Do 2035 roku polski rynek metaverse mo?e osi?gn?? warto?? pomi?dzy 5 a 10 miliardów euro – takie dane wynikaj? z najnowszych analiz przeprowadzonych przez firm? Meta. Roczne tempo wzrostu tej technologii mo?e przekracza? imponuj?ce 40 procent, co sytuuje metaverse jako jedn? z najbardziej obiecuj?cych i dochodowych technologii przysz?o?ci. ?wiadomi nadchodz?cych mo?liwo?ci, Zwi?zek Cyfrowa Polska podj?? decyzj? o utworzeniu Komitetu ds. Metawersum. Jest to strategiczny krok, maj?cy na celu pe?ne wykorzystanie potencja?u i szans, które niesie ze sob? rozwój meta?wiata.
“G?ównym zadaniem komitetu jest nawi?zanie wspó?pracy pomi?dzy organizacjami, które wykorzystuj? i rozwijaj? metawersum. Chcemy ??czy? firmy, instytucje naukowe oraz organizacje pozarz?dowe. Wspólne dyskusje u?atwi? nam zrozumienie, w jakim kierunku zmierzaj? technologie oparte na wirtualnej i rozszerzonej rzeczywisto?ci. Pomog? nam te? zdefiniowa? ich znaczenie dla przysz?o?ci polskiej gospodarki.”
Micha? Kanownik, prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska
W sk?ad powo?anego komitetu wchodzi szerokie grono przedstawicieli najwa?niejszych firm technologicznych, instytucji oraz ?wiata naukowego nie tylko zrzeszonych w ramach Zwi?zku Cyfrowa Polska. Dzia?aniami grupy kieruje Andrzej Horoch, ekspert immersyjnych technologii i metawersum, w?a?ciciel firmy Connected Realities.
“Do ko?ca roku chcemy odby? co najmniej cztery spotkania. B?dziemy dyskutowa? na temat strategii rozwoju metawersum oraz regulacji prawnych min. w obszarach biznesu, edukacji, bada? i wsparcia sektorów kreatywnych. Najwa?niejsze wnioski znajd? si? w raporcie ko?cowym, który stanie si? wzorem strategii rozwoju metawersum w Polsce.”
Andrzej Horoch
Metawersum pomo?e rozwin?? tak?e inne obszary gospodarki cyfrowej
Inicjatorem powstania komitetu jest firma Meta, która – cho? najbardziej znana jest jako w?a?ciciel Facebooka – od wielu lat prowadzi prace nad rozwojem meta?wiata. Dlatego w inauguracji grupy wzi?? udzia? Markus Reinisch, wiceprezes Meta ds. polityki publicznej w Europie.
Jakub Turowski, dyrektor Meta ds. polityki publicznej w Europie ?rodkowo-Wschodniej, podkre?la, ?e publikowane przez firm? raporty jasno wskazuj? na rosn?c? rol? metawersum w gospodarce cyfrowej:
“Warto?? rynku VR i AR w Unii Europejskiej osi?gn??a 7 mld euro w 2021 roku, a w ci?gu najbli?szych trzech lat ma wzrosn?? do 34 miliardów euro. Wyliczenia dotycz?ce wp?ywu metawersum na europejsk? i polsk? gospodark? nie pozostawiaj? z?udze?, ?e powinni?my inwestowa? w rozwój tej technologii. Jej potencja? jest ogromny i zostanie osi?gni?ty jedynie wspólnym wysi?kiem, poprzez wspó?prac? mi?dzy firmami technologicznymi, decydentami, spo?ecze?stwem obywatelskim i innymi.”
Jakub Turowski
Kto mo?e skorzysta? z metawersum?
Cho? o wykorzystaniu metawersum cz?sto my?li si? w kategoriach rozrywkowych, do czego sk?ania nas bogactwo gier w rzeczywisto?ci VR i AR, eksperci zwracaj? uwag? na ogromny potencja? dla biznesu. W Polsce realizuje si? ju? wiele projektów zwi?zanych z wykorzystaniem immersyjnych technologii na potrzeby onboardingu i szkole? pracowniczych (w raporcie firmy Meta czytamy, ?e trening nowego pracownika mo?e by? a? o 4 razy szybszy w meta?wiecie, ni? poza nim), a tak?e w projektowaniu, produkcji czy handlu produktami. Na metawersum coraz wi?ksz? uwag? zwracaj? te? banki (jednym z najbardziej znanych przyk?adów jest bank PKO BP, który na platformach Decentraland i Mazer stworzy? cyfrow? wersj? warszawskiej Rotundy) oraz europejskie marki odzie?owe, tworz?ce wirtualne przymierzalnie i sklepy.