Tylko 6% firm na ?wiecie wykorzystuje, udost?pnia i dzieli si? informacjami w sposób, który zapewnia im wszelkie korzy?ci biznesowe wynikaj?ce z przemy?lanej strategii w tym zakresie – wynika z nowego badania Snowflake, firmy dzia?aj?cej w obszarze Chmury Danych. Badanie przeprowadzone w?ród 1000 liderów biznesowych i mened?erów ds. technologii wskazuje na istotne przeszkody, jakie wi?kszo?? organizacji napotyka na drodze do wykorzystania potencja?u gospodarki opartej na danych.
Gospodarka oparta na danych (Data Economy), zgodnie z definicj? Snowflake, umo?liwia przedsi?biorstwom rozwi?zywanie najbardziej z?o?onych problemów biznesowych i oferowanie us?ug na wy?szym poziomie ni? konkurencja. Pozwala im to budowa? nowe ?ród?a przychodów poprzez oferowanie klientom, partnerom oraz wszelkim innym organizacjom uczestnicz?cym w Data Economy produktów i us?ug dostosowanych do ich potrzeb.
Wed?ug badania, u steru Data Economy stoj? “Liderzy Gospodarki Opartej na Danych”, którzy s? zaanga?owani w opracowywanie strategii demokratyzuj?cych dost?p do informacji, integruj?cych nowe technologie i ukazuj?cych realne korzy?ci biznesowe p?yn?ce z kapitalizacji w gospodarce opartej na danych. Chocia? wiele firm ma ambicje wykorzystania danych do uzyskania przewagi biznesowej niezb?dnej do odniesienia sukcesu, organizacje te potrzebuj? wskazówek, aby zbudowa? w?a?ciwe podstawy. Z badania Snowflake wynika, ?e tylko 38% firm jest w stanie wydoby? warto?? ze zbieranych i posiadanych informacji i wykorzysta? je skutecznie do podejmowania decyzji.
W ramach badania firma Snowflake zidentyfikowa?a cztery kluczowe elementy, które musi wdro?y? organizacja, aby sta? si? Liderem Gospodarki Opartej na Danych. S? to:
- Niezak?ócony dost?p do danych, bez wzgl?du na to, gdzie si? znajduj?;
Wykorzystywanie danych do informowania o wszystkich lub wi?kszo?ci decyzji biznesowych; - Wykorzystywanie informacji do realizacji celów strategicznych, takich jak wzrost przychodów czy identyfikowanie nowych mo?liwo?ci biznesowych;
- Mo?liwo?? bezpiecznego wspó?dzielenia danych z partnerami zewn?trznymi.
Organizacje, które spe?niaj? wy?ej wymienione wymogi, osi?gaj? znacznie wi?cej ni? te, które nie wykorzystuj? i nie uzyskuj? dost?pu do danych, ani nie dziel? si? nimi. A? 77% Liderów Gospodarki Opartej na Danych odnotowa?o roczny wzrost przychodów w ci?gu ostatnich trzech lat, podczas gdy tym samym mo?e pochwali? si? jedynie 36% firm, które nie wykorzystuj? danych w takim zakresie. Co wi?cej, 60% Liderów odnotowa?o we wspomnianym okresie wzrost udzia?u rynkowego, w porównaniu z zaledwie 31% firm zapó?nionych w obszarze wykorzystania danych.
Przedsi?biorstwa, które nie wykorzystuj? w pe?ni potencja?u swoich danych, zostaj? w tyle za konkurencj?, która aktywnie u?ywa danych do strategicznego wspierania firmy i podejmowania kluczowych decyzji biznesowych. 42% badanych przedsi?biorstw twierdzi, ?e dane s?u?? im do identyfikacji ryzyka i zapobiegania oszustwom w swojej firmie. To najcz?stsze zastosowanie, co ?wiadczy o rosn?cej tendencji do wykorzystywania danych w sposób prewencyjny, aby chroni? siebie i swoich klientów. Ponadto 41% organizacji wykorzystuje dane w sposób strategiczny, aby znajdowa? nowe ?ród?a przychodów lub modele wyceny, a 40%, aby odkry? nowe mo?liwo?ci rynkowe.
