Ma?e firmy ruszaj? na podbój Internetu

Klaudia Ciesielska
6 Min

Epidemia koronawirusa zmieni?a powszechnie obowi?zuj?ce na rynku zasady gry wymuszaj?c na wielu przedsi?biorcach przeniesienie dzia?alno?ci do sieci. Ponad po?owa firm nie by?a na to w ogóle przygotowana. Wi?kszo?? z nich chce to jednak nadrobi?. Najszybciej do nowej rzeczywisto?ci przystosowali si? mali przedsi?biorcy. W najbli?szym czasie aktywniejsze dzia?ania online planuje 62,5% z nich. Tak wynika ze zrealizowanego na zlecenie Krajowego Rejestru D?ugów 1. edycji badania „KoronaBilansu M?P”.

Spo?ród ankietowanych przedsi?biorców tylko 5% mo?e w pe?ni prowadzi? swoj? dzia?alno?? za po?rednictwem Internetu. Jednak, je?li wzi?? pod uwag? równie? te firmy, które mog? robi? to cz??ciowo, to odsetek wyniesie ju? 46%. Najlepiej pod tym wzgl?dem przygotowani s? mikroprzedsi?biorcy (ponad 48%). Najwi?cej do zrobienia maj? z kolei ?rednie firmy, z których tylko co trzecia (35,6%) mo?e obecnie przynajmniej w pewnym stopniu funkcjonowa? w internetowej rzeczywisto?ci.

Do sprzeda?y online najlepiej przygotowane by?y przedsi?biorstwa us?ugowe (54,1%) i handlowe (52,1%). Nowa rzeczywisto?? szczególnie bolesna okaza?a si? z kolei dla bran?y produkcyjnej, w której tylko co czwarta firma by?a w stanie chocia? cz??? swojej dzia?alno?ci prowadzi? za po?rednictwem Internetu. Podobny odsetek (70,7%) zadeklarowali przedstawiciele sektora budowlanego. Wynika to jednak ze specyfiki wspomnianych bran?.

W pogoni za klientem

?ycie codzienne, zw?aszcza w pocz?tkowym okresie po pojawieniu si? pierwszych przypadków osób zara?onych wirusem COVID-19, przenios?o si? do sieci. Jak wynika z przeprowadzonego w marcu przez serwis domodi.pl badania, 58% konsumentów deklaruje, ?e w obecnym czasie aktywnie kupuje produkty online.

Konieczno?? obecno?ci w sieci widz? równie? przedsi?biorcy. W przeprowadzonym dla Krajowego Rejestru D?ugów badaniu, ponad po?owa z nich (50,6%) zadeklarowa?a, ?e ju? przestawi?a si? na nowy system dzia?ania lub zrobi to w najbli?szym czasie.

– Nowa rzeczywisto?? stanowi wyzwanie dla wszystkich przedsi?biorców, którzy zdali sobie spraw? z tego, ?e ze wzgl?du na wprowadzone wcze?niej ograniczenia oraz obawy konsumentów zwi?zane z wirusem, najbli?sze miesi?ce wymaga? b?d? od nich kreatywno?ci. 79% firm spodziewa si?, ?e w ci?gu najbli?szych 3 miesi?cy ich przychody zmalej?. Dla wielu z nich przeniesienie dzia?alno?ci do sieci mo?e okaza? si? konieczno?ci?. Korzy?ci zwi?zane obecno?ci? w przestrzeni wirtualnej zauwa?yli równie? przedstawiciele bran?, które kojarz? si? bardziej z prac? w terenie – mówi Adam ??cki, prezes Zarz?du Krajowego Rejestru D?ugów BIG S.A.

Jak wynika z raportu Krajowego Rejestru D?ugów prawie 42% firm budowlanych planuje w najbli?szym czasie rozbudow? kana?ów sprzeda?owych w sieci. Rozwój dzia?alno?ci online na pewno b?dzie te? równie? istotny dla bran?y produkcyjnej, w której takie plany przejawia 40% przedsi?biorstw.

