W zwi?zku z trwaj?cym od 1 kwietnia twardym lockdownem w Szanghaju handel mi?dzynarodowy znów cierpi z powodu zatorów i opó?nie? w transporcie kontenerowym. Skutki obostrze? w tym najwi?kszym na ?wiecie porcie morskim spowodowa?y w?a?nie du?y zator kontenerowców na Morzu Pó?nocnym, a tym samym zablokowanie 2% ?wiatowego frachtu morskiego.
Chi?ska polityka „zero covid” wp?yn??a w Szanghaju na drastyczne zmniejszenie ilo?ci pracowników obs?uguj?cych przesy?ki morskie, co spowodowa?o nie tylko opó?nienia w za?adunkach i roz?adunkach kontenerowców, ale te? spowolni?o tzw. prac? oko?o kontenerow? czyli obs?ug? terminala kontenerowego i zwalnianie pustych kontenerów. Ta sytuacja ju? pod koniec kwietnia doprowadzi?a do bardzo du?ych korków kontenerowców w Szanghaju, a te spowodowa?y wpierw kryzys w Los Angeles, wp?yn??y na wysokie ceny frachtu i nasili?y niedobory produktów, a teraz oddzia?uj? na korek, który utworzy? si? kilka dni temu na Morzu Pó?nocnym.
Szanghaj bram? ?wiata
Chi?skie porty odpowiadaj? za ponad 70% przepustowo?ci. Od 2010 roku najwi?kszym portem na ?wiecie jest chi?ski Szanghaj, dzi?ki temu Chiny sta?y si? najwi?kszym na ?wiecie krajem handlowym. Szacuje si?, ?e ok. 25% chi?skiego eksportu i importu przechodzi przez pa?stwowy Shanghai International Port. Port w Szanghaju jest najwi?kszym na ?wiecie tak?e pod wzgl?dem przepustowo?ci kontenerów. W 2021 roku prze?adowano tam 47 milionów TEU, podczas gdy w tym samym czasie najwi?kszy europejski port, znajduj?cy si? w Rotterdamie, obs?u?y? 15,3 miliona TEU.
Kryzys w Europie
Szacuje si?, ?e Ilo?? towarów wysy?anych z Szanghaju mi?dzy 12 marca (dzie? przed rozpocz?ciem cz??ciowych blokad w Szanghaju) a 16 kwietnia spad?a o 23%. Sytuacja kryzysowa w Los Angeles powoli si? normalizuje i tam zator si? minimalizuje, ale jak poinformowa?o 7 czerwca Deutsche Welle, teraz kilkadziesi?t kontenerowców stoi w korku na Morzu Pó?nocnym u wybrze?y Niemiec, Holandii i Belgii. Zablokowane jest oko?o 2 procent globalnej pojemno?ci ?adunkowej. ?aden kontenerowiec nie mo?e by? ani za?adowany, ani roz?adowany. W Niemczech kilkana?cie du?ych kontenerowców o ??cznej pojemno?ci oko?o 150 tys. standardowych kontenerów czeka na dotarcie do Hamburga lub Bremerhaven. W portach w Rotterdamie i Antwerpii sytuacja jest jeszcze bardziej dramatyczna. Szacuje si?, ?e z powodu blokady w Szanghaju straty eksportowe z Chin do Niemiec wynosz? ju? oko?o 700 mln euro.
Statki stoj? w korkach na ca?ym ?wiecie
Korki w pobli?u Szanghaju i Zhejiang blokuj? obecnie ponad 3 procent globalnego ?adunku. Przez krótki czas w maju wi?cej statków mog?o opu?ci? port w Szanghaju. W drugiej po?owie maja wyp?yni?cia z tego portu utrzymywa?y si? na poziomie porównywalnym z innymi portami Chin. Natomiast na t? chwil? s? one o oko?o 15 procent ni?sze.
Ponad 11 procent wszystkich towarów wysy?anych drog? morsk? na ca?ym ?wiecie stoi obecnie w korkach. Na Morzu Czerwonym, czyli szlaku handlowym mi?dzy Azj? a Europ?, ró?nica mi?dzy zaplanowanymi a wysy?anymi wolumenami ?adunków wynosi 16 %.
Autor: dr Izabella Tymi?ska, ekspert celny, ekspert handlu zagranicznego.