Limity osób w sklepach? Cz?sto dzia?a to tylko na papierze

Newsroom BrandsIT
6 Min

Przed ?wi?tem 11 listopada Polacy t?umnie ruszyli do sklepów. Stoj?c w kolejkach do kas mo?na by?o odnie?? wra?enie, ?e limity dozwolonej liczby klientów w sklepach istniej? czysto teoretycznie. W?ród klientów s?ycha? by?o g?osy „prosz? si? odsun??”, „prosz? zachowa? dystans”, „prosz? si? nie pcha?”. Czasami atmosfera stawa?a si? wr?cz nerwowa. Tylko nieliczne placówki handlowe zadba?y o to, aby przy wej?ciu postawi? dedykowanego pracownika, który zlicza? aktualn? liczb? osób w sklepie i w ten sposób zezwala? kolejnym klientom na wej?cie do ?rodka. W czasach, w których zachowanie spo?ecznego dystansu ma kluczowe znaczenie dla powstrzymania pandemii, takie zachowanie placówek handlowych wydaje si? skrajnie niefrasobliwe. Nara?a si? zarówno klientów, jak i w?asnych pracowników, a w konsekwencji nas wszystkich. Bior?c pod uwag?, ?e Polacy ju? nied?ugo t?umnie rusz? na zakupy ?wi?teczne ma to szczególne znaczenie. Jak zatem poradzi? sobie ze sprawnym zliczaniem klientów b?d?cych wewn?trz sklepu i jednoczesnym zachowaniem bezpiecze?stwa?

Mam du?y sklep, mog? pomie?ci? nawet 600 klientów

Jednym z argumentów, które podnosz? placówki handlowe jest fakt, ?e maj? one ogromn? powierzchni? i nawet w okresach ?wi?tecznych spe?ni?yby wymogi na?o?one przez rz?d. To co jest jednak zgodne z prawem, nie zawsze jest zgodne z bezpiecze?stwem.  Hipermarket, z pot??nym dzia?em „Dom i ogród” rzeczywi?cie spe?ni takie wymogi, tylko ?e w dziale „Dom i ogród” b?dzie przebywa?o jednocze?nie kilku klientów, a na dziale „W?dliny” czy „Pieczywo” nast?pi koncentracja kilkudziesi?ciu osób. Kumulacja klientów nast?pi jednak zawsze przy linii kas, gdzie w jednym miejscu st?oczeni na niewielkiej przestrzeni czekaj? oni na swoj? kolej. Zatem niby limity si? zgadzaj?, a jednak o bezpiecze?stwie nie ma tu mowy.

– Ka?dy konsument ma prawo oczekiwa?, ?e placówka handlowa zapewni mu bezpiecze?stwo robienia zakupów. Konsumenci dbaj? o swoje zdrowie i wida? to w przypadku najmniejszych placówek handlowych. Nikogo nie dziwi fakt, ?e przed ma?ymi sklepami ustawiaj? si? kolejki, a do ?rodka mo?e wej?? tyle osób, ile jest kas. Konsumenci chc? si? czu? bezpiecznie, a nie t?oczy? si? w ?cisku jeden na drugim. Niestety wiele placówek handlowych tylko informuje kupuj?cych o dozwolonej liczbie jednocze?nie przebywaj?cych w obiekcie osób na kartce na drzwiach wej?ciowych, przerzucaj?c odpowiedzialno?? na swoich klientówkomentuje Ewa Pytkowska, dyrektor ds. sprzeda?y w Checkpoint Systems Polska.

Europa z tym samym problemem

Ten problem nie dotyczy jednak tylko Polski. Wiele krajów w Europie zdecydowa?o si? na wprowadzenie limitów liczby klientów, a to oznacza, ?e sprzedawcy staj? przed tym samym obowi?zkiem zapewnienia odpowiedniego dystansu. Jedna z du?ych europejskich sieci spo?ywczych boryka?a si? z tym samym problemem, który obserwujemy w Polsce – klienci gromadz?cy si? przy linii kas stawali si? nerwowi, kiedy kto? za bardzo zmniejsza? dystans, dochodzi?o do k?ótni, tak?e cz?sto na miejsce wzywana by?a policja. Po analizach zdecydowano si? wprowadzi? nowoczesny system „Smart Occupancy”, który w ca?kowicie automatyczny sposób zarz?dza ruchem klientów w placówkach i komunikuje si? z nimi. Dzi?ki zaawansowanym rozwi?zaniom zapewnia si? nie tylko bezpiecze?stwo klientów i pracowników, ale zyskuje si? dost?p do wielu przydatnych danych.
Sklepowa analityka danych

Dane o ruchu i przep?ywie klientów w placówkach detalicznych s? bardzo przydatne. Wiedza o tym, w których godzinach pojawia si? najwi?cej klientów, w jakie dni tygodnia, pozwala sprzedawcom detalicznym precyzyjnie planowa? obsadzenie kas, personelu potrzebnego do dok?adania towaru czy tworzenie harmonogramu dostaw. Wiele sklepów w prosty sposób zlicza ruch klientów wykorzystuj?c przestarza?e ju? nieco czujniki podczerwieni. W obecnych czasach wiedza ta musi by? znacznie bardziej precyzyjna. Obok oczywistych benefitów p?yn?cych z analityki danych placówki handlowe s? zobowi?zane do zapewnienia bezpiecze?stwa klientom i pracownikom poprzez bezwzgl?dne przestrzeganie limitów osób.  Konieczne s? zatem rozwi?zania nowej generacji.
 
– System Smart Occupancy opiera si? na zestawie kamer 3D oraz zaawansowanym oprogramowaniu. W po??czeniu z ekranami zamontowanymi przed wej?ciem do sklepu pozwala on informowa? konsumentów o tym czy mo?na wej?? do sklepu, czy te? obecnie jest na jego terenie maksymalna liczba klientów. Mog? to by? dowolnie spersonalizowane komunikaty – graficzne, tekstowe, animacje etc. Co wi?cej, system mo?na po??czy? z drzwiami lub bramkami, które nie otworz? si? i nie wpuszcz? do sklepu kolejnych osób, dopóki nie zwolni si? limit osóbdodaje Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems Polska.

Systemy typu Smart Occupancy s? ?atwe w rozbudowaniu i dopasowaniu do potrzeb konkretnej placówki. Na terenie najwi?kszych sklepów mo?na wydzieli? odr?bne strefy jak w?a?nie newralgiczna linia kas czy popularne stoiska i w ten sposób regulowa? dost?p klientów do poszczególnych stref. Mo?liwo?ci jest naprawd? sporo, a dodatkow? korzy?ci? jest szczegó?owa analityka przep?ywów klientów. Jednak najwa?niejsz? korzy?ci? jest zbudowanie w?ród klientów zaufania do marki, która dba o ich bezpiecze?stwo i umo?liwia komfortowe zakupy. To warto??, która procentuje na d?ugie lata.

Czy nowoczesne systemy s? drogie?

Odpowied? jest prosta – nie. Zdrowie i ?ycie nie ma jednak swojej ceny, a tak ?atwo i prosto o nie zadba? nawet w du?ych sklepach.

Udostępnij