana przez model subskrypcji, gdzie za produkt czy us?ug? p?aci si? abonament.

Jakie s? wi?c g?ówne trendy na rynku us?ug leasingowych? Rozwój us?ug zwi?zanych z ekonomi? wspó?dzielenia, rosn?cy udzia? leasingu z wysok? warto?ci? ko?cow?, digitalizacja procesu leasingowego, finansowanie coraz bardziej ?mia?ych projektów czy inwestowanie w projekty badawcze i us?ugi doradcze – to g?ówne tendencje wymieniane przez ekspertów

Trendy w bran?y leasingowej zwi?zane s? ze zmianami, jakie generalnie zachodz? na rynku na p?aszczy?nie technologicznej, ekonomicznej, spo?ecznej, czy komunikacyjnej – mówi Konrad Wi?niowski, Vice President w Grupie Grenke oraz Prezes Zarz?du Grenke w Polsce – Niektóre z nich widoczne s? ju? od jakiego? czasu, inne dopiero daj? o sobie zna? i ich wag? b?dzie mo?na oceni? po up?ywie kilku miesi?cy czy nawet lat. Na pewno warto je obserwowa? i wyci?ga? wnioski, by dopasowa? ofert? do zmieniaj?cej si? sytuacji i lepiej odpowiada? na potrzeby klientów.

Trend pokazuj?cy rosn?c? rol? leasingu w Polsce wida? szczególnie wyra?nie. Zgodnie z badaniami SAFE, opublikowanymi przez Komisj? Europejsk? pod koniec 2017 roku, leasing jest najbardziej istotnym ?ród?em finansowania inwestycji dla 60 proc. polskich przedsi?biorców z sektora M?P. Deklaruj? oni ponadto ch?? wyboru tej opcji w przysz?o?ci. Skutkiem tego wi?kszo?? firm leasingowych kieruje swoj? ofert? w?a?nie do tej grupy i wszystko wskazuje na to, ?e w 2018 roku si? to nie zmieni. W wyniku rozwoju ekonomii wspó?dzielenia i ekonomii dost?pu, zmieniaj? si? natomiast formy umów leasingowych, które coraz cz??ciej przypominaj? umowy najmu. Klienci nie s? ju? zobligowani do finalnego wykupu przedmiotu umowy, ale p?ac?c ni?sz? miesi?czn? rat?, mog? po up?ywie okre?lonego czasu odda? u?ywany produkt leasingodawcy i wymieni? go na nowszy.

Coraz cz?stsze finansowanie za pomoc? leasingu sprz?tu IT, oprogramowania, urz?dze? biurowych, urz?dze? telekomunikacyjnych, sprz?tu poligraficznego, fotograficznego, gastronomicznego czy innych specjalistycznych maszyn to kolejny trend w tej bran?y. W 2017 roku warto?? umów zawieranych w tym obszarze wzros?a a? o 20,4 proc. i ten sta?y wzrost b?dzie si? utrzymywa?. Wp?yw na to ma wspomniany ju? szybki rozwój technologii i tym samym potrzeba korzystania z szybko zmieniaj?cych si? i coraz bardziej zaawansowanych urz?dze?, dobra koniunktura w przemy?le, przyspieszenie wzrostu gospodarczego oraz nap?yw ?rodków finansowych z perspektywy unijnej 2014 – 2020. Tendencj? wzrostow? wida? równie? na rynku nieruchomo?ci – tu wzrost inwestycji finansowanych za pomoc? leasingu jest jeszcze bardziej imponuj?cy i wynosi a? 26,5 proc. w stosunku do 2016 roku.

Ad imageAd image

Wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów wida? natomiast w samym sposobie zawierania umów leasingowych oraz w coraz liczniejszych us?ugach dodatkowych oferowanych przez leasingodawców. Dzi?ki mo?liwo?ci wyboru opcji leasingu przy zakupach on-line, ten sposób finansowania sta? si? równie prosty i szybki, jak w przypadku zakupów ratalnych, a leasing mo?na ju? wzi?? nie ruszaj?c si? sprzed komputera. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w strategii 2018-2020 og?oszonej niedawno przez Zwi?zek Polskiego Leasingu, w której digitalizacja procesu leasingowego oraz projekty badawcze s? priorytetami bran?y. W?ród istotnych aspektów rozwoju wymienia si? równie? takie zagadnienia jak: prawo i podatki, rachunkowo??, etyka, szkolenia oraz o dzia?aniach zmierzaj?cych do zwi?kszenia bezpiecze?stwa.

Reasumuj?c mo?na wi?c powiedzie?, ?e leasing sam w sobie jest wiod?cym trendem na rynku us?ug finansowych w Polsce, a wi?kszo?? zmian w tym obszarze z pewno?ci? b?dzie odpowiedzi? na potrzeby firm z sektora M?P i przyczyni si? do ich bardziej dynamicznego rozwoju.

Udostępnij