Lenovo podaje wyniki finansowe za I kwarta? 2017/2018

Klaudia Ciesielska
8 Min

Przekszta?cenia Lenovo wynikaj?ce z trójfalowej strategii firmy przynios?y kolejne pozytywne wyniki w pierwszym kwartale. Firma uzyska?a rentowno?? w swoich podstawowych dziedzinach dzia?alno?ci — komputerów PC i urz?dze? inteligentnych (PCSD), a tak?e zwi?kszenie obrotów i zysków w docelowych obszarach wzrostu, takich jak centra danych i urz?dzenia mobilne.

Dzi?ki nowym inwestycjom w personel i produkty Data Center Group (DCG) Lenovo wprowadzi?a na rynek najwszechstronniejsz? ofert? w swojej historii, w tym nowe linie produktów ThinkSystem i ThinkAgile, a tak?e rozbudowa?a swój dzia? sprzeda?y. Mobile Business Group Lenovo równie? wprowadzi?a na rynek nowe produkty ze sztandarowym Moto Z2 Force dost?pnym u wszystkich du?ych operatorów w USA, a tak?e zintensyfikowa?a dzia?ania brandingowe na ca?ym ?wiecie.

W pierwszym kwartale tego roku finansowego uzyskali?my stabilne wyniki dzi?ki zaanga?owaniu w realizacj? naszej trójfalowej strategii. Utrzymali?my najwi?ksz? w bran?y rentowno?? w segmencie PC, zbudowali?my fundamenty dzia?alno?ci w segmencie mobilnym i centrów danych, a tak?e poczynili?my kolejne inwestycje w segmentach „Urz?dzenie + Chmura” i „Infrastruktura + Chmura” z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Poczynili?my solidne post?py na wszystkich kierunkach naszej strategii. Szczególn? popraw? odnotowa?a grupa MBG i jest na dobrej drodze do osi?gni?cia progu rentowno?ci w drugiej po?owie tego roku finansowego. Wysokim rozwojem mo?e te? pochwali? si? DCG.  Oba nasze nowe motory rozwoju nabieraj? rozp?du, dzi?ki czemu spodziewamy si? wkrótce stabilnych, wysokich wyników - Yang Yuanqing, prezes i dyrektor naczelny Lenovo

W pierwszym kwartale roku finansowego zako?czonego 30 czerwca 2017 r.:

  • kwartalne obroty Lenovo wynios?y 10 mld USD (tyle samo co w analogicznym okresie w roku ubieg?ym, wzrost w uj?ciu kwarta? do kwarta?u o 4,5%),
  • Straty przed opodatkowaniem w pierwszym kwartale wynios?y 69 mln USD, a strata netto si?gn??a 72 mln USD,
  • Zysk operacyjny wzrós? o 110 mln USD w uj?ciu kwarta? do kwarta?u,
  • Zysk brutto firmy za pierwszy kwarta? roku finansowego zmniejszy? si? o 11 procent w uj?ciu rok do roku do poziomu 1,4 mld USD, ale utrzyma? si? na tym samym poziomie w uj?ciu kwarta? do kwarta?u,
  • Mar?a brutto wynios?a 13,6%,
  • Podstawowa strata na akcj? za ten kwarta? (EPS) wynios?a 0,66 centa USA, czyli 5,15 centa hongko?skiego.

Strategia

Firma Lenovo wprowadzi?a strategi? trójfalow? polegaj?c? na równowa?eniu wzrostu i zysków segmentu PCSD, przyspieszeniu motorów rozwoju DCG i MBG, a tak?e na inwestowaniu w obszary pozasprz?towe, aby dostosowa? si? do obecnej dynamiki rynku i zapewni? sobie odpowiedni? pozycj? do rozwoju w d?u?szej perspektywie czasowej. Lenovo inwestuje w podstawowe technologie i platformy nowej generacji, które pomog? klientom w przechodzeniu do epoki inteligentnego Internetu, w której wszystkie urz?dzenia inteligentne b?d? ??czy? si? z chmur? i korzysta? ze sztucznej inteligencji.

Lenovo koncentruje si? na nowych technologiach w ramach strategii „Urz?dzenie + Chmura”, a Lenovo Capital and Investment Group (LCIG), dostawca rozwi?za? IoT, osi?gn??a w pierwszym kwartale kamie? milowy — 3 miliony u?ytkowników globalnej platformy API.

W ramach dalszego rozwoju ekosystemu Lenovo liczba u?ytkowników LenovoID (unikatowego identyfikatora u?ytkowników dost?pnych bezpo?rednio za po?rednictwem ró?nych urz?dze? Lenovo) osi?gn??a w pierwszym kwartale 225 mln. Post?py Lenovo w segmentach pozasprz?towych, takich jak oprogramowanie, us?ugi i big data, ju? teraz przynosz? pozytywne wyniki i przyci?gaj? do firmy nowych klientów.