Trzeba si? przystosowa?

Wi?ksze firmy z bran?y produkcyjnej stawiaj? na rozwój kana?ów sprzeda?owych online. Pomimo epidemii, w sieci kwitnie, np. sprzeda? samochodów. Du?e koncerny motoryzacyjne, jak Toyota lub firmy po?rednicz?ce w sprzeda?y, jak Autopunkt i Japan Motors przestawi?y si? na komunikacj? z klientem za po?rednictwem Internetu. Zainteresowani kupnem klienci wszystkie formalno?ci mog? za?atwi? zdalnie, a odpowiednio przygotowany i zdezynfekowany pojazd przyjedzie pod ich dom.

Troch? inaczej sytuacja wygl?da w przedsi?biorstwach, które zajmowa?y si? wypo?yczaniem aut. Te musia?y zmieni? nieco swój profil dzia?alno?ci. Przyk?adem jest firma Traficar, która przestawi?a si? na dowo?enie zakupów do domów. Zamówienia mo?na sk?ada? za po?rednictwem Internetu lub telefonicznie.

Przeniesienie dzia?alno?ci do Internetu nie oznacza jedynie rozszerzenia zakresu ?wiadczonych us?ug. Nie wszystkie bran?e maj? tak? mo?liwo??. W sytuacji zamkni?cia restauracji, sklepów i zak?adów fryzjerskich i kosmetycznych wielu mniejszych przedsi?biorców musia?o tymczasowo zmieni? model funkcjonowania firmy.

Media takie, jak „Forbes” opisywa?y w ostatnim czasie histori? m.in. krakowskiego lokalu „Handelek”, który zaraz po wprowadzeniu ogranicze? uruchomi? dostawy ?wie?ego chleba i past pod drzwi klientów. Zamówienia zbieraj? na Facebooku. Podobny pomys? mia?a, opisana przez portal „Spider’s Web”, wroc?awska kawiarnia „Cafe Targowa”, która równie? z dnia na dzie? przestawi?a si? na sprzeda? z dowozem w?asnor?cznie mielonej kawy. Takich historii s? dziesi?tki.

– Na pewno wybuch epidemii przyspieszy? w wielu przedsi?biorstwach proces przenoszenia dzia?alno?ci do sieci. Nie wszyscy mog? sobie jednak na to pozwoli?. Cz??? zawodów, jak na przyk?ad fryzjerzy lub kosmetyczki opiera si? w?a?nie na tym, ?e klient musi przyj?? do zak?adu. Ci przedsi?biorcy musieli szuka? innych rozwi?za?, np. sprzeda? kosmetyków za po?rednictwem Internetu. Równie? firmy budowlane oraz du?e zak?ady produkcyjne nie mog? dzia?a? wy??cznie online. Powinni si? natomiast skupi? na tym, ?eby rozwin?? swoje internetowe kana?y sprzeda?owe i by? bardziej dost?pnym dla klientów w sieci. Dzi?ki temu uda im si? zachowa? p?ynno?? finansow? – dodaje Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy, skupiaj?cej 50 tys. firm z sektora M?P.

W ostatnim czasie Agencja Rozwoju Przemys?u uruchomi?a kampani? spo?eczn? pod patronatem Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej pt. „Przenie? swoj? firm? do Internetu”. Akcja ma zach?ci? przedsi?biorców z sektora M?P do za?o?enia e-sklepów, dzi?ki którym b?d? mogli sprzedawa? swoje us?ugi i towary w sieci.

Zwi?kszonej aktywno?ci w Internecie mo?emy spodziewa? si? w centralnej i pó?nocno-zachodniej cz??ci Polski, gdzie rozwój narz?dzi umo?liwiaj?cych prowadzenie dzia?alno?ci online zadeklarowa?o odpowiednio 63,6% oraz 61,5% przedsi?biorców.

Udostępnij
Redaktor Brandsit