Leasing w dobie koronawirusa – jakie mo?liwo?ci ma przedsi?biorca?

Klaudia Ciesielska
5 Min
leasing, wykup

Obecna sytuacja wywo?ana pandemi? spowodowa?a, ?e u wielu przedsi?biorców dosz?o do zaburzenia p?ynno?ci finansowej. Przek?ada si? to mi?dzy innymi na zwolnienia pracowników, rozwi?zywanie umów zlecenie oraz k?opot z terminowym regulowaniem zobowi?za?, np. z tytu?u umowy leasingu.

Jak informuje Polski Zwi?zek Leasingodawców oraz Polski Zwi?zek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, przedsi?biorstwa leasingowe dostarczaj? instrumenty finansowe w tym:

  • leasing,
  • po?yczki inwestycyjne,
  • krótko- i d?ugoterminowe finansowanie wynajmu przedmiotów leasingu
    dla ponad 800 000 przedsi?biorstw (w tym jednoosobowych dzia?alno?ci gospodarczych). Jak podaje PZL, ponad 50% to mikrofirmy o obrotach do 5 mln z? rocznie.

10 kwietnia 2020 bran?a leasingowa wyda?a komunikat, ?e zgodnie z zapowiedziami pracuje nad wdro?eniem pakietu os?onowego dla swoich klientów. 17 kwietnia Zwi?zek Polskiego Leasingu oraz Polski Zwi?zek Wynajmu i Leasingu Pojazdów przedstawili swoje stanowisko w zwi?zku z przeciwdzia?aniem skutkom epidemii COVID-19 w Polsce. Zdaniem ZPL i PZWiLP pakiet os?onowy powinien mie? na celu umo?liwienie prowadzenia dzia?alno?ci gospodarczej po ustaniu zagro?enia epidemiologicznego. Zgodnie z przedstawionym stanowiskiem, dzia?ania nale?y tak nakierowa?, aby przedsi?biorcom znajduj?cym si? w sytuacji utrudniaj?cej bie??c? i regularn? obs?ug? umów pozostawi? w dyspozycji finansowane przedmioty leasingu.

Zgodnie z przedstawionym stanowiskiem, ZPL i PZWiLP zwróci?y si? o dostosowanie przepisów tarczy antykryzysowej tak, aby – na wniosek leasingobiorcy lub w wyniku decyzji leasingodawcy – mo?liwe by?o:

Ad imageAd image
  • odroczenie w czasie wynikaj?cej z zawartych umów leasingowych rat w cz??ci kapita?owej, kapita?owo-odsetkowej lub kapita?owo-serwisowej,
  • odst?pienie od stosowania odsetek karnych w zwi?zku z odroczeniem sp?at rat,
  • odst?pienie od stosowania cz??ci op?at i prowizji zawartych w tabelach op?at i prowizji,
  • elastyczne wyd?u?anie i dostosowanie okresów finasowania i okresów wynajmu,
  • dostosowanie dzia?a? windykacyjnych rozpocz?tych przed okresem spowolnienia dla podmiotów, które ucierpia?y wskutek epidemii.

Niestety te rozwi?zania na chwil? obecn? nie znalaz?y si? w przepisach ustaw antykryzysowych. Co w takiej sytuacji mo?e zrobi? przedsi?biorca maj?cy problem z regulowaniem zobowi?za? z tytu?u leasingu?

– Jednym z najprostszych rozwi?za? jest cesja leasingu, pod warunkiem, ?e przedsi?biorca wie, ?e nie poradzi sobie ze sp?at? leasingu oraz podejmie decyzj? o utracie prawa do jego wykupu – wyja?nia Piotr Ciszewski, ekspert podatkowy w firmie inFakt. – Cesja polega w pierwszej kolejno?ci na znalezieniu firmy, która zdecyduje si? przej?? leasing, co oznacza, ?e b?dzie kontynuowa? sp?at? rat na dotychczasowych warunkach. Warto podkre?li?, ?e jest to najmniej obci??aj?cy finansowo sposób wycofania si? z umowy leasingu. W obecnej sytuacji problemem mo?e by? znalezienie firmy, która zdecyduje si? na jej przej?cie.

Przedsi?biorcy mog? tak?e rozwa?y? wcze?niejszy wykup przedmiotu leasingu. Tego typu rozwi?zanie powoduje, ?e stajemy si? jego w?a?cicielem, a nast?pnie mo?emy go sprzeda?.

– Wykup, np. pojazdu z leasingu, b?dzie mo?liwy, je?eli od czasu zawarcia umowy up?yn??o minimum 40% normatywnego okresu amortyzacji przedmiotu. Dla pojazdów osobowych jest to okres 24 miesi?cy. W przypadku wcze?niejszego wykupu leasingodawca rozliczy umow?, pomniejszaj?c j? o cz??? oprocentowania. Nale?y tu si? liczy? z dodatkow? op?at? manipulacyjn? za wcze?niejszy wykup pojazdu – wskazuje ekspert inFakt.

Ostatnim rozwi?zaniem jest zerwanie umowy leasingu oraz zwrot przedmiotu do leasingodawcy. Niestety niesie ono ze sob? najwi?cej negatywnych skutków finansowych. W przypadku tego rozwi?zania leasingodawcy przys?uguje warto?? pozosta?ych rat do ko?ca umowy pomniejszonych o cz??? oprocentowania. Dodatkowo leasingodawcy nak?adaj? na leasingobiorców op?aty manipulacyjne za zerwanie umowy leasingu. Wyliczona kwota zobowi?zania zostanie nast?pnie pomniejszona o warto?? zwróconego przedmiotu.

– Je?eli warto?? zwracanego przedmiotu b?dzie ni?sza od wyliczonego zobowi?zania, wówczas leasingobiorca b?dzie musia? dop?aci? ró?nic? leasingodawcy – co wi??e si? z dodatkowymi kosztami – przypomina Piotr Ciszewski.

Pomimo braku szczególnych uregulowa? w tarczy antykryzysowej, przedsi?biorca, który wie, ?e b?dzie mia? problem z uregulowaniem zobowi?zania, powinien w pierwszej kolejno?ci skontaktowa? si? bezpo?rednio z leasingodawc?. Warto pami?ta?, ?e obecna sytuacja uderza po?rednio w ga??? gospodarki, jak? jest leasing, dlatego bez w?tpienia firmom zale?y, aby przedmiot leasingu pozosta? w r?kach przedsi?biorcy. Firmy te ju? z pocz?tkiem kwietnia wprowadzi?y regulacje maj?ce na celu u?atwi? sp?at? przedmiotu leasingu przedsi?biorcom dotkni?tym obecn? sytuacj?. Rodzaj pomocy b?dzie si? ró?ni? w zale?no?ci od firmy leasingowej, dlatego tak wa?ny jest bezpo?redni kontakt z leasingodawc?.

Udostępnij