Milenialsi nie maj? z?udze? co do wyzwa? przemys?u 4.0

Newsroom BrandsIT
5 Min
praca

30 proc. pracuj?cych milenialsów z Polski uwa?a, ?e przemys? 4.0 b?dzie dla nich barier? na rynku pracy. Na ?wiecie obawia si? tego prawie po?owa przedstawicieli pokolenia Y. Jak zauwa?aj? autorzy badania Deloitte „Global Millennial Survey 2019”, pesymizm w?ród milenialsów jeszcze nigdy nie by? na tak wysokim poziomie. Zdaniem ekspertów przyczyna tkwi w czasach, w których przysz?o im dorasta?. Wchodzenie w doros?o?? w okresie szybkiej transformacji pozostawi?o poczucie niepewno?ci jutra i pesymistyczne nastawienie do post?pu gospodarczego i spo?ecznego.

Deloitte zapyta? o opini? prawie 13 500 osób z 42 krajów, z czego 300 ankietowanych pochodzi z Polski. Respondenci to osoby urodzone mi?dzy styczniem 1983 roku a grudniem 1994 roku. W celu wygenerowania bardziej kompleksowej perspektywy ca?ego pokolenia tegoroczne badanie zosta?o rozszerzone i obj??o bardziej zró?nicowan? grup? uczestników, w tym 31 proc. (globalnie) osób, które nie by?y zatrudnione na pe?en etat oraz 34 proc. osób, które nie posiada?y wy?szego wykszta?cenia.

Lista ambicji

Milenialsi nie s? mniej ambitni od przedstawicieli innych pokole?, jednak ich priorytety uleg?y zmianie lub zweryfikowa?a je rzeczywisto??, np. ograniczenia finansowe. I to w?a?nie finanse s? na szczycie listy ambicji polskich przedstawicieli pokolenia Y. To cel 59 proc. z nich. Co ciekawe, a? 67 proc. milenialsów uwa?a, ?e to mo?liwe do osi?gni?cia. Na drugim miejscu s? podró?e – cel 58 proc. ankietowanych.

Te dwa pierwsze wyniki budz? moje zainteresowanie, gdy? s? dok?adnie odwrotne od globalnych. Dla 57 proc. ankietowanych na ?wiecie priorytetem jest zwiedzanie ?wiata. Co ciekawe bardziej s? tym zainteresowane kobiety (62 proc.) ni? m??czy?ni (51 proc.). Dopiero 52 proc. marzy o zamo?nym ?yciu. Co wa?ne, to co do tej pory uznawali?my za swego rodzaju oznak? doros?o?ci, czyli kupno domu lub za?o?enie rodziny, nie znajduj? si? na szczycie listy priorytetów – mówi Anna ?ukawska, Mened?er w zespole employer brandingu w Deloitte.

O zakupie domu my?li jedynie 54 proc. (49 proc. globalnie) ankietowanych, a za?o?enie rodziny planuje 47 proc. (39 proc. globalnie).

Ad imageAd image

Czego obawiaj? si? najbardziej

Wyniki z Polski ró?ni? si? tak?e od globalnych odpowiedzi dotycz?cych obaw pokolenia Y. Polscy milenialsi najbardziej obawiaj? si? terroryzmu. Takiej odpowiedzi udzieli?o a? 34 proc. ankietowanych. Globalnie tak odpowiedzia?o jedynie 19 proc. badanych. Na drugim miejscu jest brak stabilno?ci politycznej, wojny i konflikty – 29 proc. (globalnie 18 proc.), za nimi natomiast zmiany klimatyczne i ochrona ?rodowiska – 27 proc. – które z kolei otwieraj? globaln? list? obaw (29 proc.).

Terroryzm jako obawa nr 1 w Polsce, czyli kraju, który przecie? nie do?wiadczy? zamachów takich jak te w Londynie czy Madrycie, mo?e oznacza?, ?e Polacy s? zapobiegliwi. Niemniej, tak?e w globalnych wynikach terroryzm, wojny i konflikty s? wysoko, w pierwszej siódemce, co sugeruje, ?e bezpiecze?stwo jest dla naszych ankietowanych najwa?niejsze. Warto te? odnotowa?, ?e podobne obawy cz??ciej mia?y osoby z wy?szym wykszta?ceniem. Absolwenci szkó? ?rednich bardziej obawiaj? si? bezrobocia czy z?ej opieki zdrowotnej – mówi Anna ?ukawska.

Pewnego rodzaju trudna mi?o?? ??czy milenialsów z social mediami. Doceniaj? fakt, ?e strony internetowe i aplikacje spo?eczno?ciowe pozwalaj? ludziom pozosta? w kontakcie i uzyskiwa? dost?p do informacji, ale te? zauwa?aj?, ?e mog? by? one narz?dziem nadu?y?. Z tym wi??? swoje najwi?ksze obawy dotycz?ce social mediów – a? 79 proc. milenialsów w Polsce i na ?wiecie obawia si?, ?e padnie ofiar? oszustwa internetowego. Kolejne 78 proc. (76 proc. globalnie) nie ufa sposobom, w jaki organizacje uzyskuj? informacje na ich temat w kana?ach spo?eczno?ciowych. Przedstawiciele pokolenia Y zauwa?aj? tu znacznie wi?cej wad. 57 proc. polskich milenialsów (64 proc. globalnie) uwa?a, ?e ograniczenie czasu w mediach spo?eczno?ciowych pozytywnie wp?ywa na zdrowie fizyczne, a a? 62 proc. (60 proc. globalnie) jest zdania, ?e przek?ada si? na ich poczucie szcz??cia.

Milenialsi pozbawieni z?udze? co do sytuacji polityczno-gospodarczej

W?ród milenialsów w Polsce o 17 p. proc spad?a rok do roku liczba tych, którzy wierz?, ?e w ci?gu 12 miesi?cy poprawi si? sytuacja spo?eczno-polityczna (25 proc.) w kraju, a o 4 p. proc. tych, którzy maj? takie przekonania odno?nie sytuacji gospodarczej (26 proc.). Tak?e globalnie wida? ogromny spadek tych nastrojów. Tylko 26 proc. respondentów oczekuje poprawy sytuacji gospodarczej w ich krajach w nadchodz?cym roku.

Ta liczba do tej pory nie spad?a poni?ej 40 proc., a w ostatnich dwóch latach wynios?a nawet 45 proc. Podobnie z ocenami sytuacji spo?eczno-politycznej. W tym roku mniej ni? jedna czwarta (22 proc.) przedstawicieli pokolenia Y zadeklarowa?a, ?e spodziewa si? poprawy w swoich krajach w ci?gu 12 miesi?cy. Jeszcze rok temu uwa?a?o tak 33 proc. badanych.

Udostępnij