Meta AI wkracza do Europy – najwi?ksza ekspansja od dekady

Klaudia Ciesielska
3 Min
?ród?o: Unplash/Muhammad Asyfaul

Meta AI, inteligentny wirtualny asystent opracowany przez firm? Marka Zuckerberga, ju? od przysz?ego tygodnia zacznie by? dost?pny w 41 krajach europejskich. To najwi?ksza ekspansja tej technologii od momentu jej debiutu w Stanach Zjednoczonych – jeszcze w 2013 roku.

Po latach testów, iteracji i nie?atwych negocjacji z europejskimi regulatorami, Meta w ko?cu uzna?a, ?e nadszed? odpowiedni moment, by udost?pni? swój AI-asystenta u?ytkownikom po tej stronie Atlantyku. Firma nie ukrywa, ?e opó?nienia by?y w du?ej mierze wynikiem skomplikowanego otoczenia regulacyjnego zwi?zanego z ochron? danych osobowych.

Meta AI nie jest osobnym narz?dziem ani now? aplikacj? – jego si?? jest integracja z tym, co ju? dobrze znamy. U?ytkownicy b?d? mogli z niego korzysta? bezp?atnie w aplikacjach Facebook, Messenger, Instagram i WhatsApp – czyli w najcz??ciej u?ywanych komunikatorach na ?wiecie.

Debiut rozpocznie si? od funkcji inteligentnego czatu, który pocz?tkowo obs?u?y sze?? j?zyków (w tym hiszpa?ski). Polskiego na razie brak, ale bior?c pod uwag? tempo rozwoju LLM-ów, nie nale?y wyklucza? jego szybkiego wdro?enia.

Aby uruchomi? Meta AI, wystarczy znale?? ikon? niebieskiego ko?a w aplikacji i rozpocz?? rozmow?. Asystenta b?dzie mo?na zapyta? o wszystko – od pomocy w organizacji dnia, przez ciekawostki, po wsparcie w rozwi?zywaniu codziennych problemów.

Kontekst regulacyjny i wy?cig zbroje? AI

Ekspansja Meta AI odbywa si? w delikatnym momencie – tu? po zaostrzeniu przepisów dotycz?cych wykorzystania danych do trenowania modeli sztucznej inteligencji oraz zaledwie chwil? przed premier? nowej wersji autorskiego modelu LLM – Llama 4.

Meta wyra?nie przyspiesza rozwój swoich narz?dzi AI, próbuj?c nadgoni? gigantów takich jak OpenAI, Google czy Anthropic. Zw?aszcza ?e coraz wi?cej firm, w tym mniej znanych dot?d graczy jak DeepSeek, zaczyna wywiera? realn? presj? na liderów rynku.

Co dalej?

Wprowadzenie Meta AI do Europy to wa?ny krok nie tylko dla samej firmy, ale równie? dla ca?ego rynku. Integracja z popularnymi aplikacjami spo?eczno?ciowymi i komunikatorami mo?e przyspieszy? adaptacj? wirtualnych asystentów w ?yciu codziennym na niespotykan? dot?d skal?. A to z kolei mo?e wp?yn?? na sposób, w jaki u?ytkownicy postrzegaj? sztuczn? inteligencj? – z narz?dzia dla specjalistów zmienia si? ona w codziennego, osobistego pomocnika.

Czekamy zatem na kolejne kroki – nie tylko Meta, ale i innych graczy, którzy z pewno?ci? nie pozwol? jej zbyt d?ugo cieszy? si? przewag?.

Udostępnij
Redaktor Brandsit