– Firmy, które mog? pochwali? si? sukcesem, osi?gaj? przewag? konkurencyjn? dzi?ki dost?powi do danych, us?ug i rozwi?za? oraz wspó?pracy w zakresie danych, które mo?na znale?? tylko w gospodarce opartej na danych – mówi Jennifer Belisssent, g?ówny strateg ds. danych w firmie Snowflake. – My?l?ce przysz?o?ciowo przedsi?biorstwa wykorzystuj? wszystko, co oferuje Data Economy do rozwi?zywania najbardziej z?o?onych problemów biznesowych, poprawy obs?ugi klientów i walki z oszustwami. „Zapó?nione” firmy, które nie maj? jeszcze kontroli nad wszystkimi posiadanymi danymi, znajd? si? w tyle za konkurencj? i b?d? potencjalnie nara?one na zwi?kszone ryzyko wyst?pienia zagro?e? z obszaru bezpiecze?stwa.
Wyzwanie Data Economy
Aby do??czy? do obiegu gospodarki opartej na danych, firmy musz? najpierw upora? si? z informacjami, które posiadaj?. Wiele z nich ma jednak trudno?ci z zarz?dzaniem nimi i skutecznym pozyskiwaniem z nich warto?ci. Mo?liwo?? nieograniczonego dost?pu do wszystkich ich form jest integraln? cz??ci? strategii w zakresie danych, jednak niemal po?owa organizacji takiego dost?pu nie posiada. Wielu z nich nie udaje si? równie? zlikwidowa? wewn?trznych silosów, co utrudnia dzielenie si? danymi i wspó?prac? mi?dzy ró?nymi jednostkami biznesowymi – tylko 55% zapytanych przez Snowflake twierdzi, ?e w ich organizacji mo?na swobodnie dzieli? si? danymi.
Je?li chodzi o przeszkody na drodze do uzyskania statusu Lidera Gospodarki Opartej na Danych, 49% respondentów uwa?a, ?e ich firmy nie maj? wdro?onej przez kierownictwo wy?szego szczebla strategii, która pozwoli?aby na zmian? wizerunku firmy na “zorientowan? na dane”. Wiele firm uwa?a równie?, ?e technologie, z których korzystaj?, nie s? dostosowane do potrzeb gospodarki opartej na danych. Skuteczna platforma musi by? bowiem skalowalna i elastyczna oraz zarz?dza? niemal nieograniczon? ilo?ci? danych. Mniej ni? jedna trzecia respondentów twierdzi, ?e ich rozwi?zania do zarz?dzania danymi s? ?atwo konfigurowalne. Co istotne, zaledwie co czwarty zapytany uwa?a, ?e rozwi?zania zastosowane w jego przedsi?biorstwu pozwalaj? na udost?pnianie, dost?p i integracj? danych w czasie zbli?onym do rzeczywistego.
– Bariery uniemo?liwiaj?ce firmom pozostaj?cym w tyle pe?ne uczestnictwo w gospodarce opartej na danych mo?na podzieli? na trzy kluczowe obszary: ludzie, procesy i technologie – wyja?nia Belisssent. – Wi?kszo?? z tych organizacji nadal korzysta ze starszych technologii, która nie s? skalowalna, ani dostosowane do wspó?czesnych potrzeb w zakresie danych. Ponadto liderom brakuje umiej?tno?ci niezb?dnych do tworzenia i realizacji strategii dotycz?cych danych. Nie s? oni te? w stanie wdro?y? procesów umo?liwiaj?cych ich wspó?dzielenie. Liderzy natomiast wykorzystuj? platformy danych w chmurze. Maj? zdecydowane, ?wiadome pot?gi danych kierownictwo, które zach?ca do innowacyjnego podej?cia w ca?ym przedsi?biorstwie i ustanawia procesy, dzi?ki którym dane s? szeroko dost?pne.
