Microsoft podsumowa? 2024 rok dla przegl?darki Edge, akcentuj?c rozwój funkcji wspieranych przez sztuczn? inteligencj?. Cho? przedstawione dane robi? wra?enie, zyski rynkowe pozostaj? marginalne, co ka?e zada? pytanie o realny wp?yw tych osi?gni?? na pozycj? Edge’a w ?wiecie przegl?darek.
Wed?ug Microsoftu, u?ytkownicy Edge skorzystali z Copilota opartego na AI w ponad 10 miliardach czatów, automatycznie przet?umaczono 38 bilionów znaków, a funkcja Sleeping Tabs zaoszcz?dzi?a siedem bilionów megabajtów pami?ci. Dodatkowo, ka?dego miesi?ca chronionych jest 7,3 miliarda hase?, a w 2024 roku u?ytkownicy udost?pnili ponad 800 milionów artyku?ów za po?rednictwem MSN.
Jednak imponuj?ce liczby nie przek?adaj? si? na znacz?ce zmiany w udziale Edge na rynku przegl?darek. Jak wynika z danych Statcounter, Edge mia? 11,9% udzia?u w rynku przegl?darek desktopowych w grudniu 2023 roku, by do listopada 2024 roku wzrosn?? jedynie do 12,87%. W tym samym okresie lider rynku, Google Chrome, zwi?kszy? swój udzia? z 65,23% do 66,33%, utrzymuj?c swoj? dominacj?.
Microsoft podejmuje aktywne dzia?ania, by zwi?kszy? popularno?? Edge. W?ród nich wymienia si? m.in. integracj? przegl?darki z systemem Windows i nacisk na innowacyjne funkcje. Firma spotyka si? jednak z zarzutami dotycz?cymi zbyt agresywnych metod zatrzymywania u?ytkowników. Cho? potencjalne regulacje antymonopolowe mog?yby zmniejszy? dominacj? Chrome, wiele przegl?darek wci?? opiera si? na tej samej technologii – Chromium – co ogranicza ró?norodno?? rynkow?.
Kierunek obrany przez Microsoft, czyli silny nacisk na rozwój funkcji wspieranych przez AI, mo?e mie? znaczenie dla u?ytkowników ceni?cych produktywno?? i zaawansowane narz?dzia. Niemniej jednak, przysz?o?? Edge jako znacz?cego konkurenta w bran?y przegl?darek pozostaje niepewna. O ile Microsoft nie znajdzie sposobu na bardziej wyra?ne wyró?nienie si? na tle rywali, wzrost udzia?u rynkowego w 2025 roku mo?e pozosta? tylko ambitnym celem.
Microsoft Edge, cho? innowacyjny, wci?? pozostaje daleko w tyle za liderami rynku, a jego sukces na d?u?sz? met? b?dzie zale?e? od zdolno?ci firmy do przekonania u?ytkowników, ?e warto porzuci? utarte nawyki.