Mierzy? to, co istotne – IT VS potrzeby biznesu

Materia? Partnera
4 Min

Wszystko co odgrywa dzi? rol? w biznesie, jest powi?zane z zagadnieniem mierzalno?ci. Niektórzy oceniaj? produktywno??, zyski i efektywno??, inni skupiaj? si? na wydajno?ci lub ryzyku. Ka?da cz??? biznesu – od marketingu do finansów i IT mierzy swoje cele na ró?ne sposoby. Wszystkich za? ??cz? dane, które pozwalaj? porówna? wska?niki i oceni? popraw? lub pogorszenie sytuacji.

W przypadku IT, dane te znajduj? si? w ca?ym spektrum aplikacji oraz infrastruktury ich dostarczania i bezpiecze?stwa. Problemem nie jest wi?c brak danych. IT zwykle mierzy si? z ich tak ogromn? ilo?ci?, ?e ich jedyne wykorzystanie to generowanie tygodniowych grafików i wizualizacji, które ko?cz? w archiwalnych prezentacjach.

Dane wp?ywaj?ce z monitoringu wydajno?ci aplikacji lub zbierane z ci?gle rotuj?cych dzienników serwerów www i zapór s? agregowane przez systemy, które maj? w domy?le wyszukiwa? w nich warto?ci biznesowe. W rzeczywisto?ci jednak rzadko si? to zdarza. Zakres wiedzy potrzebnej do poruszania si? w takim ogromie danych, nie mówi?c ju? o wy?awianiu z niego warto?ciowych informacji, jest przyt?aczaj?cy.

Niezgodno?? (brak standaryzacji) formatów stanowi jedynie wierzcho?ek góry lodowej. Brak kontekstu w po??czeniu z niemo?no?ci? powi?zania transakcji z procesami biznesowymi jest jak przepa??, której wi?kszo?? organizacji nie mo?e przeskoczy?. A oznacza to utrat? potencja?u mo?liwo?ci wnioskowania na podstawie danych. Nie jest to mo?liwe w przypadku, gdy punkty w których dane si? znajduj? i ich ?ród?a s? od siebie oderwane.

Zadanie to dodatkowo utrudnia szybka transformacja biznesu z modelu, który skupia? si? na cyfrowych mo?liwo?ciach (aplikacje) do cyfrowych przep?ywów pracy (procesy biznesowe). Zrozumienie dzia?ania pojedynczej aplikacji jest ?atwe. Natomiast zrozumienie dzia?ania przep?ywów pracy wymaga manualnego ?ledzenia ?cie?ki mi?dzy aplikacjami, a mo?e nawet ca?ymi ?rodowiskami. Ju? sama optymalizacja i ochrona aplikacji jest w tym przypadku ogromnym wyzwaniem, natomiast podobne dzia?ania dla procesów mo?na okre?li? syzyfow? prac?.

Prawdziwym problemem jest widoczno??. Trudno?ci? nie jest jej uzyskanie – a mo?liwo?ci jej wykorzystania. Wolumen danych jest zbyt obszerny, jego powi?zanie z biznesem niewielkie, a nasze mo?liwo?ci do wyci?gania z nich wniosków przyt?aczaj?co trudne.

Z punktu widzenia IT konieczne jest jednak mierzenie wyników biznesowych. Nie wystarcz? zestawienia metryczne dla dzia?ania poszczególnych aplikacji. Chodzi o zestawienia pokazuj?ce wydajno?? przep?ywów biznesowych. Co to oznacza w praktyce? Zamiast informacji: „Aplikacja A odpowiada na zapytanie poni?ej 3 s.” zespó? IT powinien przekaza?: „Klienci mog? wygenerowa? konto poni?ej 10 s.”.

Realizacja tak monumentalnego zadania wymaga zastosowania platform do analizy zdolnych do pozyskiwania informacji z aplikacji, urz?dze? u?ytkowników ko?cowych, infrastruktury dostarczania i bezpiecze?stwa, a nawet od dostawców chmury. Do tego celu konieczne jest ustrukturyzowanie telemetrii i jej standaryzacja. Wówczas mo?liwe jest wzbogacenie jej o kontekst zanim zostanie przeanalizowana przez narz?dzia wspomagane sztuczn? inteligencj? zdolne do wyszukania cennych wniosków, zarówno dla biznesu jak i IT.

To jest bardzo wa?ny element cyfrowej transformacji dowolnego biznesu: ewolucja od monitoringu dzia?ania aplikacji do monitoringu do?wiadcze? cyfrowych. W chwili, gdy ka?dy biznes staje si? firm? technologiczn?, anga?uj?c? poprzez technologi? klientów, pracowników i ca?y ekosystem, musi mie? zdolno?? mierzenia tego, co istotne – wspomnianych wska?ników biznesowych. Mo?e si? to sta? rzeczywisto?ci? jedynie wtedy, gdy zaczniemy wykorzystywa? dane zbierane w IT, w sposób, który umo?liwi ich traktowanie jako danych biznesowych.

Oznacza to gromadzenie danych telemetrycznych, analizowanie cyfrowych przep?ywów pracy i generowanie przydatnych informacji. B?d? one mia?y kluczowe znaczenie dla oferowania cyfrowych do?wiadcze?, których klienci oczekuj?.

Udostępnij