- Ludzie
Silne i ?wiadome przywództwo jest niezb?dne, aby firma mog?a dobrze prosperowa? w gospodarce opartej na danych. Prawie dwóch na trzech (63%) Liderów cieszy si? silnym mandatem na szczeblu kierowniczym, pozwalaj?cym na osi?gni?cie post?pu w dziedzinie zarz?dzania danymi. - Procesy
Liderzy lepiej radz? sobie z uzgadnianiem celów zwi?zanych z danymi we wszystkich zespo?ach, przy czym 62% posiada centra doskona?o?ci danych lub analityki, które koordynuj? dotycz?ce ich polityk, a 54% organizacji-liderów umo?liwia u?ytkownikom dost?p do wszystkich danych za po?rednictwem jednego systemu lub aplikacji. - Technologie
Dwukrotnie wi?cej Liderów ni? firm zapó?nionych w obszarze danych (50% w porównaniu z 24%) okre?la stosowane przez siebie technologie przechowywania danych i zarz?dzania nimi jako “?atwo skalowalne i elastyczne”. Liderzy korzystaj? z wi?kszej ilo?ci danych, w ró?nych formach, prze?amuj?c jednocze?nie silosy i wspó?pracuj?c z partnerami wewn?trznymi i zewn?trznymi.
Prowadzenie gospodarki opartej na danych
Liderzy Gospodarki Opartej na Danych stanowi? zaledwie 6% badanych przedsi?biorstw, jednak s? oni obecni we wszystkich bran?ach, od opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych, przez firmy technologiczne, po przemys? spo?ywczy. Po w??czeniu do gospodarki opartej na danych stali si? oni cz??ci? wzajemnie wspieraj?cego si? ekosystemu, który zarówno daje, jak i czerpie znacz?ce korzy?ci z dzielenia si? danymi i opartymi na nich wnioskami – a wszystko to za po?rednictwem technologii zarz?dzania danymi. Wielu klientów firmy Snowflake to liderzy gospodarki opartej na danych, którzy wykorzystuj? je do odkrywania nowych mo?liwo?ci rynkowych, usprawniania procesów i ?wiadczenia bardziej spersonalizowanej obs?ugi klienta.
Oto niektóre przyk?ady:
- Zespó? analityków Pizza Hut wykorzysta? dane meteorologiczne i geolokalizacyjne do skorelowania wzorców pogodowych z nawykami zakupowymi konsumentów, a nast?pnie wykorzysta? je do zoptymalizowania docelowych kampanii marketingowych, kieruj?c dostosowane komunikaty do konsumentów, którzy s? na nie najbardziej otwarci.
- Sainsbury’s uruchomi? us?ug?, która umo?liwia klientom natychmiastowe porównanie produktów firmy z produktami konkurencji.
Aby dowiedzie? si? wi?cej na temat gospodarki opartej na danych, dlaczego ma ona znaczenie i jak firmy mog? odnie?? w niej sukces, przeczytaj raport “How to Win in Today’s Data Economy” (“Jak wygra? w dzisiejszej gospodarce opartej na danych”) tutaj.
Metodologia
Badanie zosta?o zlecone przez firm? Snowflake i zosta?o przeprowadzone w listopadzie i grudniu 2021 r. Badanie przeprowadzono w o?miu krajach: Australia, Kanada, Francja, Niemcy, Indie, Japonia, Wielka Brytania (UK) i Stany Zjednoczone (U.S.). W badaniu wzi??o udzia? 1000 respondentów, w?ród których znale?li si? przedstawiciele kadry kierowniczej wy?szego szczebla (C-level), cz?onkowie zarz?dów i kierownicy wy?szego szczebla ds. technologii.