Na trzeciej dorocznej konferencji Tech World, która odby?a si? w zesz?ym miesi?cu w Szanghaju, firma Lenovo zaprezentowa?a kilka nowych produktów konsumenckich i biznesowych, takich jak technologia do noszenia na sobie SmartVest oraz okulary daystAR przydatne m.in. w zastosowaniach przemys?owych. Firma Lenovo zapowiedzia?a tak?e inwestycje o warto?ci 1,2 mld USD w dzia?ania badawczo-rozwojowe w dziedzinie sztucznej inteligencji oraz prace nad inteligentnymi rozwi?zaniami i partnerstwo z innymi podmiotami w sektorze produkcyjnym, opieki medycznej i transportu.

Omówienie wyników grup

Dzia? PC and Smart Devices (PCSD) oferuj?cy komputery PC, tablety i urz?dzenia inteligentne, zwi?kszy? ?redni? cen? sprzeda?y komputerów PC i tabletów o 7,8% w uj?ciu rok do roku, co oznacza, ?e klientów przyci?gaj? bardziej innowacyjne produkty Lenovo wy?szej klasy. Pomimo niedoboru cz??ci w ca?ej bran?y, który skutkuje wzrost cen, firma Lenovo utrzyma?a swoj? rentowno??

Obroty PCSD wynios?y 7 mld USD, co oznacza niezmieniony poziom w uj?ciu rok do roku. W uj?ciu kwarta? do kwarta?u obroty PCSD wzros?y jednak o 4,8%. Dochód przed opodatkowaniem wyniós? 291 mln USD, a mar?a zysku przed opodatkowaniem spad?a do 4,2%, g?ównie ze wzgl?du na wzrost cz??ci w ca?ej bran?y.

Segment PC Lenovo w pierwszym kwartale odnotowa? wzrost udzia?u w rynku w regionie Azji i Pacyfiku, Europy i Ameryki ?aci?skiej, a w skali globalnej dostarczy? 12,4 mln sztuk. W Chinach, gdzie Lenovo nadal cieszy si? niemal 36-procentowym udzia?em w rynku, firma mianowa?a nowego, silnego i zorientowanego na konsumentów szefa PCSD. Tak?e w USA dzia? PCSD ma nowe kierownictwo, którego zadaniem jest zwi?kszenie sprzeda?y wobec dotychczasowej stagnacji.

Dzia? Mobile Business Group (MBG) produkuj?cy smartfony marki Moto i Lenovo odnotowa? zach?caj?cy wzrost przychodów poza Chinami do poziomu 1,7 mld USD, czyli o 7,6% w uj?ciu rok do roku. O ci?g?ym wzro?cie Firmy w tym segmencie ?wiadczy osi?gni?cie zapowiadanego celu sprzeda?y trzech milionów smartfonów Moto Z w ci?gu pierwszych 12 miesi?cy.

Ju? drugi kwarta? z rz?du MBG zwi?ksza przychody i rentowno??. Obroty wzros?y o dwa procent w uj?ciu rok do roku do poziomu 1,7 mld USD, a mar?a zysku przed opodatkowaniem wzros?a o 2,2 punktu w tym samym okresie.

Sprzeda? 11 milionów smartfonów w pierwszym kwartale zaowocowa?a rozwojem o 12,3% w uj?ciu rok do roku poza Chinami, na co z?o?y? si? znaczny wzrost w Europie Zachodniej (o 137%) i w Ameryce ?aci?skiej (o 56%) w uj?ciu rok do roku.

Dzia? Data Center Group (DCG) Lenovo oferuj?cy serwery, pami?? masow?, oprogramowanie i us?ugi, kontynuowa? przekszta?cenia, które pomog? w zwi?kszeniu konkurencyjno?ci DCG w d?u?szej perspektywie czasowej. Obejmuj? one wzmacnianie zespo?ów sprzeda?y, inwestycje w kana? dystrybucji, modernizacj? linii produktowych, budow? strategii markowej oraz poszerzanie grona partnerów.

Dzia?ania te przyczyni?y si? do stabilizacji dzia?alno?ci poza Chinami w pierwszym kwartale, a obroty w uj?ciu kwarta? do kwarta?u wzros?y o 14%. Szczególnie pomy?lny wzrost przychodów w uj?ciu rok do roku firma odnotowa?a w Europie Zachodniej (o 11%) i Ameryce Pó?nocnej (o 8%), a w uj?ciu kwartalnym wzrost ten wyniós? odpowiednio 22% i 19%. W obu regionach nowe kierownictwo, zrestrukturyzowane dzia?y sprzeda?y oraz nowe produkty zaczynaj? przynosi? oczekiwane korzy?ci.

Kolejnym pozytywnym wynikiem DCG by? tak?e wzrost mar?y zysku przed opodatkowaniem o 1,7 pkt. w uj?ciu kwarta? do kwarta?u. Oprócz tych wska?ników finansowych dzia? DCG ustanowi? 42 ?wiatowe rekordy w testach porównawczych nowej platformy Intel — wi?cej ni? jakikolwiek konkurent. Lenovo jest te? nadal najszybciej rozwijaj?cym si? na ?wiecie dostawc? rozwi?za? superkomputerowych. W Chinach zajmuje w tej dziedzinie pierwsze miejsce, a pod nowym kierownictwem zdoby? presti?owego klienta — Uniwersytet Peki?ski.

Udostępnij
Redaktor Brandsit