Marketing software house’ów pod lup?

Izabela Myszkowska
6 Min

Dzi? wszystkie firmy posz?y w kierunku transformacji cyfrowej, ale nie ka?da poradzi?a sobie z tym tak samo w obszarze marketingu. Software house’y wyra?nie zwi?kszy?y nacisk na media spo?eczno?ciowe, content marketing, webinaria, podcasty i pay-per-click. Które z narz?dzi marketingu sprawdzi?y si? najlepiej? T? kwesti? postanowi?a zbada? organizacja SoDA.

Z bada? ankietowych, jakie przeprowadzone zosta?y w?ród cz?onków Software Development Association Poland (SoDA) w marcu 2021 roku, wynika, ?e inwestycje w marketing prze?o?y?y si? na wzrost rentowno?ci i rozwój firm z bran?y software house w czasie pandemii. Prawie wszyscy respondenci zacz?li w tym okresie eksperymentowa? z kana?ami marketingu, których wcze?niej nie wykorzystywali (79% ankietowanych). Szczególnie du?? popularno?ci? cieszy? si? marketing inboundowy (na nim skupi?o si? 66% firm), natomiast media spo?eczno?ciowe i w?asne tre?ci, uznane zosta?y za najbardziej efektywne.

– Postanowili?my zg??bi? temat i sprawdzi?, jak zmiany w modelu marketingu w czasach pandemii prze?o?y?y si? na zainteresowanie bran?? software house. Tym razem, zamiast ankiet i danych deklaratywnych, si?gn?li?my po dane dotycz?ce ruchu na stronach poszczególnych firm i przygotowali?my benchmark dla bran?y mówi Micha? Moroz, przewodnicz?cy komitetu Bada? i Analiz SoDA.

Na potrzeby raportu „Granularity of Growth: Polish Software Development Companies” Komitet Bada? i Analiz SoDA we wspó?pracy z Valueships przestudiowa? dane pochodz?ce ze 129 domen polskich software house’ów. Pod uwag? wzi?to dwa 12-miesi?czne okresy: od sierpnia 2019 do lipca 2020 oraz od sierpnia 2020 do lipca 2021 roku. Przeanalizowany zosta? ruch na stronach internetowych firm, szczegó?owo?? jego wzrostu, ?ród?a ruchu i efektywno?? samego kana?u.

– Na podstawie ?redniej miesi?cznej liczby u?ytkowników oszacowali?my rozmiar ka?dej z badanych stron internetowych. Przyjrzeli?my si? tak?e zmianom przyrostów unikalnych u?ytkowników (UV) i ró?nicom w udzia?ach ?róde? ruchu mi?dzy tymi, którym uda?o si? zwi?kszy? tempo wzrostu, a tymi, którym si? to nie uda?oprzybli?a Maciej Wilczy?ski, CEO Valueships.

Wzrost ruchu na stronach

Covid-19 niew?tpliwie zwi?kszy? ogóln? baz? klientów firm programistycznych. ??czna liczba unikalnych odwiedzaj?cych strony internetowe polskich software house’ów od 2019-08 do 2021-07 wzros?a o 112%, co oznacza podwojenie wielko?ci ruchu. Prawie 80% analizowanych firm uda?o si? osi?gn?? wzrost ?redniej miesi?cznej liczby unikalnych u?ytkowników. Potrzeba jednak minimum 16 tys. UV miesi?cznie, aby znale?? si? w?ród najlepszych (stanowi? one 10% badanych domen).

– Software house’y, których strony osi?gn??y wzrost UV w 2019 r., w 2020 r. otrzyma?y znaczn? premi? i odwrotnie, dost?pny rynek sta? si? bardziej kompetytywny dla firm, które wzrostu nie osi?gn??y. Najlepsze firmy uros?y 5x szybciej ni? rynekpodsumowuje Maciej Wilczy?ski Obserwujemy tu sytuacj? “zwyci?zca bierze wszystko”, w której najlepsze domeny zabieraj? wi?kszo?? ruchu i uwagi bazy marketingowej.

Ruch organiczny i direct rz?dz?

Jak wynika z badania, wyszukiwanie organiczne jest g?ównym ?ród?em ruchu dla stron przyci?gaj?cych najwi?ksz? liczb? u?ytkowników. Znaczenie to ro?nie dla ?rednich i wi?kszych graczy, którzy nie mog? ju? polega? na dotarciu bezpo?rednim do klientów tak, jak na wcze?niejszym etapie swojego rozwoju.

Drugim co do znaczenia ?ród?em ruchu jest ruch bezpo?redni (direct). Cho? widoczny jest we wszystkich segmentach, dominuje u mniejszych stron. Jednak im mocniej domena si? rozwija, tym wyra?niej jego znaczenie maleje.

Na przeciwnym biegunie znajduje si? e-mail. Wi?kszo?? domen otrzymuje poni?ej 1% ruchu z kana?u poczty elektronicznej. Jest to zachowanie kontrastuj?ce do SaaSów i innych firm produktowych, które swoj? baz? e-mailow? buduj? od samego pocz?tku swojego istnienia.

Niewiele wi?kszy udzia? w generowaniu ruchu na stronach ma paid search. Zdaniem ekspertów kampanie pay-per-click maj? sens, je?li s? ukierunkowane np. na wspieranie dzia?a? content marketingowych, jak raporty czy white papers, a nie na generowanie leadów.

– Silne marki wiedz?, jak wykorzysta? SEO na swoj? korzy??, podczas gdy mniejsze skupiaj? si? na spo?eczno?ciach i poleceniach. Paid z kolei pozwala szybko przyci?gn?? odwiedzaj?cych, ale niekoniecznie musi przekszta?ci? si? w d?ugoterminowych odbiorcówpodsumowuje Micha? Moroz.

Na czym skupi? dzia?ania marketingowe?

Zwie?czeniem najnowszego raportu SoDA s? rekomendacje obszarów, na których software house’y powinny si? skupi? w zale?no?ci od etapu rozwoju domeny

Zdaniem ekspertów, budowanie ruchu na stronie warto zacz?? od inwestowania w SEO oraz sie? polece?. Wraz z przybywaj?c? liczb? unikalnych u?ytkowników, firma powinna zwi?ksza? nacisk na tre?ci, jakie udost?pnia w domenie. To równie? dobry moment na rozpocz?cie przygody z kampaniami paidowymi. Czas na przyci?ganie odbiorców w oparciu o w?asne kana?y, w tym baz? kontaktów czy spo?eczno?ci, przy sta?ym wsparciu pay-per-click przypada na „po?ow? stawki”.

Du?ym software house’om rekomenduj? natomiast skupienie si? na wi?kszych projektach w?asnych, jak raporty rynkowe i inwestowanie w narz?dzia oraz kana?y, które prze?o?? si? na wi?ksz? ?wiadomo?? marki, w tym podcasty. Liderzy mog? pokusi? si? o jeszcze ?mielsze wyzwania, jak organizacja konferencji czy innych wydarze? bran?owych.

Raport „Granularity of Growth: Polish Software Development Companies” po raz pierwszy zaprezentowany zosta? podczas SoDA Conference 2021 w ?odzi. Poza ogólnym obrazem ruchu w domenach i wnioskami p?yn?cymi z badania, poszczególne firmy cz?onkowskie otrzyma?y wówczas indywidualne analizy swoich domen wraz z benchmarkami.

Pe?ny raport dost?pny jest na: https://www.sodapl.com/reports

Raport SoDA „Wp?yw COVID-19 na Bran?? Software House w Polsce”, 2021

Udostępnij